- Strona przesłała odwołanie od decyzji do urzędu mailem, a następnie także pocztą, ale za pośrednictwem innego operatora niż Poczta Polska. Dotychczasowa wymiana korespondencji między stroną a urzędem następowała w drodze elektronicznej. Odwołanie wysłane pocztą zostało dostarczone po terminie do jego wniesienia. Czy organ II instancji może zignorować przesłanie odwołania mailem wobec braku podpisu elektronicznego?
Nie. Zgodnie z art. 129 § 1-2 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie. W myśl art. 63 § 1 k.p.a. podania (w tym odwołania) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu.
W art. 63 § 3a pkt 1 k.p.a. zastrzeżono, że podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP bądź uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej. W razie wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego, organ potwierdza wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny (art. 63 § 4 k.p.a.). W myśl art. 57 § 5 k.p.a. termin do wniesienia odwołania uważa się za zachowany m.in. w przypadku, gdy przed upływem tego terminu odwołanie zostało:
- nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego (obecnie jest nim Poczta Polska S.A.) bądź
- wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru.