Reklama

Kozak: adwokat nie jest rzecznikiem prasowym klienta

Obserwując działalność niektórych adwokatów, zwłaszcza w sprawach „okołopolitycznych" czy w procesach dotyczących tzw. gwiazd, można odnieść wrażenie, że w dużej mierze sprowadza się ona do ocieplania wizerunku klienta, a spośród podejmowanych czynności merytoryczne to niewielki procent.

Aktualizacja: 11.10.2019 08:38 Publikacja: 11.10.2019 08:30

Kozak: adwokat nie jest rzecznikiem prasowym klienta

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Kontakt z mediami, często nieunikniony, nie powinien jednak wywoływać wrażenia, że wystąpienie adwokata jest konferencją prasową, a on sam zajmuje się nadawaniem sprawie odpowiedniej narracji. Przy takiej praktyce rodzi się też pytanie, ile jest w takich działaniach wykonywania zawodu, a ile kryptoreklamy.

Nie ma, rzecz jasna, recepty na kontakty z mediami i trudno wyznaczyć granice, co wolno, a czego nie. Niejednokrotnie skala medialnego linczu klienta, często niezasłużonego i nieuczciwego, jest taka, że uzasadnia zabranie głosu przez adwokata. Udzielony komentarz powinien się jednak cechować rzeczowością i oględnością. W sprawie, która jest niezakończona, adwokat nie powinien prezentować kategorycznych wniosków. Dokonywanie ustaleń faktycznych jest rolą sądu, zaś adwokata – tylko i aż – przedstawianie wątpliwości, które mogą okazać się korzystne dla jego klienta.

Czytaj także: Prawnik musi się zmierzyć z żalem klienta

Nie można zapominać, że oczekiwań klienta, by adwokat „popularyzował" wszelkimi dostępnymi środkami jego wersję wydarzeń, nie da się pogodzić z zakazem powoływania się na poczynione przez klienta sugestie. To, że nie wszyscy dany zakaz respektują, powoduje obniżenie standardów i faworyzuje elastyczne podejście do kodeksu etyki adwokackiej. Z perspektywy klienta adwokat „gotowy na więcej" będzie zawsze bardziej atrakcyjny. Zasady etyki nigdy nie były i nie będą perspektywą klienta. Powinny być natomiast perspektywą adwokata.

Nie jest tajemnicą, że niektórzy członkowie palestry kontestują szereg postanowień kodeksu etyki, podnosząc, że są one przestarzałe i niedostosowane do realiów. Zwłaszcza na tle zakazu reklamy. Sądzę, że nie jest godne adwokata nierespektowanie lub omijanie zakazu z uwagi na osobiste przekonanie. Śp. adwokat Czesław Jaworski wyrażał przekonanie, że np. zasady wolnego rynku nie powinny mieć zastosowania w zawodzie adwokackim, bo adwokatom wolno mniej i dopuszczenie bezpardonowych praktyk rynkowych czy walki o klienta niczyjemu dobru się nie przysłuży. O pozycji na rynku nie powinno też decydować, kto wydał więcej na pozycjonowanie w internecie i kto chętniej odbiera telefony od dziennikarzy.

Reklama
Reklama

Najlepszą reklamą jest dobrze wykonana praca. Ta zaś powinna wyrażać się w pismach procesowych, wystąpieniach sądowych i umiejętności znalezienia optymalnych rozwiązań dla klienta, a nie w telewizjach śniadaniowych. Decydując się na łączenie zawodu adwokata z rolą celebryty, może zabraknąć czasu na czytanie akt.

Autor jest adwokatem

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama