Hotel musi zapłacić za skradzione z pokoju rzeczy

Gdy z pokoju hotelowego zniknie aparat fotograficzny, hotelarz będzie musiał pokryć poniesioną przez gościa stratę.

Publikacja: 10.05.2013 09:21

Hotel wypłaca odszkodowanie za skradzione rzeczy gości

Hotel wypłaca odszkodowanie za skradzione rzeczy gości

Foto: Fotorzepa, KUBA KAMINSKI KUBA KAMINSKI

Podczas majowego weekendu pan Józef zatrzymał się w jednym z sopockich hoteli. Ostatniego wieczoru wyszedł na spacer, zapomniał jednak zabrać z hotelowego pokoju aparatu fotograficznego. Po kilku minutach zorientował się, że go nie ma. Wrócił więc do pokoju. Aparatu jednak już w nim nie było. – Ile musi mi zapłacić prowadzący hotel? – pyta pan Józef.

Ile się należy

W razie utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu hotelarz zobowiązany jest do naprawienia szkody. Wynika tak z art. 849 kodeksu cywilnego. Ten obowiązek ogranicza się jednak, względem jednego gościa, do ściśle określonej wysokości, i to liczonej za jedną dobę. Należy się w myśl tego przepisu stukrotna należność za dostarczone gościowi lokum. Jednakże odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności.

Aby zatem ustalić wysokość odszkodowania, trzeba znać cenę za dobę hotelową jednego gościa (to ona stanowi podstawę ustalenia maksymalnej wysokości odszkodowania, na jakie może liczyć poszkodowany). Cena ta jest mnożona przez 100 i 50. Kolejna czynność to ustalenie, ile wynosi rzeczywista szkoda poniesiona przez gościa hotelowego. Następnie należy kwoty te porównać.

Jeśli ustalamy maksymalną kwotę odszkodowania za jedną rzecz i z porównania wyjdzie, że rzeczywiście poniesiona szkoda jest wyższa niż iloczyn należności za dobę hotelową i 50, to uwzględniamy pięćdziesięciokrotność podstawy. Jeśli zaś szkoda jest niższa, pod uwagę brana jest faktyczna jej wysokość.

Przy ustalaniu maksymalnej wysokości odszkodowania za więcej niż jedną rzecz, trzeba wziąć pod uwagę stukrotność ceny za dobę w pokoju hotelowym. To maksymalna kwota odszkodowania, jaką hotelarz ma obowiązek wypłacić jednemu gościowi. Oznacza to tyle, że jeśli gość mieszkający w danym hotelu poniesie wyższą szkodę, nie ma co liczyć na pełne jej zrekompensowanie. Zostanie ono ograniczone do wspomnianego maksimum.

Prowadzący hotel – ustalając kwotę odszkodowania – zawsze zatem wykona wspomniane działania matematyczne, i to w określonej kolejności. Najpierw obliczy wysokość odszkodowania za jedną rzecz, dopiero potem porówna tę kwotę z rzeczywistą wartością straty i z maksymalną wartością odszkodowania, do jakiego jego gość ma prawo.

Udowadnia gość

Odszkodowanie nie jest ograniczane kwotowo wtedy, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej (czyli np. kradzieży dopuściła się pokojówka) lub rażącego niedbalstwa hotelarza lub osoby u niego zatrudnionej (np. recepcjonista da klucz do pokoju gościa nieznanej mu osobie bez sprawdzania jej tożsamości).

Pan Józef musi jednak pamiętać, że choć hotelarz odpowiada na zasadzie ryzyka, to gdy dojdzie do kradzieży rzeczy z pokoju (w tym przypadku aparatu fotograficznego), to gość hotelowy musi udowodnić, że ją rzeczywiście posiadał i że była to „rzecz wniesiona" w rozumieniu art. 846 § 2 k.c. Konieczne będzie też wykazanie, że rzecz została skradziona. Gdy zdoła to wykazać, hotelarz powinien zrekompensować mu poniesioną szkodę. Z drugiej jednak strony zdarzają się sytuacje, gdy hotelarze próbują się bronić przed zapłatą, wykazując, że np. wprawdzie do szkody doszło, ale miały miejsce okoliczności, które wyłączają ich odpowiedzialność.

Podczas majowego weekendu pan Józef zatrzymał się w jednym z sopockich hoteli. Ostatniego wieczoru wyszedł na spacer, zapomniał jednak zabrać z hotelowego pokoju aparatu fotograficznego. Po kilku minutach zorientował się, że go nie ma. Wrócił więc do pokoju. Aparatu jednak już w nim nie było. – Ile musi mi zapłacić prowadzący hotel? – pyta pan Józef.

Ile się należy

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów