Tryb prac nad gminnym budżetem określa rada

Prace nad projektem budżetu rozpoczynają się od momentu jego przygotowania przez wójta, a to oznacza, że rada nie może regulować trybu prac poprzedzających powstanie projektu uchwały budżetowej

Publikacja: 19.11.2013 19:50

Tryb prac nad gminnym budżetem określa rada

Foto: www.sxc.hu

Rada miejska w Żelechowie podjęła uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

W jej przepisach rada określiła obowiązki burmistrza, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, kierowników oraz innych pracowników urzędu miejskiego w zakresie przygotowania materiałów do opracowania projektu uchwały budżetowej gminy i ustaliła obowiązujące terminy. Określono również tryb i terminy składania wniosków przez radnych, sołtysów i mieszkańców do projektu budżetu. Uchwała była badana przez Kolegium Orzekające Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, która część z jej postanowień zakwestionowała, a w konsekwencji uchyliła (uchwała KO RIO w Warszawie z 22 października 2013 r., sygn. akt 22.394.2013).

- Uchwała podejmowana na podstawie art. 234 ustawy o finansach publicznych ma regulować tryb prac nad projektem uchwały budżetowej - mówi Wojciech Tarnowski, przewodniczący Kolegium Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie. - Prace te rozpoczynają się od momentu sporządzenia projektu uchwały budżetowej przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Brakuje zatem podstaw prawnych do regulowania przez organ stanowiący gminy trybu prac poprzedzających sporządzenie projektu uchwały budżetowej, w tym określenia obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych i pracowników urzędu - wyjaśnia.

Ponadto w myśl art. 33 ust. 3 i 5 ustawy o samorządzie gminnym, burmistrz, jako kierownik urzędu miasta wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych. Zatem ustalenie obowiązków służbowych dla ww. osób należy do uprawnień burmistrza, a ingerencja organu stanowiącego gminy w tym zakresie narusza kompetencje burmistrza.

W badanej uchwale rada postanowiła, że burmistrz Żelechowa analizuje wnioski Komisji Komunalnej i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej wprowadzając ewentualne poprawki do projektu budżetu w terminie 7 dni. Natomiast nieuwzględnienie jakiegoś z wniosków Komisji musi być przez burmistrza uzasadnione.

- Zapisy te naruszają wyłączną kompetencję burmistrza do sporządzenia projektu uchwały budżetowej w rozumieniu art. 233 pkt 1 ustawy o finansach publicznych oraz wyłączną kompetencję rady miejskiej do uchwalenia budżetu - podkreśla Wojciech Tarnowski.

Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo, chociażby wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który stwierdził, że z chwilą przedłożenia przez organ wykonawczy projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu, dalsze prace nad projektem uchwały budżetowej prowadzone są przez organ stanowiący. Jakiekolwiek poprawki do projektu uchwały budżetowej winny być więc przedstawione temu organowi w celu ewentualnego skorygowania projektu (wyrok z 23 lipca 2009 r., sygn. akt: VSA/Wa 763/09).

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo