CBA kontroluje samorządowców

Podejrzenie o stronniczość lub interesowność uzasadnia odwołanie urzędnika ze stanowiska.

Publikacja: 30.01.2013 09:16

CBA kontroluje samorządowców

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Do zadań Centralnego Biura Antykorupcyjnego należy m.in. kontrolowanie, czy adresaci przestrzegają przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tzw. ustawa antykorupcyjna). A także przepisów antykorupcyjnych zawartych w innych ustawach.

Kontrola u marszałka

Takim przepisem może być na przykład art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z jego treścią urzędnik nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.

– Ostatnio CBA zakończyło kontrole przestrzegania przepisów antykorupcyjnych przez dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz przez członków zarządu województwa podlaskiego – informuje Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Podczas kontroli ustalono, że zarówno dyrektor filharmonii, jak i jeden z członków zarządu naruszyli przepisy antykorupcyjne.

Dyrektorowi Opery i Filharmonii postawiono zarzut naruszenia art. 4 pkt 2 ustawy antykorupcyjnej, a członkowi zarządu województwa naruszenia art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

– W konsekwencji Centralne Biuro Antykorupcyjne złożyło wniosek o usunięcie tych osób z zajmowanych stanowisk – mówi Jacek Dobrzyński.

Zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy antykorupcyjnej osoby zarządzające samorządowymi osobami prawnymi nie mogą być członkami zarządów, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego ani też posiadać więcej niż 10 proc. akcji (udziałów) w takiej spółce.

Zaznaczyć trzeba, że Opera i Filharmonia Podlaska jest samorządową osobą prawną.

Bez wypowiedzenia

Sankcją za naruszenie zakazów zawartych w art. 4 ustawy antykorupcyjnej jest odwołanie ze stanowiska lub rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia.

– Decyzję o odwołaniu dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej marszałek województwa powinien podjąć w ciągu miesiąca od dnia, w którym przekazaliśmy mu informację, że osoba piastująca to stanowisko narusza przepisy – mówi Jacek Dobrzyński.

Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem samorządowym naruszającym przepisy ustawy antykorupcyjnej następuje w trybie art. 52 § 1 kodeksu pracy.

Podobna sankcja grozi za złamanie zakazu wynikającego z art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych: będzie to rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia w trybie art. 52 § 2 i 3 kodeksu pracy.

– Gdy dojdzie do stwierdzenia owych naruszeń, pracodawca ma prawny obowiązek rozwiązania stosunku pracy – wyjaśnia Agnieszka Rzetecka-Gil, radca prawny.

Nie może go zatem wezwać do zaprzestania naruszeń ani ukarać dyscyplinarnie.

– Nawet gdy pracownik zaprzestanie wykonywania zabronionej działalności, okoliczność ta nie będzie stanowiła przesłanki „zaniechania" zastosowania sankcji, ponieważ do naruszenia już doszło – tłumaczy Agnieszka Rzetecka-Gil.

Po 30 dniach

Zgodnie z art. 52 § 2 kodeksu pracy pracodawca nie może rozwiązać umowy o pracę z winy pracownika i bez wypowiedzenia po upływie miesiąca od uzyskania wiadomości o okoliczności uzasadniającej jej rozwiązanie.

– Gdyby doszło do upływu terminu, o którym mowa w art. 52 § 2 kodeksu pracy, wtedy niewątpliwie fakt wykonywania zabronionych zajęć może stanowić podstawę rozwiązania umowy za wypowiedzeniem – dodaje radca prawny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

Zanim zwolnisz, zbadaj, czy zawinił

Niedopełnienie obowiązku wykreślenia z rejestru handlowego wpisu o pełnieniu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością funkcji dyrektora i prezesa oraz posiadanie przez urzędnika udziałów przekraczających 10 proc. kapitału zakładowego upoważnia pracodawcę do rozwiązania z nim stosunku pracy bez wypowiedzenia (wyrok Sądu Najwyższego z 7 grudnia 2006 r. sygn. akt I PK 155/06).

Rozwiązanie stosunku pracy w trybie art. 5 ust 2 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez niektóre osoby pełniące funkcje publiczne wymaga od pracodawcy wykazania, że naruszenie zakazów zawartych w art. 4 tej ustawy było zawinione w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 kodeksu pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 12 marca 2009 r., sygn. akt II PK 190/08).

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr