Rzeczywiście, pełna standaryzacja będzie dotyczyła tych wszystkich inwestycji, które ruszą w 2013 roku. Jednak docelowo chcemy, żeby także już istniejące komendy były tak samo oznakowane, a ich pomieszczenia recepcyjne wyglądały według jednego wzoru.
W zleconych badaniach pytano, czego oczekują obywatele. Jak pan ocenia wyniki ankiety?
Badania przeprowadziła organizacja pozarządowa „Stocznia" pod kierunkiem Kuby Wygnańskiego. Wskazują, że komenda policji powinna być dostępna i przyjazna dla obywatela. Powinna wzmacniać wizerunek policji jako formacji skutecznej i sprawnej. Standaryzacja obejmie elementy architektoniczne i graficzne. Przeprowadzone badania posłużą do opracowania warunków dwóch konkursów. Pierwszy to konkurs architektoniczny przy współpracy z warszawskim SARP na wszystkie elementy architektoniczne, z którymi styka się obywatel, czyli np. mała architektura, fasada budynku i przestrzeń recepcyjna. Drugi konkurs ma wyłonić projekt logo, które jest na każdym budynku, i wyglądu części recepcyjnej, jako najbardziej strategicznej przestrzeni pierwszego kontaktu z obywatelem. Jednolity standard obejmie też część, w której pracują policjanci.
Dzisiaj każda recepcja wygląda inaczej, a okienka dyżurek są na takiej wysokości, że trzeba niemal klęczeć, by policjant usłyszał to, co mówimy.
Bardzo często w części recepcyjnej panuje chaos informacyjny. Chciałbym, aby w tej przestrzeni znalazła się wszelka informacja potrzebna obywatelowi, w tym przede wszystkim przysługujące mu prawa. Z drugiej strony, aby kontakt pokrzywdzonego, który opowiada o tym, co go spotkało, był jak najbardziej prywatny. Nie może być tak, że ktoś składa zeznania, a w pokoju przy innych biurkach siedzą funkcjonariusze. Konieczny jest wydzielony pokój spotkań.
Kiedy zobaczymy przyjazne komendy?