Reklama

Język potoczny tylko w korespondencji nieoficjalnej urzędnika

Tekst poprawnie napisany nie oznacza pełnego sukcesu. Ważne są również etyka słowa i styl.

Aktualizacja: 04.06.2015 15:59 Publikacja: 04.06.2015 13:00

Język potoczny tylko w korespondencji nieoficjalnej urzędnika

Foto: 123RF

Poprawność językowa to cecha każdego tekstu – zarówno pisanego, jak i takiego, który ma zostać wygłoszony. Można tekst uznać za poprawny, jeśli jest zgodny z normą językową, której najpopularniejszą wykładnią są słowniki języka polskiego. Nie powinien razić błędami żadnego rodzaju – czy to gramatycznymi, czy leksykalnymi. Jednak to, że tekst jest poprawnie napisany, nie oznacza jeszcze pełnego sukcesu. Ważne są również takie aspekty jak etyka słowa czy styl.

Podstawą norma wzorcowa

Poza tym, co jest niezmiernie ważne, można wyróżnić w języku polskim dwie normy: wzorcową i potoczną. Ten sam wyraz, dłuższe lub krótsze wyrażenie w normie wzorcowej uznane za niepoprawne, w potocznej, zwanej użytkową, będą dopuszczalne. Kiedy należy posługiwać się normą wzorcową? Na pewno we wszelkiego rodzaju wypowiedziach o charakterze publicznym, w przemówieniach, wystąpieniach, w oficjalnych rozmowach, w których biorą udział np. przedstawiciele urzędów, choćby rzecznicy prasowi, samorządów itp. Tekst pisany – pod postacią rozporządzenia czy korespondencji urzędniczej – także wymaga normy wzorcowej. Norma potoczna może być stosowana jedynie w korespondencji nieoficjalnej.

Tekst mówiony, który ma charakter publiczny, powinien się cechować poprawnością językową zgodną z normą wysoką. Artykulacja słów powinna być staranna. Niedopuszczalne jest wymawianie końcówki –ą jako oł (Wytyczne przedstawią [nie: przedstawioł] przedstawiciele sołectwa) albo połączeń głosek „trzy" jako „czy". Ważne w wypowiedzi ustnej jest także akcentowanie. W języku polskim obowiązuje akcent stawiany na przedostatnią sylabę: poszli, wygłosili, zaprezentowali. Natomiast w wyrazach typu: poszliśmy, wygłosilibyśmy, zaprezentowaliby, akcent – jak widać – nie pada na przedostatnią sylabę. Pozostaje w tych samych miejscach, które są zaznaczone w trzech pierwszych przykładach. W normie użytkowej zaś dopuszczalne jest akcentowanie niemal wszystkich wyrazów na przedostatniej sylabie: poszliśmy, wygłosilibyśmy, zaprezentowaliby.

Nie bójmy się odmiany

We wszelkiego rodzaju przemówieniach oficjalnych, jeśli mamy wybór pomiędzy odmienianiem a nieodmienianiem wyrazów – nie należy poprzestawać na formie mianownikowej. Istotne jest, żeby odmieniać nazwiska, nazwy miejscowości i innego rodzaju nazwy własne. Poza tym należy wybierać formy obecnie poprawne, a nie na przykład przestarzałe, które mogą razić pretensjonalnością (Wysłuchamy teraz audycji w radiu [nie: w radio]), dobrze dobierać końcówki fleksyjne (W konkursie chce wziąć [nie: wziąść] udział wiele osób) oraz zachować czujność, jeśli chodzi o poprawność składniową (Postaraj się używać właściwych aplikacji [nie: właściwe aplikacje]).

W normie wysokiej bardzo ważna jest poprawność semantyczna, między innymi właściwe łączenie wyrazów ze względu na ich znaczenie: W dziedzinie utylizacji śmieci samorząd odniósł zwycięstwo, ale poniósł klęskę, jeśli chodzi o dobre relacje z petentami. Połączenia „odnieść zwycięstwo" i „ponieść klęskę" są oczywiście poprawne, ale już „odnieść klęskę" jest zwrotem błędnym. Tak samo niepoprawne będą wyrażenia typu: kontynuować dalej, cofnąć się do tyłu czy mniejsza połowa. W normie użytkowej często występują, jednak rażą w normie starannej. Nie jest z nią zgodne również posługiwanie się wyrazami modnymi i nadużywanymi. Jednym z takich wyrazów w języku urzędniczym jest „alokacja". Słowo będące brukselizmem stało się bardzo modne, a oznacza po prostu łączną kwotę pieniędzy, którą dysponuje dana organizacja. Innym modnym i często niefortunnie używanym słowem jest „frakcja". W związku z rozporządzeniem o segregacji śmieci pojawiały się w pismach urzędniczych sformułowania mówiące, że śmieci należy dzielić na frakcje, czyli do każdego zbiornika wrzucać innego rodzaju odpady.

Reklama
Reklama

Związki frazeologiczne

W tekstach oficjalnych, publicznych, które powinny odnosić się do normy wysokiej, istotne jest posługiwanie się w odpowiedni sposób związkami frazeologicznymi. W normie potocznej nie razi stwierdzenie, że ktoś ma ciężki orzech do zgryzienia, ale we wzorcowej możemy powiedzieć tylko: twardy orzech do zgryzienia. Dość często możemy się spotkać ze zwrotami: udzielić opieki (zamiast: otoczyć opieką), wywrzeć piętno (połączenie dwóch związków: wywrzeć wpływ i wycisnąć piętno) czy pokrzyżować szyki (zamiast: pokrzyżować plany albo pomieszać szyki). W normie wysokiej uznawane są one za błędne.

Poza kryteriami językowymi w normie starannej szczególnie należy zwracać uwagę na etykę słowa. Nietrafionym i niestosownym wyrażeniem, bardzo ostatnio popularnym, jest „zarządzanie zasobami ludzkimi". Można znaleźć studia o takiej nazwie, stanowiska pracy, a nawet programy i szkolenia, np. dla pracowników administracji, gdzie diagnozowane jest zarządzanie zasobami ludzkimi w urzędzie. Określenie „zasoby ludzkie" jest odhumanizowane, a mówienie o ludziach jako o zasobach przywodzi na myśl zasoby naturalne.

Występowanie dwóch norm językowych nie oznacza, że każdy wyraz czy wyrażenie będą poprawne, ale według innej normy. Przeciwnie – w języku polskim współistnieją dwie normy i  szeroki zakres określeń uważanych za błędne.

Prawo w Polsce
Karol Nawrocki zawetował kolejną ustawę. „Kojce wielkości miejskich kawalerek”
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Sądy i trybunały
Majątki sędziów nie będą już jawne? TK o sędziowskich oświadczeniach
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Wspólnoty i spółdzielnie będą mogły zakazać Airbnb? Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama