Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę spółki na czynności operacyjno-rozpoznawcze prowadzone z upoważnienia szefa CBA (sygnatura akt: VII SA/Wa 1607/11).
Spółka zarzucała, że od wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 23 czerwca 2009 r. oraz od zmiany w 2010 r. ustawy o CBA prowadzono je wobec niej bez podstawy prawnej, niezgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 27 września 2006 r. w sprawie zakresu, warunków i trybu przekazywania CBA informacji przez organy, służby i instytucje państwowe.
Po wyroku TK usunięty został z ustawy o CBA art. 22 ust. 4 – 10. Przepis ten przewidywał m.in. korzystanie przez CBA z danych osobowych, w tym z tzw. danych wrażliwych, oraz z informacji uzyskanych w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych (bez wiedzy i zgody osoby, której dotyczą) bez jednoczesnego zagwarantowania kontroli sposobu przechowywania i weryfikacji tych danych oraz usuwania danych zbędnych z punktu widzenia wykonywania ustawowych zadań CBA.
Spółka zwróciła się więc do sądu o uznanie za bezskuteczne czynności operacyjno-rozpoznawczych, kontynuowanych po wyroku TK i zmianie ustawy o CBA. Artykuł 146 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewiduje, że uwzględniając skargę na akt lub czynność administracji publicznej, o których mówi art. 3 § 2 pkt 4 i 4a p. p. s. a., sąd uchyla ten akt albo stwierdza bezskuteczność czynności.
Przedstawicielka CBA wniosła o odrzucenie skargi. Podczas rozprawy zwróciła uwagę, że spółka nie wskazała żadnych konkretnych uchybień CBA.