Wybory Prezesa NRA: Kampania adwokacka prawie jak polityczna

Kandydaci na prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej przekonywali do siebie podczas osobistych spotkań, przez maile i na Facebooku.

Publikacja: 22.11.2013 07:56

Kandydaci na prezesa NRA podczas kampanii przekonywali do siebie na osobistych spotkań, przez e-mail

Kandydaci na prezesa NRA podczas kampanii przekonywali do siebie na osobistych spotkań, przez e-maile i na Facebooku

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Już dziś Naczelna Rada Adwokacka może mieć nowego prezesa. Kandydaci przez ostatnie tygodnie przekonywali do siebie wyborców. Wysyłali maile, zamieszczali informacje na Facebooku, spotykali się osobiście z adwokatami w izbach.

– Nasze kampanie są coraz bardziej podobne do tych prowadzonych przez polityków – ocenia Andrzej Michałowski, były prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. I aby zobrazować, jak sytuacja w adwokaturze zmieniła się przez ostatnie lata, przypomina zdarzenie z Krajowego Zjazdu Adwokatury z lat 80., kiedy to kandydat na prezesa NRA chciał zabrać głos. Odmówiono mu, uznano bowiem, że powinien być oceniany przez kolegów na podstawie swojej dotychczasowej działalności i postawy. Wystąpienie na zjeździe uznano wówczas za zbędną agitację.

– Dziś sytuacja zmieniła się diametralnie – używane są narzędzia podobne do stosowanych przez polityków: Internet, Facebook, mailing, cykle spotkań – dodaje mec. Michałowski.

Dla kogo portal

Obecny prezes NRA Andrzej Zwara podkreśla, że nie pojawia się na Facebooku.

– Adwokatura to nie polityka, pewnych kampanii nie wypada prowadzić. Internet czy Facebook nie jest dobrym miejscem do tego – uważa.

W jaki sposób on sam prowadził kampanię?

– Właściwie to nie miałem na to czasu, w ostatnich tygodniach kończyliśmy kilka projektów w ramach Naczelnej Rady Adwokackiej – mówi.

Spotykał się jednak z adwokatami w całej Polsce, zaproszenia na nie wysyłał m.in. mailowo.

– Uważam, że bezpośredni kontakt z adwokatami i rozmowy o realnych problemach są bardziej konstruktywne – ocenia.

Jego zdaniem sama kampania jest dziś za mało merytoryczna.

Krytykuje swoich konkurentów m.in. za to, że za bardzo skupiają się na narzekaniu na temat tego, jak jest źle, a za mało na propozycji realnych rozwiązań.

Czas na przekonywanie

Krzysztof Boszko, także kandydat na prezesa NRA, podkreśla, że sam miał na kampanię mało czasu.

– Prezes Zwara rozpoczął ją właściwie już od początku swojej kadencji, miał bowiem wiele okazji do spotkań z adwokatami z racji pełnionej funkcji – mówi mec. Boszko. – Ja podjąłem decyzję o kandydowaniu niecałe dwa miesiące temu. Wykorzystałem ten krótki czas, by dotrzeć ze swoim kredo do jak najszerszej grupy adwokatów. Spotkania bezpośrednie, Internet, Facebook to już normalne narzędzia komunikacji. Były stosowane także podczas wyborów w warszawskiej Izbie Adwokackiej, jednemu z kandydatów prezes Zwara przesłał nawet list chwalący jego kampanię – dodaje mec. Boszko.

Najmniej czasu na kampanię miał Robert Rynkun-Werner, który ogłosił chęć kandydowania kilka dni temu.

– Właściwie to do ubiegania się o funkcję prezesa poczułem się zobligowany właśnie przez kampanie innych kandydatów: cechował je nadmierny optymizm, podkreślanie, że deregulacja odbyła się na naszych warunkach, niedostrzeganie tego, jak trudne czasy nas czekają – mówi mec. Rynkun-Werner.

Na bezpośrednie spotkania z adwokatami pozostało mu niewiele czasu. O swoim programie informował m.in. w Internecie, także na Face- booku.

Przesądzi wystąpienie

– Dziś to już normalne sposoby komunikacji. Wiadomo jak jest – wszyscy pracujemy, Facebook jest dostępny non stop, można dzięki niemu dyskutować na bieżąco także o problemach adwokatury – dodaje mec. Rynkun-Werner.

Wiele osób zwraca jednak uwagę, że o losach wyborów do warszawskiej Izby Adwokackiej zdecydowało ostatecznie przemówienie zwycięskiego kandydata.

– Było ono właściwie takim języczkiem u wagi, zostało bardzo dobrze przygotowane i wygłoszone – ocenia mec. Boszko.

Mecenas Michałowski zwraca uwagę, że kampania warszawska była ciekawa, i wydaje się, że kandydaci na prezesa NRA postanowili pójść tym śladem.

– Skoro jednak wszyscy prowadzą kampanię, to może dojść do efektu wzajemnego znoszenia się jej efektów. Decydującą rolę może więc odegrać wystąpienie na samym zgromadzeniu – ocenia mec. Michałowski.

Znaczenie mogą mieć także rozmowy kuluarowe – próby przekonania do siebie liderów różnych grup.

O etyce, specjalizacjach i reklamie

- W trwającym właśnie Krajowym Zjeździe Adwokatury bierze udział 357 delegatów reprezentujących 24 izby adwokackie.

- Głównym celem zjazdu jest wybór nowych władz, w tym prezesa i członków Naczelnej Rady Adwokackiej, prezesa i sędziów Wyższego Sądu Dyscyplinarnego oraz przewodniczącego i członków Wyższej Komisji Rewizyjnej.

- Taki zjazd, na którym wyłaniane są nowe władze, odbywa się co trzy lata.

- W trakcie tegorocznego adwokaci będą dyskutować m.in. o liberalizacji obowiązującego całkowitego zakazu reklam w kodeksie etyki adwokackiej czy też o stawkach adwokackich za reprezentowanie klienta z urzędu, które są powszechnie uważane przez środowisko za zbyt niskie. Tematem debat ma być także specjalizacja adwokacka, ochrona praw i wolności obywatelskich i ich dostęp do wymiaru sprawiedliwości.

Już dziś Naczelna Rada Adwokacka może mieć nowego prezesa. Kandydaci przez ostatnie tygodnie przekonywali do siebie wyborców. Wysyłali maile, zamieszczali informacje na Facebooku, spotykali się osobiście z adwokatami w izbach.

– Nasze kampanie są coraz bardziej podobne do tych prowadzonych przez polityków – ocenia Andrzej Michałowski, były prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. I aby zobrazować, jak sytuacja w adwokaturze zmieniła się przez ostatnie lata, przypomina zdarzenie z Krajowego Zjazdu Adwokatury z lat 80., kiedy to kandydat na prezesa NRA chciał zabrać głos. Odmówiono mu, uznano bowiem, że powinien być oceniany przez kolegów na podstawie swojej dotychczasowej działalności i postawy. Wystąpienie na zjeździe uznano wówczas za zbędną agitację.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara