Zmieniają się placówki, w których odbieramy takie przesyłki po ich awizowaniu oraz składamy reklamacje. Nie będą to już placówki Poczty Polskiej, ale Polskiej Grupy Pocztowej i spółki InPost oraz Ruchu. Na kolejne pytania dotyczące nowej procedury odpowiada Leszek Żebrowski, prezes PGP.
– Czy miejsce odbioru przesyłki będzie stabilnie przypisane do adresu, nie będzie się zmieniać?
– Awiza będą kierowane co do zasady zawsze do tego samego punktu. Naszym celem jest jednak doręczanie listów i paczek, a nie pozostawianie awizo. Rozbudowujemy sieć naszych placówek, może się więc pojawić sytuacja, że w bezpośredniej okolicy dotychczasowego punktu odbioru powstanie kolejny. Docelowo sieć punktów obsługi klienta mają wspomagać awizomaty PGP – urządzenia służące do odbioru korespondencji rejestrowanej.
– Jak ustanowić pełnomocnictwo do odbioru przesyłki? Do tej pory składało się je w stosownym urzędzie pocztowym.
– Pamiętajmy, że doręczając przesyłki sądów i prokuratur, stosujemy nie tylko prawo pocztowe, lecz także szczególne zasady doręczeń zdefiniowane w m.in. kodeksie postępowania cywilnego, kodeksie postępowania karnego czy prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Kwestię uprawnień do odbioru korespondencji, miejsc, w których może być doręczana, trybów awizacji regulują one odmiennie. Aby więc udzielić precyzyjnej odpowiedzi na pytanie, trzeba poznać kontekst danej sytuacji.