Zasady opracowywania projektu budżetu, oraz tryb jego uchwalania, w tym terminy dokonywania poszczególnych czynności określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D5EF233105F5161EFC1045E1832C5471?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.)[/link].
Uwzględnić należy również przepisy przejściowe zawarte w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D5EF233105F5161EFC1045E1832C5471?id=325301]ustawie z 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1241 ze zm.)[/link].
[srodtytul]Ważne terminy[/srodtytul]
Jak wynika z art. 239 ustawy o finansach publicznych uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (rada w gminie i powiecie, sejmik w województwie) przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego.
Aby tych terminów dotrzymać ustawodawca postanowił, że projekt budżetu powinien zostać przygotowany do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. W tym też terminie zarząd powiatu (województwa) oraz wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien przedłożyć projekt budżetu właściwej radzie (sejmikowi) oraz właściwej regionalnej izbie obrachunkowej, która go opiniuje.