Zeznania świadków
Zgodnie z art. 82 k.p.a. świadkami w postępowaniu administracyjnym nie mogą być:
? ?osoby niezdolne do spostrzegania lub komunikowania swoich spostrzeżeń,
? ?osoby obowiązane do zachowania w tajemnicy informacji niejawnych na okoliczności objęte tajemnicą (państwową, służbową), jeżeli nie zostały – w trybie określonym obowiązującymi przepisami – zwolnione od obowiązku zachowania tej tajemnicy, a także
? ?duchowni co do faktów objętych tajemnicą spowiedzi.
Zasadą jest, że inne osoby nie mogą odmówić zeznań w charakterze świadka. Takie uprawnienie przysługuje jednak: małżonkowi strony, wstępnym (rodzicom, dziadkom), zstępnych (dzieciom, wnukom) i rodzeństwu strony oraz jej powinowatym pierwszego stopnia (np. teściom), jak również osobom pozostającym ze stroną w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli. Prawo odmowy zeznań trwa także po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli (art. 83 par. 1 k.p.a.).
Świadek może także odmówić odpowiedzi na pytania, jeśli odpowiedź mogłaby narazić jego lub jego bliskich (chodzi tu o osoby wymienione powyżej) na odpowiedzialność karną, hańbę lub bezpośrednią szkodę majątkową albo spowodować naruszenie obowiązku zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej (art. 83 par. 2 k.p.a.).
Przed odebraniem zeznania organ prowadzący postępowanie ma obowiązek pouczyć świadka o prawie odmowy zeznań i odpowiedzi na pytania oraz o odpowiedzialności za fałszywe zeznania.
Przykład:
W sprawie jest wielu świadków. K.p.a. nie przewiduje ?jednak możliwości ich zbiorowego przesłuchania. Świadkowie ?muszą być przesłuchiwani oddzielnie, a w sporządzony protokół powinien odzwierciedlać to, co każdy z nich zeznał (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 kwietnia 2000 r., V SA 2162/99).
Opinia biegłego ?i oględziny
Jeżeli w sprawie są wymagane wiadomości specjalne, organ może zwrócić się do biegłego lub biegłych o wydanie opinii (art. 84 par. 1 k.p.a.). Przyjmuje się, że wiadomości specjalne są konieczne w tych sprawach, w których pojawia się zagadnienie mające znaczenie dla rozstrzygnięcia, a którego treść przekracza zakres wiadomości i doświadczenia życiowego osób mających wykształcenie ogólne (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 5 marca 2013 r., II SA/Lu 1090/12).
Biegły podlega wyłączeniu na zasadach określonych w art. 24 k.p.a. Poza tym do biegłych stosuje się przepisy dotyczące przesłuchania świadków, co oznacza m.in., że taka osoba może odmówić udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane jej przez ?strony albo organ prowadzący postępowanie w przypadkach wskazanych w art. 83 par. 2 k.p.a.
Organ administracji może także w razie potrzeby przeprowadzić oględziny (art. 85 par. 1 k.p.a.). Mają one na celu ustalenie stanu faktycznego poprzez sprawdzenie stanu rzeczy naocznie przez ten organ. W takim przypadku nie jest potrzebna wiedza specjalistyczna. Jeżeli przedmiot oględzin znajduje się u osób trzecich, powinny one na wezwanie organu okazać przedmiot oględzin. Jak zwrócił uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjnego w Lublinie w wyroku z 11 stycznia 2011 r. (II SA/Lu 522/10), taki obowiązek może być jednak wyłączony w sytuacji, gdyby wydanie przedmiotu oględzin wiązałoby się z niebezpieczeństwem dla życia lub zdrowia ludzi, groziłoby niepowetowaną szkodą bądź byłoby – z obiektywnie uzasadnionych powodów – niemożliwe do zrealizowania.
Organ ma obowiązek zawiadomić stronę o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu ze świadków, biegłych lub oględzin przynajmniej na 7 dni przed terminem. Strona ma prawo brać udział w przeprowadzeniu dowodu, zadawać pytania świadkom, biegłym i stronom oraz składać wyjaśnienia (art. 79 k.p.a.).
Podstawa prawna: art. 75–88a ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 267)
Podstawa prawna: art. 308 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 101 ze zm.)