Reklama

Ubezpieczenie społeczne nie obejmuje skutków suszy

Jednorazowy zasiłek dla rolników dotkniętych skutkami suszy nie jest świadczeniem ubezpieczeniowym

Aktualizacja: 01.04.2008 07:21 Publikacja: 01.04.2008 01:27

Taka jest podstawowa przesłanka orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 31 marca 2008 r. (P 20/07) w sprawie rozporządzenia Rady Ministrów z 2006 r. o pomocy dla rolników dotkniętych skutkami suszy.

Zgodnie z tym rozporządzeniem zasiłek otrzymali rolnicy ubezpieczeni obowiązkowo w KRUS, natomiast pominięci zostali ubezpieczeni na własny wniosek, którzy mają dochody nie tylko z gospodarstwa rolnego, lecz także z innych źródeł. Trybunał uznał, że takie zróżnicowanie nie narusza konstytucji m.in. dlatego, iż zasiłki te wypłacone były z budżetu, a nie ze składek osób ubezpieczonych w KRUS. – Można się o nie ubiegać, ale nie można mieć roszczeń o ich wypłatę – uzasadniała wyrok sędzia sprawozdawca Teresa Liszcz.

Pytanie prawne w tej sprawie skierował do Trybunału Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Rozpatruje on sprawę rolniczki Sabiny S. (5,2 ha gruntów i kilka krów), której odmówiono w 2006 r. zasiłku z tytułu skutków suszy. Dlaczego? Bo jest ubezpieczona w KRUS nie na mocy ustawy, lecz na wniosek. Ubezpieczenie ustawowe jest obowiązkowe, natomiast ubezpieczenie na wniosek – dobrowolne. Dotyczy ono osób, które prócz dochodów z gospodarstwa mają także inne, pozarolnicze. WSA podkreśla we wniosku, że obie grupy płacą jednakowe składki i mają niemal jednakowe uprawnienia. Budzi więc wątpliwości zróżnicowanie ubezpieczonych w zależności od tego, czy są ubezpieczeni obowiązkowo czy na wniosek. Zdaniem sądu narusza to zasadę równości i sprawiedliwości społecznej.

– Takie zróżnicowanie mieści się w granicach swobody prawodawcy – bronili rozporządzenia przedstawiciele Rady Ministrów i prokuratora generalnego.

Wysokość środków z rezerwy celowej (ok. 0,5 mld zł) nie pozwoliłaby efektywnie pomóc wszystkim dotkniętym suszą rolnikom ubezpieczonym w KRUS. Trzeba było wybierać. Zdecydowano się więc na pomoc rolnikom, którzy utrzymują się tylko z gospodarstwa i nie mają innych dochodów. Bo to im było najtrudniej.

Reklama
Reklama

Trybunał zgodził się z tą argumentacją. Uznał, że podział na ubezpieczonych z mocy ustawy i na wniosek oznacza istnienie dwóch odrębnych grup, które mogą być różnie traktowane.

Taka jest podstawowa przesłanka orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 31 marca 2008 r. (P 20/07) w sprawie rozporządzenia Rady Ministrów z 2006 r. o pomocy dla rolników dotkniętych skutkami suszy.

Zgodnie z tym rozporządzeniem zasiłek otrzymali rolnicy ubezpieczeni obowiązkowo w KRUS, natomiast pominięci zostali ubezpieczeni na własny wniosek, którzy mają dochody nie tylko z gospodarstwa rolnego, lecz także z innych źródeł. Trybunał uznał, że takie zróżnicowanie nie narusza konstytucji m.in. dlatego, iż zasiłki te wypłacone były z budżetu, a nie ze składek osób ubezpieczonych w KRUS. – Można się o nie ubiegać, ale nie można mieć roszczeń o ich wypłatę – uzasadniała wyrok sędzia sprawozdawca Teresa Liszcz.

Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama