Wymiatanie prezesów w Star Alliance

Od dorocznej konferencji w Warszawie prezesów 28 linii należących do Star Alliance, sześciu z nich już odeszło, bądź ogłosiło swoje odejście.

Publikacja: 13.09.2015 16:42

Wymiatanie prezesów w Star Alliance

Foto: Bloomberg

Najbardziej nieoczekiwane były rezygnacje prezesa amerykańskich linii United Continental Jeffa Smiseka i prezesa LOT-u - Sebastiana Mikosza. Zgodnie z planem zmienił linię Jaan Albrecht, człowiek który uratował Austrian Airlines. Został szefem joint venture między Turkish Airlines i Lufthansą - niskokosztowego Sun Express i dostał zadanie zbudowania podstaw niskokosztowego przewoźnika - Eurowings.

Emerytura, kara, awans

W Egypt Air Roshdy Zakharię zastąpił Sameh El-Hefny.

Fabio Villegas, prezes kolumbijskiej Avianki odchodzi, bo po dziesięciu latach na tym stanowisku uznał, że zrobił to, czego oczekiwał od niego właściciel, German Efromovich. Na tym stanowisku pozostanie do końca roku. Ale wiadomo, że ma ambicje startowania na stanowisko prezesa banku centralnego.

Prezes Air India, Rohit Nandan za tydzień odchodzi na emeryturę. Mówił o tym z już w grudniu ubiegłego roku, kiedy jego linia wstępowała do Star Alliance. Zastąpi go na trzyletnią kadencję Ashwani Lohani, urzędnik państwowy, który w lata 80. był szefem indyjskich kolei. Lohani, tak samo jak El-Hefny dostali jasne polecenie — przywrócenie zyskowności narodowym przewoźnikom. Lohani dostał na to 3 lata. Poprzednio takie samo zadanie powierzył mu rząd, jako ministrowi ds. turystyki w stanie Madhya Pradesz. Udało się. Za czasów Rohita Nandana była państwową skarbonką. Na razie AI tnie połączenia i stara się przejmować jak najwięcej pasażerów dowożonych do Indii przez innych przewoźników Star Alliace.

W południowoafrykańskich South African Airways, gdzie prezesi wymieniani byli niemal tak często jak w Locie, Nico Bezuidenhout został zastąpiony przez Thuli Mphse. Bezuidenhout wrócił tam, skąd przyszedł do niskokosztowego Mango. Powód zmiany, taki jak w przypadku szefów Air India i Egypt Air. I dla Thuli Mphse takie same zadania na przyszłość.

Dolecieć z wynikiem

Marcina Celejewski, który jako p. o. prezesa zastąpił Sebastiana Mikosza ma zadanie takie, jak jego poprzednik — „dowieźć" do końca roku jak najlepszy wynik finansowy. To będzie niezwykle trudne między innymi z powodu zniknięcia z rynku regionalnego przewoźnika Eurolotu, który LOT-owi dowoził do Warszawy pasażerów. Tymczasem LOT do końca 2015 nie może otwierać nowych połączeń, nie mógł więc wykonywać wszystkich rejsów pozostawionych przez Eurolot. Jak zapewniał Marcin Celejewski podczas Forum Lotniczego zorganizowanego przez TOR w ubiegłym tygodniu - po odejściu Sebastiana Mikosza linia funkcjonuje normalnie.

W sprawie prywatyzacji i restrukturyzacji, która będzie trwała jeszcze w przyszłym roku (ale od stycznia 2016 linia już może otwierać nowe połączenia) LOT jest w stałym kontakcie z właścicielem - Ministerstwem Skarbu Państwa. Zgodnie z wcześniejszymi planami mają zostać wszystkie planowane połączenia - w tym trzy długodystansowe - Tokio Narita, Seul i Bangkok.

Ani słowa jednak na razie o kolejnych kierunkach, których ogłoszenie Mikosz zapowiadał na wrzesień. Według MSP scenariusz dla LOT-u będzie gotowy w październiku. Wiadomo jedynie, że nie jest planowane ogłoszenie konkursu na nowego prezesa, co oznacza, że p.o szefa narodowego przewoźnika pozostanie Marcin Celejewski.

Największe zaskoczenie

Największy rozgłosem, z powodu wielkości przewoźnika, odbiła się na rynku rezygnacja prezesa połączonych linii United Continental, Jeffa Smiseka. O ile o tym, że Mikosz nie jest ulubieńcem nowego kierownictwa MSP wiadomo było na kilka tygodni przed tym, jak rzucił papierami, o tyle wymiana Smiseka na wiceszefa United Oscara Munoza zaskoczyła rynek. Potem okazało się, że w linii prowadzone było wewnętrzne dochodzenie i że nie chodzi o jakieś sprawy finansowe, ale z zarządami lotnisk w Nowym Jorku i New Jersey. Potem pojawiły się pogłoski, że prokuratura prowadzi dochodzenie, a Jeff Smisek jest podejrzewany o korupcję oraz że jakoś zbyt dużo bezpłatnych biletów wydawał United Express, niskokosztowa przybudówka United Continental.

Smisek został prezesem United Continental w 2010 roku, kiedy doszło do połączenia obydwóch przewoźników United Airlines i Continental. Wiadomo, że był jednym z najbardziej energicznych w prowadzeniu kampanii przeciwko liniom z Zatoki - Emirates, Qatar Airways i Etihad Airways. Spierał się także publicznie z kongresmenami i dowodził, że przewoźnicy lotniczy powinny być traktowane jak normalne prywatne przedsiębiorstwa, a nie firmy użyteczności publicznej. Wiadomo również, że dwa resorty - sprawiedliwości i transportu prowadziły dochodzenie w sprawie możliwego łamania prawa przez kilka linii. Chodzi o dostosowywanie podaży do oczekiwanego popytu oraz podwyższania taryf zwłaszcza na północnym wschodzie po fatalnej w skutkach katastrofie Amtraku, który praktycznie unieruchomił połączenia kolejowe w tym regionie. Ze Smisekiem odeszło kilka osób z zarządu.

Jest jeszcze jeden szef linii należącej do Star Alliance - Temel Kotil, człowiek, który zbudował potęgę Turkish Airlines. I wiadomo, że przy politycznych zawirowaniach, Kotil postrzegany jako bliski współpracownik premiera Recepa Tayyipa Erdogana może stracić stanowisko. O tym, że jest to prawdopodobne, a jego przeciwnicy szukają jedynie pretekstu spekulowano, kiedy stewardesom Turkisha zabroniono w maju 2013 roku używania czerwonej szminki. Sprawa, niby niepoważna stała się bardzo poważna, ale wtedy Kotil się wybronił i całą sprawę próbował obrócić w żart.

Najbardziej nieoczekiwane były rezygnacje prezesa amerykańskich linii United Continental Jeffa Smiseka i prezesa LOT-u - Sebastiana Mikosza. Zgodnie z planem zmienił linię Jaan Albrecht, człowiek który uratował Austrian Airlines. Został szefem joint venture między Turkish Airlines i Lufthansą - niskokosztowego Sun Express i dostał zadanie zbudowania podstaw niskokosztowego przewoźnika - Eurowings.

Emerytura, kara, awans

Pozostało 93% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach