Usprawnienia w samorządzie gminnym dla obywateli

Mieszkańcy w bezpośrednim głosowaniu zdecydują corocznie o części wydatków budżetu gminy. W każdej gminie będzie powołana komisja skarg, wniosków i petycji, która rozpatrzy skargi na działanie wójta i gminnych jednostek organizacyjnych.

Publikacja: 03.07.2018 06:00

Usprawnienia w samorządzie gminnym dla obywateli

Foto: Adobe Stock

Zmiany wynikają z ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, która znowelizowała między innymi ustawę o samorządzie gminnym. W gminach część nowych regulacji już jest wdrażana, ale część jest jeszcze przed wprowadzeniem. Dlatego przypominamy najważniejsze zmiany.

Czytaj także: Mieszkańcy będą mieć prawo do inicjatywy uchwałodawczej

Budżet obywatelski

W znowelizowanym art. 5a ustawy o samorządzie gminnym wprowadzono instytucję budżetu obywatelskiego. Ma on stanowić szczególną formę konsultacji społecznych. Dotychczasowe uregulowania były w tym zakresie bardzo ogólne, co prowadziło do zróżnicowanej praktyki, często nader uznaniowej z perspektywy mieszkańców. Zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy, w ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy w bezpośrednim głosowaniu decydują corocznie o części wydatków budżetu gminy. Jednoznacznie przesądzono, że zadania wybrane w ramach budżetu gminy zostaną uwzględnione w uchwale budżetowej i rada gminy w toku prac nad projektem tej uchwały nie będzie mogła „w stopniu istotnym" zmieniać lub usuwać zadań wybranych w taki sposób. Zakaz tych ograniczeń odnosi się do samych zadań (ich zakresu), a nie środków finansowych. Problemem będzie doprecyzowanie tego, co oznacza sformułowanie „w stopniu istotnym". Chodzić tu będzie o zakaz jakichkolwiek zmian, innych niż typowo porządkowo - organizacyjne.

Wymogi formalne

Wymagania projektu budżetu obywatelskiego muszą być określane w uchwale rady gminy. W tego rodzaju uchwałach trzeba określać w szczególności między innymi wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać zgłaszane projekty, wymaganą liczbę podpisów mieszkańców pod zgłoszonym projektem (przy czym nie może być ona większa 0,1 proc. terenu objętego daną pulą budżetu obywatelskiego), a także zasady oceny zgłoszonych projektów dotyczące ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej, a także tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania.

Trzeba przy tej okazji zadbać o wprowadzenie w tym zakresie obiektywnych, możliwych do zweryfikowania wymogów. Dotychczasowa praktyka upoważnia do sformułowania wniosku, że zbyt arbitralne decyzje mogą prowokować przy takich okazjach konflikty. W uchwałach należy również określić zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do publicznej wiadomości. Pamiętać trzeba, że ustawodawca jednoznacznie w tym kontekście wskazuje (i nie da się tego wymogu ominąć), że wszystkie głosowania jawne na sesjach rady gminy muszą odbywać się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań poszczególnych radnych. Ponadto imienne głosowanie należy podawać do niezwłocznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy.

Komisja skarg i wniosków

Kolejna zmiana to wprowadzenie w art. 18b ustawy o samorządzie gminnym obligatoryjnej komisji skarg, wniosków i petycji. Ma ona rozpatrywać skargi na działanie wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, a także wnioski i petycje wnoszone przez obywateli. W kodeksie postępowania administracyjnego określono tryb rozpatrywania skarg i wniosków (niezależnie od powyższego obowiązuje również ustawa o petycjach). Regulacje dotyczące rzeczonej komisji stanowią więc określenie zasad działania w takich przypadkach rady gminy.

W skład komisji muszą wchodzić przedstawiciele wszystkich klubów radnych, a szczegółowy tryb działania (głosowania, posiedzenia, itd.) określać musi statut gminy. Na marginesie można dodać, że w związku z licznymi zmianami, nie tylko w tym zakresie (ale również odnoszącym się np. do głosowania w sprawie budżetu obywatelskiego) trzeba dostosować statuty gmin. W znaczącej części jednostek samorządu terytorialnego obowiązki te są aktualnie realizowane. Statuty muszą być jednak zmodyfikowane tak, aby nie stanowić bariery ani niepotrzebnego zawężenia dla wdrażania kolejnych instytucji.

Uprawnienia radnych

W art. 24 ustawy o samorządzie gminnym rozwinięto uprawnienia radnych z rady gminy. Dotyczy to chociażby sprecyzowanego prawa kierowania do wójta/ burmistrza/ prezydenta miasta interpelacji i zapytań. Obejmować one mogą „sprawy dotyczące całej gminy", czyli wszystkich aspektów związanych z realizacją zadań publicznych na szczeblu lokalnym. Są one składane do przewodniczącego rady, a organ wykonawczy ma obowiązek udzielić odpowiedzi w ciągu terminie 14 dni od ich otrzymania. Następnie zostaną opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej gminy. Ustawodawca następująco to sklasyfikował:

- interpelacje dotyczą spraw o istotnym znaczeniu dla gminy,

- zapytania składane są w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

Granica między jedną, a drugą formą jest więc dosyć płynna. Można jednak przyjąć, że zapytania dotyczą spraw bardziej szczegółowych. Trudno ostatecznie każdorazowo przesądzić, czy dana sprawa jest "aktualna" z perspektywy gminy. Jeżeli znajduje odzwierciedlenie w aktach wydawanych przez radę gminy, czy prowadzonych postępowaniach, niewątpliwie spełnia ten przymiot. Na podobnej zasadzie trudno jednoznacznie przesądzić, kiedy jakaś sprawa ma „istotne" znaczenie dla gminy, a kiedy jest go pozbawiona. Dlatego też wójt/ burmistrz/ prezydent miasta jedynie w skrajnych, wręcz nadzwyczajnych przypadkach powinien zwracać uwagę na względy formalne i uznawać np., że dane zapytanie nie spełnia ustawowych wymogów.

Interpelacje i zapytania mają na celu poszerzenie dostępu do informacji na temat różnych mniej dostępnych publicznie aspektów związanych z działalnością organów gminy. Nie tyle chodzi więc o uzyskanie informacji przez samych radnych, ale przez społeczność lokalną. Nie ma wymogów formalnych związanych z udzielanymi odpowiedziami. Nie muszą być one nadmiernie długie - zwłaszcza, gdy nie ma takiej potrzeby i gdy radni kierują bardzo dużo podobnych interpelacji i zapytań.

Raport o stanie gminy

Poszerzeniu informacji na temat różnych działań władz gminnych służy również raport o stanie gminy (określony w art. 28aa ustawy o samorządzie gminnym). Przygotowany jest corocznie (do 31 maja) i obejmuje podsumowanie działalności wójta/ burmistrza/ prezydenta miasta, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji polityk, programów, strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Ważnym elementem jest debata nad raportem, w której radni mogą zabierać głos bez ograniczeń czasowych. Poza nimi głos mogą zabierać zgłoszeni poprzednio mieszkańcy, pod warunkiem uprzedniego przedłożenia odpowiedniej liczby podpisów innych mieszkańców (w zależności od wielkości gminy – od 20 do 50 mieszkańców).

Inicjatywa uchwałodawcza

Ostatnim instrumentem zwiększającym partycypację publiczną, wprowadzonym przez przedmiotową ustawę, jest obywatelska inicjatywa uchwałodawcza (art. 41a ustawy o samorządzie gminnym). Projekt uchwały może również w tym przypadku zgłosić odpowiednia liczba mieszkańców (od 100 do 300 osób, również w zależności od wielkości gminy). Taki projekt uchwały musi stać się przedmiotem obrad rady gminy na najbliższej sesji po jego złożeniu, nie później niż po upływie trzech miesięcy. Podczas prac rady gminy komitet inicjatywy uchwałodawczej ma prawo udziału i zabierania głosu. W tym przypadku również uprzednia uchwała rady gminy powinna doprecyzować zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, a także formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty.

Wprowadzone i wdrażane obecnie zmiany należy ocenić pozytywnie. W wielu wypadkach jednak sposób i jakość ich wdrażania w skali lokalnej zależeć będzie od przedstawicieli władz gmin i pracowników gminnych. Dotyczyć to będzie zarówno wnoszonych interpelacji, związanych z nimi sposobów komunikacji, jak również stopnia rygoryzmu nowych uchwał rady gminy.

- dr Maciej J. Nowak, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (DzU z 2018 r., poz. 130)

Zmiany wynikają z ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, która znowelizowała między innymi ustawę o samorządzie gminnym. W gminach część nowych regulacji już jest wdrażana, ale część jest jeszcze przed wprowadzeniem. Dlatego przypominamy najważniejsze zmiany.

Czytaj także: Mieszkańcy będą mieć prawo do inicjatywy uchwałodawczej

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO