Odpowiedź Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (Departament Prawno-Organizacyjny) na pytanie "RZ" dotyczące obowiązku zgłaszania przez inwestora zamiaru założenia pola biwakowego oraz warunków koniecznych do uzyskania zgody

Publikacja: 02.03.2009 10:10

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 28 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.)[/link], roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z wyjątkiem robót zwolnionych z tego obowiązku na podstawie art. 29-31 ww. ustawy.

Przepisy te zawierają zamknięty katalog budów i robót budowlanych, których wykonywanie nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę – wymagają one tylko zgłoszenia, bądź są zwolnione z obu tych obowiązków. Wśród prac wymienionych w tym katalogu ustawodawca nie umieścił przedsięwzięcia jakim jest realizacja „pola biwakowego”.

Trzeba jednak zauważyć, że termin „pole biwakowe” nie występuje w terminologii prawa budowlanego. Natomiast z wykonaniem pola biwakowego może wiązać się realizacja konkretnych obiektów budowlanych bądź robót budowlanych, podlegających reglamentacji ustawy – prawo budowlane.

Zatem, mając na uwadze powyższą zasadę, jeśli założenie pola biwakowego będzie wiązało się z koniecznością wybudowania obiektów budowlanych bądź wykonania innych robót budowlanych wymagających pozwolenia na budowę bądź dokonania zgłoszenia, inwestor przed rozpoczęciem robót budowlanych będzie zobowiązany uzyskać ostateczną decyzje o pozwoleniu na budowę bądź dokonać zgłoszenia we właściwym terenowo i instancyjnie organie administracji architektoniczno-budowlanej.

Należy podkreślić, że decyzja o pozwoleniu na budowę może obejmować więcej niż jeden obiekt budowlany. Zatem inwestor może jednym pozwoleniem na budowę uzyskać zgodę na realizację całego kompleksu obiektów budowlanych.

Wyjaśnić również należy, że przepisy ustawy prawo budowlane zwalniają z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę m. in. pewną grupę tymczasowych obiektów budowlanych. W myśl art. 29 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy prawo budowlane, budowa tymczasowych obiektów budowlanych, niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce, w terminie określonym w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1, ale nie później niż przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu, nie wymaga pozwolenia na budowę lecz zgłoszenia.

Zatem z przedmiotowego obowiązku zwolnione zostały jedynie te obiekty tymczasowe, które spełniają przesłanki określone w art. 29 ust. 1 pkt 12 ustawy. Natomiast budowa pozostałych tymczasowych obiektów np. niepołączonych trwale z gruntem, na okres powyżej 120 dni, bądź obiektów tymczasowych połączonych trwale z gruntem, wymagać będzie uzyskania pozwolenia na budowę (zob. 28 ust. 1 ustawy).

Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy prawo budowlane, pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięcia mogące znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, które nie są bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynikają z tej ochrony, w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Jednocześnie ustawa w art. 29-31 zwalnia z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę również inne rodzaje obiektów budowlanych np. obiekty małej architektury, niewielkie obiekty (budynki gospodarcze, wiaty, altany) czy ogrodzenia. Pod pojęciem obiektów małej architektury, zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy, należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności kultu religijnego (kapliczki, krzyże przydrożne, figury) posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej oraz obiekty użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki. Realizacja tego typu inwestycji nie wymaga nawet zgłoszenia chyba, że następuje w miejscach publicznych (zob. art. 29 ust. 1 pkt 22 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Również z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę zwolniono budowę ogrodzeń. Jedynie budowa ogrodzeń od strony dróg, ulic, placów, torów kolejowych i innych miejsc publicznych oraz ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m wymaga dokonania zgłoszenia (zob. art. 29 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy). Również na zgłoszenie może odbywać się realizacja wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki (zob. art. 29 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy prawo budowlane).

Należy przy tym zaznaczyć, że ostateczna ocena każdego zamierzenia budowlanego powinna należeć do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej, który po uzyskaniu szczegółowych informacji na temat rodzaju i zakresu planowanej inwestycji będzie mógł zając wiążące stanowisko.

Natomiast sytuacje w których wymagane jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu określają przepisy [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169354]ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm[/link].). Szczegółowych wyjaśnień w tym zakresie udziela Ministerstwo Infrastruktury.

Niniejsze pismo nie stanowi wykładni prawa i nie jest wiążące dla organów administracji publicznej orzekających w sprawach indywidualnych.

[i]Dyrektor Departamentu Prawno - Organizacyjnego

Anna Macińska[/i]

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 28 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.)[/link], roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z wyjątkiem robót zwolnionych z tego obowiązku na podstawie art. 29-31 ww. ustawy.

Przepisy te zawierają zamknięty katalog budów i robót budowlanych, których wykonywanie nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę – wymagają one tylko zgłoszenia, bądź są zwolnione z obu tych obowiązków. Wśród prac wymienionych w tym katalogu ustawodawca nie umieścił przedsięwzięcia jakim jest realizacja „pola biwakowego”.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów