Reklama

Rosja prosi Etiopię o samoloty, załogi i serwis. Etiopia bez entuzjazmu

Etiopia - jeden z najbiedniejszych krajów świata, ma pomóc „wielkiej Rosji” utrzymać komunikację lotniczą. Moskwa chce od Addis Abeby wszystkiego - samolotów, załóg, serwisu i ubezpieczeń.

Publikacja: 05.08.2025 18:54

Rosja prosi Etiopię o samoloty, załogi i serwis. Etiopia bez entuzjazmu

Foto: Reuters

Negocjacje etiopsko-rosyjskie odbyły się 29 lipca w stolicy Etiopii, Addis Abebie. Delegacji rosyjskiej przewodniczył rosyjski przedstawiciel handlowy w tym kraju, Jarosław Tarasiuk, a etiopskiej – Yohannes Abera, dyrektor generalny Etiopskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ECAA).

Czytaj więcej

Rosja odwołuje salon lotniczy. Nie ma nic do pokazania. I boi się ukraińskich dronów

Tymczasowe uzupełnienie rosyjskich braków

Według strony etiopskiej Rosja zaoferowała Ethiopian Airlines, narodowemu przewoźnikowi Etiopii, „współpracę w zakresie leasingu i obsługi technicznej samolotów”. Współpraca byłaby jednostronna, bo Rosjanie chcą dostać od Etiopczyków samoloty z pełną obsługą (tzw. mot rental), czyli leasing samolotów z załogą, obsługą techniczną i ubezpieczeniem. Taki system, jak zauważa magazyn branżowy „ch-aviation” z siedzibą w Szwajcarii, mógłby pozwolić rosyjskim liniom lotniczym na „tymczasowe uzupełnienie braków we flocie zagranicznych samolotów” w warunkach letniego szczytu.

Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy sankcje Zachodu za agresję Putina na Ukrainę pozbawiają Federację Rosyjską bezpośredniego dostępu do zachodnich samolotów i części zamiennych. Wi

Czytaj więcej

Sąd w Londynie: Rosja zagrabiła samoloty. AerCap dostanie miliard dolarów
Reklama
Reklama

Czym ryzykuje Etiopia pomagając Rosji?

Teraz jednym z możliwych sposobów obejścia ograniczeń wynikających z sankcji jest wykorzystanie samolotów Boeing i Airbus zarejestrowanych w Etiopii, z etiopską załogą i obsługą techniczną. Jednak, jak podkreśla „ch-aviation”, taka umowa mogłaby wzbudzić poważne wątpliwości regulatorów USA i Unii Europejskiej. A to z kolei może mieć fatalne konsekwencje dla samych etiopskich linii. Ethiopian Airlines może zostać odcięty od zachodnich tras i przestrzeni powietrznej.

Do tego, z powodu zakłóceń w harmonogramie dostaw od Airbusa i Boeinga, etiopskie linie borykają się z niedoborem nowych samolotów. Według „ch-aviation”, 11 samolotów A350-900 i 11 Boeingów 787-9 trafi do floty Ethiopian Airlines dopiero w 2028 roku, czyli rok później niż pierwotnie planowano.

Co Rosja jest gotowa dać Etiopii w zamian? Niewiele. M.in. dostawę rosyjskiego sprzętu nawigacyjnego oraz udział w rozwoju infrastruktury napraw lotniczych w Etiopii. To, o czym się głośno nie mówi, to etiopski dług wobec Moskwy. Delegacja rosyjska chce też, by Etiopia poparła Rosję w głosowaniu nad składem Rady ICAO (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego).

Etiopskie władze zdają sobie sprawę z ryzyka. Na razie wyraziły jedynie „gotowość do wnikliwego przeanalizowania propozycji Moskwy po konsultacjach z innymi zainteresowanymi agencjami”.

Negocjacje etiopsko-rosyjskie odbyły się 29 lipca w stolicy Etiopii, Addis Abebie. Delegacji rosyjskiej przewodniczył rosyjski przedstawiciel handlowy w tym kraju, Jarosław Tarasiuk, a etiopskiej – Yohannes Abera, dyrektor generalny Etiopskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ECAA).

Tymczasowe uzupełnienie rosyjskich braków

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Wojna Putina dobija rosyjskie koleje
Transport
Legendarna niemiecka organizacja? Festiwal błędów przy budowie lotniska
Transport
Panama zdejmuje swoją banderę z rosyjskiej floty cieni
Transport
Strajk w Boeing Defence Space and Security. Trzy fabryki stanęły
Transport
Linie lotnicze liczą zyski. Ale wzrost w Europie jest nierówny
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama