W Hiszpanii wyszły właśnie na jaw skandaliczne okoliczności związane z wartym 258 mln euro przetargiem na nowe pociągi dla regionów Asturia i Kantabria. Renfe (Koleje Hiszpańskie) miały zamówić pociągi bez uwzględnienia rozmiarów tuneli na trasach w tych regionach, w związku z czym zamówione 31 pociągów nie mogłoby poruszać się po trasach, na które zostały zamówione.
Pociągi zostały zamówione u hiszpańskiego producenta CAF w 2020 roku z przeznaczeniem na linie kolejowe o rozstawie metrowym, w tym te w regionach Asturia i Kantabria, dla których przeznaczono 31 z 37 zamówionych pociągów. Renfe miały dostarczyć producentowi dokładną specyfikację techniczną. Jednak, jak zauważył hiszpański serwis Diario de Transporte, CAF już w 2021 roku alarmował Renfe, że dane dotyczące tuneli (a więc wymaganych rozmiarów pociągów) mogą być niewłaściwe. Koleje Hiszpańskie twierdziły jednak, że wszystko jest w porządku, bo dane mają od operatora infrastruktury Adif (odpowiednikiem Adif jest w Polsce, jak zauważa serwis Rynek Kolejowy, PKP PLK).
Czytaj więcej
Po podwyżce cen biletów premier domaga się od kolei oszczędzania. Tymczasem PKP InterCity kupuje pracownikom nowe mundury, a PKP PLK reprezentacyjne limuzyny dla swojego zarządu.
Sprawę ujawnił hiszpański dziennik El Commercio, który podał także, że Renfe nie chce ujawnić dokumentacji przetargowej i korespondencji w tej sprawie. Hiszpańskim mediom udało się jednak ustalić, że problemy w dokumentacji dotyczyły nie tylko szerokości tuneli, ale nawet błędnie podawanego rozstawu torów. Standardowy rozstaw torów w Hiszpanii to tzw. rozstaw iberyjski (1668 mm), ale w niektórych regionach stosowany był rozstaw metrowy (1000 mm).
Prezydent Kantabrii Miguel Angel Revilla określił pomyłkę kolejarzy mianem „niewymownego partactwa” i domaga się dymisji odpowiedzialnych osób. Z kolei ministra transportu Raquel Sanchez przyznała, że dopiero niedawno poinformowano ją o problemie z kontraktem na pociągi dla Asturii i Kantabrii. Doszło już też do pierwszych zwolnień – z pracą pożegnał się dyrektor ds. taboru w Renfe i dyrektor ds. technologii i infrastruktury w Adif.