Od początku rewolucji przemysłowej średnia globalna temperatura wzrosła o ok. 1,2°C, a jej dalszy wzrost wydaje się coraz bardziej nieunikniony. Zdaniem Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO), rok 2023 niemal na pewno zostanie uznany za najcieplejszy rok od momentu rozpoczęcia pomiarów, z uwagi na najwyższą średnią globalną temperaturę w historii oraz rekordowo niski poziom lodu na Antarktydzie.
Realizacja celów klimatycznych zagrożona
Nowy raport „State of Climate Action 2023” stworzony wspólnie przez wiele organizacji klimatycznych i opublikowanym przez World Resources Institute ostrzega, że świat zboczył ze ścieżki dążenia do utrzymania wzrostu globalnej temperatury na poziomie 1,5°C, a czas na wdrażanie bardziej zdecydowanych działań nieubłaganie się kończy. Autorzy zbadali, jaka skala rozwiązań jest konieczna, aby zrealizować światowe cele klimatyczne na rok 2030 oraz 2050.
W analizie wzięto pod uwagę 42 elementy kluczowe dla walki z pogłębiającym się kryzysem klimatycznym. Okazało się, że działania dotyczące zaledwie jednego z nich są na poziomie zgodnym z osiągnięciem globalnego celu klimatycznego.
Według raportu optymistycznie wygląda jedynie kwestia udziału pojazdów elektrycznych w sprzedaży samochodów osobowych. Szacuje się, że od 2020 roku ich sprzedaż wzrosła ponad trzykrotnie. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej, w 2022 roku sprzedano ponad 10 milionów pojazdów elektrycznych na świecie, a tendencja powinna się utrzymać.
Pozostałe elementy wymagają mniejszych lub większych zmian. Wśród nich są takie kryteria jak: ilość marnowanej żywności, wzrost liczby elektrycznych autobusów, ilość węgla wykorzystywanego w przemyśle stalowym i cementowym, liczba ścieżek rowerowych, konsumpcja mięsa, udział węgla w produkcji energii elektrycznej, wylesianie, udział zeroemisyjnego transportu w ruchu morskim czy rozwój zrównoważonego lotnictwa.