Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Aktualizacja: 28.08.2025 08:57 Publikacja: 13.02.2023 14:29
Foto: Adobe Stock
W Hiszpanii wyszły właśnie na jaw skandaliczne okoliczności związane z wartym 258 mln euro przetargiem na nowe pociągi dla regionów Asturia i Kantabria. Renfe (Koleje Hiszpańskie) miały zamówić pociągi bez uwzględnienia rozmiarów tuneli na trasach w tych regionach, w związku z czym zamówione 31 pociągów nie mogłoby poruszać się po trasach, na które zostały zamówione.
Pociągi zostały zamówione u hiszpańskiego producenta CAF w 2020 roku z przeznaczeniem na linie kolejowe o rozstawie metrowym, w tym te w regionach Asturia i Kantabria, dla których przeznaczono 31 z 37 zamówionych pociągów. Renfe miały dostarczyć producentowi dokładną specyfikację techniczną. Jednak, jak zauważył hiszpański serwis Diario de Transporte, CAF już w 2021 roku alarmował Renfe, że dane dotyczące tuneli (a więc wymaganych rozmiarów pociągów) mogą być niewłaściwe. Koleje Hiszpańskie twierdziły jednak, że wszystko jest w porządku, bo dane mają od operatora infrastruktury Adif (odpowiednikiem Adif jest w Polsce, jak zauważa serwis Rynek Kolejowy, PKP PLK).
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Jedynie 0,6 proc. przesyłek nie zostało przez klientów w Polsce odebranych, co jest wynikiem rekordowym w region...
Od początku 2026 roku w Grupie Lufthansy dojdzie do wielkich zmian. Swiss, Austrian Airlines i Brussels Airlines...
W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2025 r. w polskich portach lotniczych odprawiło się ponad 36 mln pasażerów....
Ponad sto zagranicznych masowców od miesiąca czeka na redzie portu Kaukaz na Morzu Czarnym. Przypłynęły po rosyj...
Do języka potocznego przeszło nieco romantyczne powiedzenie o tym, by może jednak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady.
W branży przewozu osób drastycznie szybko ubywa kierowców. Liczba działalności gospodarczych na tym rynku po raz...
Kiedyś dotacje, teraz raczej kredyty na preferencyjnych warunkach. Podejście Brukseli do finansowania rozwoju przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej ewoluuje, ale niezmienne jest to, że wciąż firmy mogą liczyć na wsparcie. Co więcej, już nie tylko ze środków unijnych, ale także krajowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas