Tokio: Soba i tempura za podróż poza godzinami szczytu

Przeciążone tokijskie metro kusi podróżnych ciepłym posiłkiem za jazdę do pracy poza godzinami największego szczytu.

Aktualizacja: 22.01.2019 07:37 Publikacja: 22.01.2019 07:08

Tokio: Soba i tempura za podróż poza godzinami szczytu

Foto: Stock Adobe

amk

Chodzi szczególnie o odciążenie linii metra Tozai, która biegnie przez Tokio ze wschodu na zachód. Między 7.30 a 8.30 rano korzysta z niej średnio 76 tys. 616 osób.

Aby metro mogło obsłużyć taką liczbę pasażerów, zatrudnia specjalnych "pchaczy", którzy upychają ludzi w wagonikach, aby domknęły się drzwi.

Aby zachęcić tokijczyków do podróżowania do pracy w godzinach poza krytycznym okresem, metro oferuje darmowy posiłek, składający się z makaronu gryczanego - soby i tempury.

Aby wziąć udział w akcji, tokijczyk musi zarejestrować swoją kartę tranzytową na stronie internetowej i zadeklarować podróżowanie poza godzinami szczytu przez co najmniej 10 dni z rzędu. Jeśli chętnych będzie mniej niż 2 tysiące - akcja w ogóle nie ruszy. Jeśli podróżnych będzie więcej niż 2 tysiące - każdy z nich otrzyma talon na kawałek tempury w jednej z restauracji, które zadeklarowały chęć wzięcia udziału w akcji. Jeśli liczba chętnych przekroczy 2,5 tys. - nagrodą będzie talon na miskę soby. 3 tysiące chętnych gwarantuje talony na miskę soby i kawałek tempury.

Jak wynika z wyliczeń japońskich mediów, nawet jeśli co piąty podróżujący zdecydowałby się na podróżowanie poza godzinami szczytu, różnica w jakości podróży byłaby dla pasażerów odczuwalna.

Inicjatywa ta ma również na celu wpłynięcie na firmy, by zaoferowały swoim pracownikom bardziej elastyczne godziny pracy. Władze Tokio nazwały tę rozpoczęto w 2017 roku kampanię Jisa Biz (różnica czasu), w celu przygotowania komunikacji miejskiej do igrzysk, które odbędą się w tym mieście w 2020 roku.

W kampanii bierze udział ponad 200 firm, w tym tacy giganci jak Panasonic Corp. i japoński oddział Microsoftu.

Wcześniej metro oferowało dodatkowe punty na kartach płatniczych albo talony na zakupy. Jednak ta forma gratyfikacji wywołała zaledwie nikłe zainteresowanie.

Chodzi szczególnie o odciążenie linii metra Tozai, która biegnie przez Tokio ze wschodu na zachód. Między 7.30 a 8.30 rano korzysta z niej średnio 76 tys. 616 osób.

Aby metro mogło obsłużyć taką liczbę pasażerów, zatrudnia specjalnych "pchaczy", którzy upychają ludzi w wagonikach, aby domknęły się drzwi.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Przestępczość, bieda, narkotyki, brud. Brzydsza strona Brukseli
Podcast „Rzecz w tym”
Wybuchające pagery Hezbollahu. W co gra premier Izraela Beniamin Netanjahu?
Społeczeństwo
Władze Armenii informują o udaremnionej próbie zamachu stanu
Społeczeństwo
Kamala Harris miała wizerunek „Mamali”. W debacie pokazała, że potrafi brać udział w ostrych starciach
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Społeczeństwo
Wielka Brytania wprowadza opłatę za wjazd do kraju. Zapłacą też Polacy