Lotnisko w Singapurze wprowadza obowiązek korzystania z ekologicznego paliwa

Wszystkie samoloty startujące z lotniska Changi w Singapurze od 2026 r. będą musiały korzystać z domieszki zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Zapłacą za to pasażerowie, w klasie biznes i pierwszej więcej niż w ekonomicznej.

Publikacja: 19.02.2024 14:12

Wszystkie samoloty startujące z lotniska Changi w Singapurze od 2026 r. będą musiały korzystać z dom

Wszystkie samoloty startujące z lotniska Changi w Singapurze od 2026 r. będą musiały korzystać z domieszki zrównoważonego paliwa lotniczego

Foto: Bloomberg

- Aby zacząć korzystanie ze zrównoważonego paliwa lotniczego SAF będziemy wymagać, by w lotach z Singapuru używano go od 2026 r. — ogłosił minister transportu Chee Hong Tat w przededniu salonu lotniczego w tym mieście-państwie. — Ta decyzja będzie ważnym sygnałem dla producentów paliwa i zachęci ich do inwestowania w nowe instalacje do produkcji SAF — dodał w relacji AFP.

Jak powstaje zrównoważone paliwo lotnicze SAF?

Linie lotnicze będą musiały korzystać z tradycyjnego paliwa z domieszką 1 proc. SAF od 2026 r. i 3-5 proc. od 2030 r. — poinformował minister. Ta proporcja będzie zależeć od wydarzeń na świecie i większej dostępności nowego paliwa. — Nasze nadmierne ambicje w osiąganiu celów długofalowego zrównoważonego rozwoju mogłyby zaszkodzić naszemu ośrodkowi przesiadkowemu i naszej gospodarce, także zwiększyć koszt podróży pasażerów — dodał Chee Hong Tat.

Czytaj więcej

Bagaż ma być u pasażera w 30 minut od wylądowania. Linie mają czas do 26 lutego

Sektor lotnictwa emituje 2-3 proc. spalin na świecie, jest jednym z najtrudniejszych do zmniejszenia jego śladu węglowego. Dotychczas to europejskie organy nadzoru były najbardziej aktywne w próbach zwiększenia popularności SAF, paliwa znacznie droższego od nafty lotniczej; wprowadziły przepisy, które zmuszą przewoźników do dotrzymania choćby minimalnych wymogów stosowania SAF.

Zrównoważone paliwo SAF powstaje drogą syntezy chemicznej albo z przerobu biomasy, także zużytego oleju kuchennego, obecnie jest używane w minimalnym zakresie (0,2 proc.) ze względu na jego koszt, 2-5 razy większy od paliwa tradycyjnego. Aby częściowo pokryć te koszty, władze Singapuru będą pobierać dopłatę do biletów lotniczych, zależnie od klasy podróży (ekonomiczna, biznes, pierwsza) i długości lotu. Dopłata do biletu klasy ekonomicznej z Singapuru do Bangkoku, Tokio lub Londynu wyniesie odpowiednio 3 SID (2,23 USD), 6 SID (4,5 USD) lub 16 SID (12 USD) — podał singapurski urząd lotnictwa cywilnego CAAS.

Czytaj więcej

Niespodzianki dla pasażerów. Myszy na lotnisku, robaki w samolocie

Potrzebna większa produkcja ekologicznego paliwa SAF

Przewoźnicy uważają, że jeśli paliwa o małej emisji spalin mają stanieć, to należy bardzo zwiększyć ich produkcję. Według przewidywań IATA z czerwca 2023, produkcja takich paliw dla wszystkich rodzajów transportu zwiększy się czterokrotnie w najbliższych 5 latach. Dojdzie do co najmniej 69 mld litrów albo 55 mln ton w 2028 r. Ta organizacja uważa nawet, że przy obecnym przyspieszeniu — 30 krajów realizuje już w tym obszarze ponad 130 projektów — może dojść do wyprodukowania 100 mld litrów (80 mln ton) w 2030 r. Z tej puli 40 proc. przypadnie na biodiesla, na biogaz i naftę po 15 proc., a sektorowi lotnictwa zostanie pozostałe 30 proc.

Dyrektor generalny IATA, Willie Walsh argumentował teraz w Singapurze, że „każda ilość wyprodukowanego paliwa zostanie wykorzystana, bo jest to kwestia naszego istnienia. Nie będzie zgody na rozwój tego sektora (lotnictwa), jeśli nie będziemy potrafili wykazać naszym klientom, organom nadzoru, rządom, generalnie ludziom, że możemy rozwijać się w zrównoważony sposób”.

Uprzedził przy okazji, że wodór nie stanie się szybko wiarygodną alternatywą materiału napędowego. - To podkreśla tym bardziej znaczenie zwiększenia produkcji SAF — dodał. Już w czerwcu na zgromadzeniu IATA zwrócił się do rządów na świecie o stworzenie światowych ram politycznych pozwalających osiągnąć cele dekarbonizacji.

- Aby zacząć korzystanie ze zrównoważonego paliwa lotniczego SAF będziemy wymagać, by w lotach z Singapuru używano go od 2026 r. — ogłosił minister transportu Chee Hong Tat w przededniu salonu lotniczego w tym mieście-państwie. — Ta decyzja będzie ważnym sygnałem dla producentów paliwa i zachęci ich do inwestowania w nowe instalacje do produkcji SAF — dodał w relacji AFP.

Jak powstaje zrównoważone paliwo lotnicze SAF?

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Transport
Smartwings na celowniku LOT-u. Zdrowa linia z trudną przeszłością
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO