Fundusze MCI podpisały umowy, na mocy których do końca czerwca 2020 r. sprzedadzą ponad 55 proc. akcji Frisco.pl na rzecz grupy Eurocash za niemal 129 mln zł. Cyfrowy Polsat w ostatnich dniach grudnia zebrał oferty zakupu niemal 22 proc. akcji Asseco Poland o łącznej wartości sięgającej 1,2 mld zł. Z kolei Grupa Bauer Media – według doniesień prasowych – zleciła firmom doradczym poszukiwanie podmiotów zainteresowanych przejęciem Interii.
To tylko przykłady informacji dotyczących przejęć, jakie napłynęły w ostatnich dniach. Potwierdzają one trend, który widać już od kilkunastu miesięcy: największa aktywność na rynku fuzji jest w sektorze TMT (technologie, media, telekomunikacja). W 2019 r. odpowiadał za jedną piątą aktywności na całym polskim rynku M&A. Oprócz wspomnianych już transakcji do zeszłorocznych statystyk można zaliczyć też przejęcie ABC Daty przez międzynarodowy koncern Also czy inwestycję Glovo, europejskiego wiodącego gracza na rynku aplikacji do zamawiania jedzenia w PizzaPortal, należący wcześniej do AmRestu.
Wojciech Sosnowski, menedżer w Navigator Capital Group, uważa, że atrakcyjnymi celami dla zagranicznych inwestorów strategicznych pozostają także spółki z szeroko rozumianej branży produkcyjnej ze względu na utrzymujący się korzystny stosunek kosztów wytworzenia produktów w Polsce do ich jakości. Konsolidacja zachodzi także w sektorze finansowym, w którym dużą rolę zaczynają odgrywać fintechy o globalnym potencjale, oraz w sektorze medycznym, w którym wiodący gracze rynkowi, tacy jak Luxmed czy Medicover, dzięki przejęciom zwiększają liczbę swoich oddziałów.
– Zakładamy, że trendy obserwowane w 2019 r. będą kontynuowane – mówi Sosnowski.
W 2020 r. w centrum uwagi będą największe transakcje zaplanowane przez PKN Orlen – w tym fuzja z Lotosem i trwające wezwanie na Energę. Zapisy do sprzedaży akcji energetycznej spółki rozpoczną się 31 stycznia i potrwają do 9 kwietnia. Właściciela może zmienić też pakiet znanej sieci Pepco. Statystyki dotyczące przejęć podbiłaby również sprzedaż mBanku.