Ubezpieczenie ochrony prawnej coraz rzadziej kupowane

Mimo akcji promocyjnych prowadzonych m.in. przez adwokaturę Polacy coraz rzadziej wykupują polisy, które gwarantują im pełnomocnika.

Aktualizacja: 27.04.2012 09:35 Publikacja: 26.04.2012 20:03

Polacy nie dopuszczają do swojej świadomości, że może kiedyś będą musieli występować przed sądem

Polacy nie dopuszczają do swojej świadomości, że może kiedyś będą musieli występować przed sądem

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Podczas gdy pod koniec 2010 r. było ponad milion polis gwarantujących pomoc prawnika, pod koniec 2011 r. już tylko 677 tys. – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (obejmują one krajowe zakłady ubezpieczeń).

Największy spadek dotyczy polis dla osób fizycznych – z 943 tys. w 2010 r. do 577 tys. w 2011 r. I to mimo że w ubiegłym roku kampanię promującą ubezpieczenia ochrony prawnej prowadziła Naczelna Rada Adwokacka.

Rynek do zagospodarowania

– Rynek ubezpieczeń prawnych jest obecnie mało atrakcyjny dla firm ubezpieczeniowych z biznesowego punktu widzenia – ocenia Andrzej Zwara, prezes NRA. – Zarabiają one przede wszystkim na polisach komunikacyjnych czy też na życie, dlatego trudno nam się przebić z ideą promocji ubezpieczeń prawnych – mówi.

Jego zdaniem sytuacja może się zmienić wraz ze zwiększającą się konkurencją na rynku ubezpieczeniowym.

– Jeśli ubezpieczyciele będą szukać nowych form ubezpieczenia, to polisy ubezpieczeń prawnych są bardzo atrakcyjne i prędzej czy później ten rynek zostanie zagospodarowany – uważa.

Reklama
Reklama

Nie mają takiej potrzeby

Mec. Zwara podkreśla jednak, że najpierw musi się zwiększyć kultura i świadomość prawna społeczeństwa. Obecnie bowiem 70 proc. Polaków w ogóle nie korzysta z porad prawnych. I nie chodzi tu o brak pieniędzy, ale o brak potrzeby korzystania z takiej pomocy.

Z kolei Jacek Kliszcz, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, podkreśla, że mała liczba tego typu polis wynika z faktu, że maleje świadomość ubezpieczeniowa.

– Ludzie nie rozumieją większości ubezpieczeń, z których korzystają. Ponadto nie dopuszczają do swojej świadomości tego, że może kiedyś będą musieli występować przed sądem – wyjaśnia.

Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwraca uwagę, że ubezpieczenia ochrony prawnej są często dodawane do innych polis, np. komunikacyjnych, czasem także turystycznych.

Ile kosztuje takie ubezpieczenie? Z danych towarzystwa Concordia wynika, że ochrona prawna w komunikacji dotycząca jednego pojazdu wynosi średnio 150 – 200 zł. Jest to firma, która podpisała w 2011 r. porozumienie z NRA o wspólnym promowaniu tych usług.

Adwokaci się nie poddają

– W porównaniu z kwietniem ubiegłego roku zawarliśmy o 35 proc. więcej polis ochrony prawnej w segmencie klienta indywidualnego – przekonuje Joanna Namerła, menedżer produktów dla instytucji finansowych Concordia Ubezpieczenia.

Reklama
Reklama

Monika Strus-Wołos z prezydium NRA w dobrym wyniku firmy, która podpisała umowę z radą, dopatruje się skuteczności akcji.

– Zamierzamy nadal promować tę ideę – mówi „Rz". I zdradza, że adwokatura przymierza się do podpisania kolejnych umów z ubezpieczycielami.

Podczas gdy pod koniec 2010 r. było ponad milion polis gwarantujących pomoc prawnika, pod koniec 2011 r. już tylko 677 tys. – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (obejmują one krajowe zakłady ubezpieczeń).

Największy spadek dotyczy polis dla osób fizycznych – z 943 tys. w 2010 r. do 577 tys. w 2011 r. I to mimo że w ubiegłym roku kampanię promującą ubezpieczenia ochrony prawnej prowadziła Naczelna Rada Adwokacka.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama