W 2001 roku burmistrz wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Kobieta zainteresowana dawną sprawą, zwróciła się do niego z prośbą o wszczęcie postępowania dotyczącego ustalenia tzw. metryki. Wniosła o określenie osób, które podjęły daną czynność z imienia, nazwiska i stanowiska, czyli o ustalenie wszystkich urzędników uczestniczących w postępowaniu poprzedzającym decyzję oraz uczestniczących w sporządzaniu, zatwierdzaniu i wydaniu decyzji. Jako uzasadnienie powołała okoliczność, że jedną ze stron zakończonego postępowania była gmina, którą reprezentował burmistrz. Zdaniem kobiety, urzędnik powinien wyłączyć się od rozpoznawania sprawy.
Burmistrz postanowieniem odmówił wszczęcia postępowania w zakresie ustalenia metryki, sprawy zakończonej decyzją z 2001 roku. Zauważył, że obowiązek prowadzenia metryki sprawy został wprowadzony do kodeksu postępowania administracyjnego dopiero 6 marca 2012 roku rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki spraw. Zatem w trakcie prowadzenia tej zakończonej wskazaną decyzją nie było obowiązku prowadzenia metryki, co też uniemożliwiło wszczęcie i prowadzenie postępowania.
Kobieta pożaliła się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Wskazała, że przepis obowiązuje już od czerwca 1960 roku w sposób papierowy, tradycyjny, a obecnie w formie elektronicznej. Dodała, że w części decyzji administracyjnych metryka nie jest sporządzana zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzaju spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony. Nie stanowi to jednak przeszkody do ustalenia personalnego składu osób uczestniczących w wydawaniu decyzji.
SKO utrzymało w mocy postanowienie burmistrza. Nie zgodziło się z argumentacją wnioskodawczyni. Podkreśliło, że sporny przepis k.p.a. został dodany do kodeksu nowelizacją m.in. k.p.a. oraz Ordynacji podatkowej. Zgodnie z nią, w przypadku spraw będących w toku w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej, metrykę sprawy zakłada się w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Metryka spraw wskazuje m.in. osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu i podejmowane przez te osoby czynności od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.
Kolegium wyraziło pogląd, iż nie sporządza się metryki dla spraw, które zostały zakończone w dniu wejścia w życie nowelizacji ustawy. Ponadto, prowadzenie metryki jest czynnością organu w postępowaniu i w zakresie jej prowadzenia nie można wszcząć i prowadzić odrębnego postępowania administracyjnego.