CBA kontroluje samorządowców

Podejrzenie o stronniczość lub interesowność uzasadnia odwołanie urzędnika ze stanowiska.

Publikacja: 30.01.2013 09:16

CBA kontroluje samorządowców

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Do zadań Centralnego Biura Antykorupcyjnego należy m.in. kontrolowanie, czy adresaci przestrzegają przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tzw. ustawa antykorupcyjna). A także przepisów antykorupcyjnych zawartych w innych ustawach.

Kontrola u marszałka

Takim przepisem może być na przykład art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z jego treścią urzędnik nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.

– Ostatnio CBA zakończyło kontrole przestrzegania przepisów antykorupcyjnych przez dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz przez członków zarządu województwa podlaskiego – informuje Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Podczas kontroli ustalono, że zarówno dyrektor filharmonii, jak i jeden z członków zarządu naruszyli przepisy antykorupcyjne.

Dyrektorowi Opery i Filharmonii postawiono zarzut naruszenia art. 4 pkt 2 ustawy antykorupcyjnej, a członkowi zarządu województwa naruszenia art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

– W konsekwencji Centralne Biuro Antykorupcyjne złożyło wniosek o usunięcie tych osób z zajmowanych stanowisk – mówi Jacek Dobrzyński.

Zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy antykorupcyjnej osoby zarządzające samorządowymi osobami prawnymi nie mogą być członkami zarządów, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego ani też posiadać więcej niż 10 proc. akcji (udziałów) w takiej spółce.

Zaznaczyć trzeba, że Opera i Filharmonia Podlaska jest samorządową osobą prawną.

Bez wypowiedzenia

Sankcją za naruszenie zakazów zawartych w art. 4 ustawy antykorupcyjnej jest odwołanie ze stanowiska lub rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia.

– Decyzję o odwołaniu dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej marszałek województwa powinien podjąć w ciągu miesiąca od dnia, w którym przekazaliśmy mu informację, że osoba piastująca to stanowisko narusza przepisy – mówi Jacek Dobrzyński.

Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem samorządowym naruszającym przepisy ustawy antykorupcyjnej następuje w trybie art. 52 § 1 kodeksu pracy.

Podobna sankcja grozi za złamanie zakazu wynikającego z art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych: będzie to rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia w trybie art. 52 § 2 i 3 kodeksu pracy.

– Gdy dojdzie do stwierdzenia owych naruszeń, pracodawca ma prawny obowiązek rozwiązania stosunku pracy – wyjaśnia Agnieszka Rzetecka-Gil, radca prawny.

Nie może go zatem wezwać do zaprzestania naruszeń ani ukarać dyscyplinarnie.

– Nawet gdy pracownik zaprzestanie wykonywania zabronionej działalności, okoliczność ta nie będzie stanowiła przesłanki „zaniechania" zastosowania sankcji, ponieważ do naruszenia już doszło – tłumaczy Agnieszka Rzetecka-Gil.

Po 30 dniach

Zgodnie z art. 52 § 2 kodeksu pracy pracodawca nie może rozwiązać umowy o pracę z winy pracownika i bez wypowiedzenia po upływie miesiąca od uzyskania wiadomości o okoliczności uzasadniającej jej rozwiązanie.

– Gdyby doszło do upływu terminu, o którym mowa w art. 52 § 2 kodeksu pracy, wtedy niewątpliwie fakt wykonywania zabronionych zajęć może stanowić podstawę rozwiązania umowy za wypowiedzeniem – dodaje radca prawny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

Zanim zwolnisz, zbadaj, czy zawinił

Niedopełnienie obowiązku wykreślenia z rejestru handlowego wpisu o pełnieniu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością funkcji dyrektora i prezesa oraz posiadanie przez urzędnika udziałów przekraczających 10 proc. kapitału zakładowego upoważnia pracodawcę do rozwiązania z nim stosunku pracy bez wypowiedzenia (wyrok Sądu Najwyższego z 7 grudnia 2006 r. sygn. akt I PK 155/06).

Rozwiązanie stosunku pracy w trybie art. 5 ust 2 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez niektóre osoby pełniące funkcje publiczne wymaga od pracodawcy wykazania, że naruszenie zakazów zawartych w art. 4 tej ustawy było zawinione w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 kodeksu pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 12 marca 2009 r., sygn. akt II PK 190/08).

Do zadań Centralnego Biura Antykorupcyjnego należy m.in. kontrolowanie, czy adresaci przestrzegają przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tzw. ustawa antykorupcyjna). A także przepisów antykorupcyjnych zawartych w innych ustawach.

Kontrola u marszałka

Pozostało 93% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"