Większy autobus to wyższa opłata za zatrzymanie na przystanku - wyrok WSA

Przy ustaleniu opłaty za zatrzymanie na przystanku środka transportu należy wziąć pod uwagę wielkość pojazdu, jakim realizowany jest przewóz.

Aktualizacja: 26.07.2020 09:02 Publikacja: 26.07.2020 00:01

Większy autobus to wyższa opłata za zatrzymanie na przystanku - wyrok WSA

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski

Rada Miejska Nowe Brzesko podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad korzystania z przystanków autobusowych i ustalenia wysokości stawek opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy i Miasta Nowe Brzesko. Prokurator okręgowy zaskarżył ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, zarzucając jej istotne naruszenie prawa. Skarżący wskazał, że w uchwale tej przyjęto jednolitą dla operatorów i wszystkich przewoźników maksymalną - ustaloną w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym (u.p.t.z.) - stawkę w kwocie 0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na przystankach komunikacyjnych. Tymczasem u.p.t.z. w art. 16 ust. 4 jednoznacznie wymaga zastosowania - przy ustalaniu wysokości stawki - niedyskryminujących zasad. W zaskarżonej uchwale w żaden sposób nie uwzględniono jednak odmiennych sytuacji operatorów i różnych przewoźników, co w efekcie doprowadziło do nierównego traktowania niektórych z nich.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?