Ubezpieczenie społeczne nie obejmuje skutków suszy

Jednorazowy zasiłek dla rolników dotkniętych skutkami suszy nie jest świadczeniem ubezpieczeniowym

Aktualizacja: 01.04.2008 07:21 Publikacja: 01.04.2008 01:27

Taka jest podstawowa przesłanka orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 31 marca 2008 r. (P 20/07) w sprawie rozporządzenia Rady Ministrów z 2006 r. o pomocy dla rolników dotkniętych skutkami suszy.

Zgodnie z tym rozporządzeniem zasiłek otrzymali rolnicy ubezpieczeni obowiązkowo w KRUS, natomiast pominięci zostali ubezpieczeni na własny wniosek, którzy mają dochody nie tylko z gospodarstwa rolnego, lecz także z innych źródeł. Trybunał uznał, że takie zróżnicowanie nie narusza konstytucji m.in. dlatego, iż zasiłki te wypłacone były z budżetu, a nie ze składek osób ubezpieczonych w KRUS. – Można się o nie ubiegać, ale nie można mieć roszczeń o ich wypłatę – uzasadniała wyrok sędzia sprawozdawca Teresa Liszcz.

Pytanie prawne w tej sprawie skierował do Trybunału Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Rozpatruje on sprawę rolniczki Sabiny S. (5,2 ha gruntów i kilka krów), której odmówiono w 2006 r. zasiłku z tytułu skutków suszy. Dlaczego? Bo jest ubezpieczona w KRUS nie na mocy ustawy, lecz na wniosek. Ubezpieczenie ustawowe jest obowiązkowe, natomiast ubezpieczenie na wniosek – dobrowolne. Dotyczy ono osób, które prócz dochodów z gospodarstwa mają także inne, pozarolnicze. WSA podkreśla we wniosku, że obie grupy płacą jednakowe składki i mają niemal jednakowe uprawnienia. Budzi więc wątpliwości zróżnicowanie ubezpieczonych w zależności od tego, czy są ubezpieczeni obowiązkowo czy na wniosek. Zdaniem sądu narusza to zasadę równości i sprawiedliwości społecznej.

– Takie zróżnicowanie mieści się w granicach swobody prawodawcy – bronili rozporządzenia przedstawiciele Rady Ministrów i prokuratora generalnego.

Wysokość środków z rezerwy celowej (ok. 0,5 mld zł) nie pozwoliłaby efektywnie pomóc wszystkim dotkniętym suszą rolnikom ubezpieczonym w KRUS. Trzeba było wybierać. Zdecydowano się więc na pomoc rolnikom, którzy utrzymują się tylko z gospodarstwa i nie mają innych dochodów. Bo to im było najtrudniej.

Trybunał zgodził się z tą argumentacją. Uznał, że podział na ubezpieczonych z mocy ustawy i na wniosek oznacza istnienie dwóch odrębnych grup, które mogą być różnie traktowane.

Taka jest podstawowa przesłanka orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 31 marca 2008 r. (P 20/07) w sprawie rozporządzenia Rady Ministrów z 2006 r. o pomocy dla rolników dotkniętych skutkami suszy.

Zgodnie z tym rozporządzeniem zasiłek otrzymali rolnicy ubezpieczeni obowiązkowo w KRUS, natomiast pominięci zostali ubezpieczeni na własny wniosek, którzy mają dochody nie tylko z gospodarstwa rolnego, lecz także z innych źródeł. Trybunał uznał, że takie zróżnicowanie nie narusza konstytucji m.in. dlatego, iż zasiłki te wypłacone były z budżetu, a nie ze składek osób ubezpieczonych w KRUS. – Można się o nie ubiegać, ale nie można mieć roszczeń o ich wypłatę – uzasadniała wyrok sędzia sprawozdawca Teresa Liszcz.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem