Początki konkursu sięgają 1993 roku – wtedy to, po raz pierwszy, do walki o godło Dobrego Wzoru stanęło kilkadziesiąt największych polskich firm. Od tamtego czasu konkurs rozrósł się o wiele nowych kategorii, mimo to jego formuła – w obliczu pojawienia się innowacyjnych technologii i obszarów projektowania, takich jak doświadczenia użytkownika (UX) czy sztuczna inteligencja – wymagała odświeżenia.
Po wielu konsultacjach z ekspertami: projektantami, akademikami i ekspertami ze świata biznesu Instytut Wzornictwa Przemysłowego zaprezentował konkurs Dobry Wzór w nowej odsłonie.
„Odświeżyliśmy zasady i kryteria oceny, wprowadziliśmy nowe kategorie oraz otworzyliśmy nowe możliwości promowania projektów wyróżnionych znakiem Dobrego Wzoru - wyjaśnia kurator konkursu projektant dr Daniel Kraszewski. - Chcemy, by Dobry Wzór był kompasem w świecie projektowania. Nie szukamy jednej definicji designu, ale wskazujemy kierunki, za którymi warto podążać. Wiemy, jak różnorodne potrafią być projekty – różnią się skalą, funkcją, kontekstem. Dlatego zamiast prostych porównań, stawiamy na uważną ocenę jakości, innowacyjności i odpowiedzialności”.
Konkurs w nowej formule ma promować produkty, usługi, systemy oraz inicjatywy, które można zgłaszać w trzech kategoriach.
Pierwsza z nich - Wzornictwo produktowe docenia innowacyjne i wpływowe projekty. Wyróżnia prace, które doskonale łączą formę, funkcjonalność i zrównoważony rozwój, odpowiadając na potrzeby użytkowników i poszerzając możliwości technologiczne. Podkreśla znaczenie kreatywności, wiedzy technicznej, potrzeb biznesu oraz zrozumienia użytkowników i dynamiki rynku. Wzornictwo produktowe zawiera aż 12 podkategorii, wśród nich Meble domowe i komercyjne, Oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, Przestrzeń publiczna i dobra użyteczności publicznej, Elektronika konsumencka czy Narzędzia i budownictwo.