Reklama

Wreszcie dobre wiadomości z Boeinga. Samolotów B737 MAX będzie coraz więcej

Amerykański regulator rynku lotniczego - Federalna Agencja Transportu zezwoliła Boeingowi na zwiększenie produkcji rynkowego hitu - B737 MAX. Ograniczenia obowiązywały od incydentu Alaska Airlines 5 stycznia 2024. Na te maszyny bardzo czeka LOT.

Publikacja: 19.10.2025 12:01

Amerykański regulator rynku lotniczego zezwoliła Boeingowi na zwiększenie produkcji B737 MAX

Amerykański regulator rynku lotniczego zezwoliła Boeingowi na zwiększenie produkcji B737 MAX

Foto: Nathan Laine/Bloomberg

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie zmiany w produkcji Boeinga B737 MAX zostały zatwierdzone przez Federalną Agencję Transportu?
  • Jakie były przyczyny wprowadzenia poprzednich ograniczeń w produkcji Boeinga B737 MAX?
  • Jakie są plany produkcyjne Boeinga w porównaniu do jego konkurenta, Airbusa?
  • Jaka była rola FAA w procesie nadzoru i z jakimi konsekwencjami zmagał się Boeing?
  • Jak zwiększenie produkcji B737 MAX wpłynie na flotę LOT-u w najbliższych latach?
  • Jakie nowinki dotyczące wyposażenia kabin zostaną wprowadzone w nowych samolotach LOT-u?

W ostatni piątek, 17 października, do prezesa Boeinga, Kelly Ortberga, zatelefonował szef FAA, Bryan Bedford, potwierdzając dobre wiadomości, których w Seattle oczekiwano od miesięcy. – Przeprowadziliśmy dogłębną analizę bezpieczeństwa procesów produkcyjnych i naszym zdaniem niewielkie zwiększenie liczby produkowanych samolotów nie będzie zagrażało bezpieczeństwu – powiedział Bryan Bedford, cytowany przez CNN.

Czytaj więcej

Boeing już wychodził z kłopotów. Katastrofa w Indiach to zmieniła

FAA łagodzi ograniczenia – Boeing wraca do wyższej produkcji

Według informacji stacji, ta liczba ma się zwiększyć z obecnych 38 do 42 maszyn miesięcznie. I stanie się to w krótkim czasie. W oświadczeniu Boeing napisał: „To dzięki pracy całej załogi, naszych dostawców możemy zapewnić, że zwiększenie produkcji będzie bezpieczne, a samoloty będą wysokiej jakości. I możemy to zrobić niemal natychmiast”.

Dla porównania Airbus produkuje miesięcznie 60 samolotów z rodziny A320 – czyli konkurenta B737 – i planuje zwiększyć tempo do 75 maszyn w roku 2027. To dlatego w ostatnich dniach europejski koncern przegonił Amerykanów w liczbie samolotów produkowanych rocznie.

Reklama
Reklama

Kara za niechlujstwo i lekceważenie bezpieczeństwa

FAA wprowadziła ograniczenia produkcyjne dla B737 MAX krótko po incydencie Alaska Airlines, kiedy źle zamontowane drzwi-zaślepka zostały wyssane na wysokości 5 km. To cud, że wtedy nikt nie zginął.

Miesięczny limit produkcji ustawiono na 38 samolotów, ale Boeing początkowo nie był w stanie utrzymać tak wysokiego tempa – także z powodu strajków inżynierów i pracowników zatrudnionych przy taśmie. Do przyspieszenia i unormowania sytuacji na taśmie doszło tego lata, i w czerwcu koncern zwrócił się do FAA o zgodę na zwiększenie produkcji, zapewniając, że w pełni jest na to przygotowany.

Rzecznik Boeinga powiedział w ostatni piątek, że obecnie cały proces produkcyjny odbywa się według bardzo rygorystycznej dyscypliny uzgodnionej z FAA.

Czytaj więcej

Pierwszy B737 MAX wraca do Chin. Boeing wznowienia eksport

Regulator rynku lotniczego ze swojej strony podkreśla, że nie zamierza przestać kontrolować Boeinga. Zapewnia jednocześnie, że nadal będzie nadzorować procesy produkcyjne w Boeingu, a jego inspektorzy zatrudnieni przy nadzorze nie przerwali pracy mimo „zamknięcia rządu” od 1 października.

Jeszcze we wrześniu FAA oddała Boeingowi prawo do przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa B737 MAX oraz certyfikowania maszyn. To prawo zostało zawieszone jeszcze w 2019 roku, kiedy z powodu wadliwego oprogramowania MAX-ów doszło do dwóch katastrof – indonezyjskiego Lion Air i etiopskich Ethiopian Airlines – w których zginęło łącznie 346 pasażerów i członków załogi.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Boeing szuka chętnych na samoloty, których nie chcą Chińczycy

Boeing już zapłacił za swoje błędy. Oprócz przegranych procesów o odszkodowania, FAA ukarała koncern grzywną w wysokości 3,1 mld dolarów.

LOT zamawia kolejne MAX-y – nowe kabiny, nowe możliwości

Flota B737 MAX LOT-u w latach 2025–2026, czyli w czasie nadal obowiązujących ograniczeń w produkcji, powiększy się w najbliższych dwóch latach o kolejnych 13 maszyn tego typu. Jeden z nich już wykonał pierwsze loty techniczne, co wskazuje, że w najbliższych kilku tygodniach powinien dotrzeć do Polski.

Nowe MAX-y LOT-u będą miały już zmieniony wystrój kabin, w tym także pokryte skórą fotele ze świebodzińskiej fabryki niemieckiego Recaro.

Dzisiaj LOT ma w swojej flocie 18 samolotów B737 MAX.

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie zmiany w produkcji Boeinga B737 MAX zostały zatwierdzone przez Federalną Agencję Transportu?
  • Jakie były przyczyny wprowadzenia poprzednich ograniczeń w produkcji Boeinga B737 MAX?
  • Jakie są plany produkcyjne Boeinga w porównaniu do jego konkurenta, Airbusa?
  • Jaka była rola FAA w procesie nadzoru i z jakimi konsekwencjami zmagał się Boeing?
  • Jak zwiększenie produkcji B737 MAX wpłynie na flotę LOT-u w najbliższych latach?
  • Jakie nowinki dotyczące wyposażenia kabin zostaną wprowadzone w nowych samolotach LOT-u?
Pozostało jeszcze 88% artykułu

W ostatni piątek, 17 października, do prezesa Boeinga, Kelly Ortberga, zatelefonował szef FAA, Bryan Bedford, potwierdzając dobre wiadomości, których w Seattle oczekiwano od miesięcy. – Przeprowadziliśmy dogłębną analizę bezpieczeństwa procesów produkcyjnych i naszym zdaniem niewielkie zwiększenie liczby produkowanych samolotów nie będzie zagrażało bezpieczeństwu – powiedział Bryan Bedford, cytowany przez CNN.

FAA łagodzi ograniczenia – Boeing wraca do wyższej produkcji

Pozostało jeszcze 90% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Kreml chce, by Musk zbudował tunel z Alaski do Syberii. Trump: Ciekawy pomysł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Transport
Rośnie konkurencja na rynku kolejowym
Transport
Wojna handlowa USA-Chiny: Donald Trump bierze się za lotnictwo
Transport
Unijny zakaz sprzedaży aut spalinowych do poprawki
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Transport
PKP Intercity zapowiada więcej pociągów i krótsze czasy przejazdów
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama