Filmy tygodnia - Ocenia Marek Sadowski

Publikacja: 25.03.2010 17:12

Romanse i papierosy

Romanse i papierosy

Foto: PAT

[srodtytul]Straszne skutki miłości i nikotyny[/srodtytul]

[b]Tragikomiczna opowieść o seksie, zdradzie i prawdziwej miłości w rytm muzycznych przebojów sprzed lat[/b]

John Turturro, aktor filmów Joela i Ethana Coenów, wyreżyserował swój trzeci film, a jego producentami są właśnie sławni bracia. „Romanse i papierosy” to komedia muzyczna, gatunek kina dziś właściwie zapomniany. Przeboje sprzed lat (m.in. Elvisa Presleya, Toma Jonesa, Connie Francis, Janis Joplin, Bruce’a Springsteena, Cyndi Lauper, Engelberta Humperdincka, Jamesa Browna) włączone zostały w akcję jako musicalowy obraz stanu uczuć i nadziei bohaterów.

Nick Murder (James Gandolfini), robotnik, specjalista od remontów mostów, bardzo kocha swoją żoną (Susan Sarandon) i dorosłe córki, ale nie może się oprzeć urokowi znacznie młodszej, krwistowłosej sprzedawczyni damskiej bielizny (Kate Winslet). Gdy żona odkryje zdradę, znajdując w domu poświęcone kochance pornoerotyki jego autorstwa, wyrzuca go natychmiast z małżeńskiej sypialni. A próbuje także ze swego życia. Od tej pory Nick miota się między ognistą kochanką, dla której, choć nie jest Żydem, gotów jest poddać się zabiegowi obrzezania dla wzmocnienia bodźców erotycznych, a żoną, którą mimo wszystko nadal kocha.

Film Turturro pełen jest zabawnych sytuacji (choćby Christopher Walken i jego brawurowa interpretacja „Delilah” Toma Jonesa) i przewrotnych dowcipnych dialogów. Ale nie do końca. Druga część tytułu, czyli „papierosy” (Nick pali jak smok) daje znać o sobie dramatycznie i ostatecznie.

[i]środa | Romanse i papierosy| *** |0.10 | tvp 2 | komedia muzyczna, USA 2005[/i]

[srodtytul]Legenda ciekawsza od życia[/srodtytul]

Robina Hooda, najbardziej znanego w świecie rozbójnika rozdającego biednym dobra zrabowane bogatym, pozazdrościły Anglikom inne nacje. I tak po obu stronach Tatr bohaterem legend, nie za wiele mających wspólnego z realiami, stał się Juraj Janosik (1688 – 1713). Choć przywódca tatrzańskich zbójników był Słowakiem, Polakom postać tego zbójnika kojarzy się wyłącznie z bajkowo-komediowym serialem (1973) Jerzego Passendorfera według scenariusza Tadeusza Kwiatkowskiego.

Pomysł zrealizowania kolejnego filmu o Janosiku, odartego z legend i baśniowości, a odwołującego się do faktów historycznych i zachowanych dokumentów był odważny, ale niósł w sobie ryzyko: kto ma być jego widzem. Nie wiem, do kogo kierowały swój film Agnieszka Holland i Kasia Adamik. Dla dzieci zbyt wiele tu mroku, okrucieństwa i seksu, dla dorosłych wprost przeciwnie.

Film przedstawia dwa ostatnie lata życia Janosika (Václav Jirácek). Wracając do rodzinnej wsi z nieudanego powstania przeciwko Habsburgom zostaje schwytany przez Austriaków i wcielony do cesarskiej armii. Będąc strażnikiem na zamku w Bytczy, pomaga w ucieczce rozbójnikowi Tomaszowi Uhorczikowi. Ten w podzięce wykupuje go z wojska, z czasem wciąga do swojej bandy, w końcu oddaje mu jej dowództwo. Ale on nie za bardzo się do tego pali.

[i]NIEDZIELA | Janosik. Prawdziwa historia | *** | 20.10 | hbo | przygodowy, Czechy, Polska, Słowacja, Węgry 2009[/i]

[srodtytul]Szukając szczęścia w kazachskim stepie[/srodtytul]

Niezwykły film, malowniczo ascetyczny, z pretekstową akcją rozgrywającą się w monotonnym, jednowymiarowym krajobrazie Głodowego Stepu gdzieś w Kazachstanie. Nawiązując stylistycznie i tematycznie do swych wcześniejszych doświadczeń wybitny kazachski dokumentalista Sergiej Dworcow poświęcił swój fabularny debiut poszukiwaniu szczęścia. Nie tego, za którym trzeba gonić gdzieś na krańce świata, ale tego, które jest na wyciągnięcie ręki. Pachnie to banałem, ale jak to zostało pokazane.

Asa po zakończeniu zasadniczej służby wojskowej w marynarce wojennej powrócił do rodzinnego Kazachstanu w galowym mundurze. Na odwrocie jego kołnierza wymalował to, co pragnie osiągnąć w życiu: piękną białą jurtę, wielbłąda i inne gospodarskie zwierzęta. Na razie zamieszkał u siostry, pomagając szwagrowi w prowadzeniu gospodarstwa.

Choć liznął nieco świata, pragnie osiąść w stepie, mieć własne stado, antenę satelitarną i baterie słoneczne do ogrzewania jurty. Ale dyrektor spółdzielni nie przydzieli stada kawalerowi. Niestety w promieniu wielu kilometrów jest tylko jedna kandydatka na żonę. Ale dziewczyna odrzuca zaloty pod pretekstem zbyt odstających uszu kandydata. A tak naprawdę nie chce dłużej żyć na stepie, pragnie studiować i zamieszkać w mieście.

wtorek | Tulpan **** | 21.00 | canal+ | komediodramat, Niemcy, Polska, Rosja, Szwajcaria 2008

[srodtytul]Rodzina Savage[/srodtytul]

Wykorzystujący osobiste przeżycia dramat Tamary Jenkins mówiący bez sentymentalizmu i nadmiernego dramatyzmu o strachu przed starzeniem się i poczuciu odpowiedzialności za rodzinę. Pracujący na uniwersytecie Jon (Philip Seymour Hoffman) i jego siostra Wendy (Laura Linney) marząca o zostaniu dramatopisarką, mimo czterdziestki na karku są niedojrzali emocjonalnie i odczuwają lęk przed stabilizacją. Niechętnie wracają myślami do dzieciństwa, które za sprawą egoistycznego, surowego ojca było dla nich koszmarem. Przychodzi jednak moment, w którym muszą przełamać niechęć i zamieszkać z nim.

[i]piątek | 21.00 | canal+ |**** | Komediodramat, USA 2007[/i]

[srodtytul]Piętno[/srodtytul]

Robert Benton zrealizował poruszającą opowieść o półwieczu amerykańskiej nietolerancji. Podstawą scenariusza była powieść Philipa Rotha. Coleman Silk (Anthony Hopkins), profesor filologii klasycznej, tuż przed emeryturą wyrzucony z uczelni za nieprzestrzeganie poprawności politycznej i rasizm przez pół wieku z powodzeniem ukrywał swe murzyńskie pochodzenie.

Nie chcąc podzielić losu czarnoskórej społeczności w przesiąkniętej rasizmem Ameryce lat 40. XX w. wykorzystał swą białą karnację dla stworzenia całkowicie nowej tożsamości. Ceną było zerwanie z rodziną i udawanie przez całe życie, że jest kimś innym, niż był w rzeczywistości.

[i]NIEDZIELA | 22.15 | TVP 1 | **** | Dramat obyczajowy, USA, Niemcy, Francja 2003[/i]

[srodtytul]Opowieści kanterberyjskie[/srodtytul]

Uhonorowana Złotym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie Zachodnim druga część średniowiecznego tryptyku Pier Paolo Pasoliniego, nazwanego przez samego reżysera „Trylogią życia”. Obejmuje ona także „Dekameron” i „Kwiat z 1001 nocy”. Podstawą scenariusza było wydane w 1400 r. dzieło Geoffreya Chaucera, przywołujące opowieści pielgrzymów udających się do grobu św. Tomasza Becketa. Pielgrzymi pochodzą z różnych warstw społecznych, dlatego też ich opowiadania różnią się zarówno tematyką, jak i formą, dzięki czemu całość stanowi tym pełniejszą panoramę społeczną epoki.

[i]poniedziałek | 22.00 | Cinemax | **** | Komedia, Włochy 1972[/i]

[srodtytul]Blue Velvet[/srodtytul]

Davida Lyncha nie interesuje żadna rzeczywistość poza filmową. W zupełności wystarczają mu motywy i postacie, którym nadać może nowe treści i znaczenia. W tym thrillerze o tytule zaczerpniętym ze starego przeboju Bobby’ego Vintona, śpiewanego przez bohaterkę – piosenkarkę w nocnym lokalu (Isabella Rossellini), stara piosenka znacząco wpływa na dramaturgię filmu, budowanie klimatu i stopień ekspresji. Pod pozornym spokojem małego miasteczka, którego ostentacyjnej, filmowej sztuczności reżyser nie ukrywa, czai się groza uosabiana przez Franka (Dennis Hopper) – upozowanego do granicy śmieszności czarnego charakteru.

CZWARTEK | 22.50 | Ale kino! | **** | Thriller, USA 1986

[srodtytul]Straszne skutki miłości i nikotyny[/srodtytul]

[b]Tragikomiczna opowieść o seksie, zdradzie i prawdziwej miłości w rytm muzycznych przebojów sprzed lat[/b]

Pozostało 98% artykułu
Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Telewizja
Arya Stark może powrócić? Tajemniczy wpis George'a R.R. Martina
Telewizja
„Pełna powaga”. Wieloznaczny Teatr Telewizji o ukrywaniu tożsamości
Telewizja
Emmy 2024: „Szogun” bierze wszystko. Pobił rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Telewizja
"Gra z cieniem" w TVP: Serial o feminizmie w dobie stalinizmu