Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, czy funkcjonariusz po powrocie do służby zwrócił otrzymaną wcześniej odprawę. Powinien to zrobić, ponieważ to, że uchylenie wadliwej decyzji (w tym przypadku decyzji o zwolnieniu) eliminuje ją z obrotu prawnego, co oznacza, że stosunek służbowy zostaje reaktywowany. Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 lipca 2013 r. (I OSK 1968/12, orzeczenia.nsa.gov.pl), zgodnie z którym w wyniku prawomocnego wyroku uchylającego decyzję o zwolnieniu ze służby odżywa na nowo stosunek służbowy rozwiązany uprzednio decyzją usuniętą już z obrotu prawnego.

Przywrócenie funkcjonariusza do służby następuje z mocy prawa, z datą prawomocności wyroku uchylającego decyzję zwolnieniową. Reaktywowanie stosunku służbowego oznacza natomiast, że odpada podstawa prawna do otrzymania odprawy.

Jeśli więc funkcjonariusz po powrocie do służby odprawę zwrócił, to przy kolejnym zwolnieniu przy ustalaniu wysługi lat, od której zależy wysokości odprawy, trzeba, zgodnie z art. 115 uop, uwzględnić okres służby do dnia uchylonego zwolnienia, okres po przywróceniu do służby do dnia ponownego zwolnienia, a także na podstawie art. 42 ust. 6 uop okres, za który przyznano funkcjonariuszowi świadczenie pieniężne określone w art. 42 ust. 5 uop. Zgodnie z tym ostatnim przepisem policjantowi przywróconemu do służby przysługuje za okres pozostawania poza służbą świadczenie pieniężne równe uposażeniu na stanowisku zajmowanym przed zwolnieniem, nie więcej jednak niż za sześć miesięcy i nie mniej niż za miesiąc.

Jeśli natomiast funkcjonariusz po powrocie do służby (w wyniku wyroku sądowego) otrzymanej odprawy nie zwrócił i na dodatek wypłacona była ona w maksymalnej wysokości (sześć uposażeń), to należy przyjąć, że uprawnienie funkcjonariusza do odprawy z tytułu zwolnienia ze służby zostało już zrealizowane. Jeśli otrzymał ją w niższej niż maksymalna wysokości, przy ponownym zwolnieniu będzie miał prawo do jej wyrównania. Powyższe wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, zapoczątkowanych wyrokiem NSA z 27 stycznia 1999 r. (II SA 1634/98 Lex 47384), w którym sąd rozstrzygał, czy policjant, który otrzymał odprawę pieniężną w związku ze zwolnieniem ze służby, ma prawo do kolejnej odprawy, gdy zwolnienie to zostało uchylone w trybie nadzoru. I uznał, że nie. W uzasadnieniu do tego wyroku NSA posłużył się kryterium jednorazowości, stwierdzając, że nie ma możliwości (w sytuacji, gdy dochodzi do uchylenia decyzji o zwolnieniu i przywrócenia funkcjonariusza do służby) wypłaty dwóch odpraw z tego samego tytułu, a mianowicie zwolnienia ze służby w policji. W tym przypadku kryterium to jest całkowicie uzasadnione, choć nie można przyjąć, jak się niekiedy próbuje (czytaj tekst obok), że ma ono charakter uniwersalny.

podstawa prawna: art. 42 ust. 5 i 6, art. 114, art. 115 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 287, poz. 1687 ze zm.)