Przed wyborami wójt musi iść na urlop

Burmistrz tak jak każdy inny pracownik ma prawo do corocznego i nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego, który powinien wykorzystać w naturze. Zastąpienie go ekwiwalentem pieniężnym jest możliwe tylko wyjątkowo.

Publikacja: 04.03.2014 13:12

Przed wyborami wójt musi iść na urlop

Foto: www.sxc.hu

Wójt gminy, burmistrz i starosta są organami administracji publicznej. Jednocześnie są pracownikami samorządowymi, zatrudnionymi na podstawie wyboru. Ich status pracowniczy reguluje ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) oraz kodeks pracy (dalej k.p.). Prawo do urlopu tych osób reguluje kodeks pracy.

– Stosownie do art. 152 k.p. w trakcie trwania zatrudnienia pracownicy (w tym wójt, burmistrz, starosta) mają prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego, który co do zasady powinien być udzielony w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik nabył do niego prawo (art. 161 k.p.) – mówi Danuta Rutkowska, rzecznik prasowy Głównego Inspektora Pracy. – Jeżeli pracownik nie mógł wykorzystać urlopu wypoczynkowego w tym roku, w którym nabył do niego prawo, to pracodawca jest obowiązany udzielić tego urlopu najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego (art. 168 k.p.) – wyjaśnia.

Nie tylko podpisywanie wniosków

Pracodawcą wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest urząd gminy, a w przypadku starosty – starostwo powiatowe. Jednocześnie wójt (burmistrz czy starosta) nie mają bezpośredniego przełożonego, bowiem sami wykonują obowiązki pracodawcy wobec podległych pracowników. Ustawodawca wskazał jednocześnie, kto – w imieniu pracodawcy – wykonuje wobec wójta (starosty) czynności z zakresu prawa pracy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 u.p.s. czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta) związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności – wyznaczona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy, z tym że wynagrodzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały.

Podobnie sprawa została uregulowana wobec starosty (art. 9 ust. 2 u.p.s.).

– Z art. 8 ust. 2 u.p.s. wynika, że czynności związane z trwaniem stosunku pracy wójta wykonuje tzw. osoba zastępująca lub sekretarz – wyjaśnia Agnieszka Rzetecka-Gil, radca prawny. – Należy do nich m.in. udzielanie wójtowi urlopu wypoczynkowego – dodaje.

Natomiast zgodnie z art. 8 ww. ustawy o pracownikach samorządowych pracodawcą wójta jest urząd gminy. Czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta) związane z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności – także związane z udzielaniem urlopu – wyznaczona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy.

Pamiętać przy tym należy, że ta wyznaczona przez wójta osoba zastępująca nie musi być gminnym urzędnikiem. Nie ma żadnych przeszkód, aby był to pracownik zatrudniony na stanowisku nieurzędniczym, np. pomocniczym lub obsługi, doradcy czy asystenta – dodaje.

Oznacza to, że podległy wójtowi pracownik jest upoważniony do podpisywania jego wniosków o udzielenie urlopu wypoczynkowego, a w określonych sytuacjach może nawet swojego szefa wysłać na przymusowy urlop wypoczynkowy.

Sytuacja ?się komplikuje

– Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego pracodawca może wysłać pracownika na zaległy urlop, nawet gdy ten nie wyraża na to zgody – mówi Danuta Rutkowska. – Stąd w przypadku niewykorzystania urlopu w ciągu roku kalendarzowego osoba wyznaczona przez wójta ma prawo i obowiązek wysłać wójta na urlop w terminie do końca 30 września następnego roku – dodaje.

ORZECZNICTWO

Artykuł 168 k.p. dopełnia regulację kodeksową co do czasu, w jakim urlopy powinny być udzielane, nie uzależniając ?tego od żadnych warunków ?i nie przewidując żadnych wyjątków.

Z art. 168 k.p. nie da się wywieść warunku, że zastosowanie ?tego przepisu zależne jest od zgody pracownika. Warunek ?taki nie został wyrażony w powołanym przepisie. Brak jest też wystarczających racji, zwłaszcza na gruncie tego przepisu, ażeby wymaganą ?zgodę pracownika wyinterpretować ponad bezpośrednią treść uregulowania normatywnego.

wyrok Sądu Najwyższego z 24 stycznia 2006 r., sygn. akt I PK 124/05

W ocenie dr. Stefana Płażka, adiunkta w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, to skomplikowana sytuacja, zwłaszcza dla podwładnego, który ma swojego szefa wysłać na zaległy urlop.

Dlatego konieczna jest ingerencja ustawodawcy.

– Dopóki nie zmieni się prawo, dopóty po wyborach samorządy będą płacić duże pieniądze za urlopowe ekwiwalenty dla wójtów. A to dlatego, że podwładny – czy to sekretarz, czy „wyznaczona osoba zastępująca" – nie ma w praktyce żadnych możliwości wyegzekwowania skierowania wójta na urlop – mówi dr Stefan Płażek.

Stanowisko, że za niewykorzystany do końca kadencji urlop wypoczynkowy przysługuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) ekwiwalent potwierdza także Państwowa Inspekcja Pracy.

– Urlopy niewykorzystane w trakcie kadencji wójta, burmistrza czy starosty, które nie uległy przedawnieniu, przekształcają się w prawo do ekwiwalentu po rozwiązaniu stosunku pracy, co następuje z chwilą wygaśnięcia mandatu (art. 73 par. 2 k.p.) – mówi Danuta Rutkowska.

Taki ekwiwalent należy wójtowi wypłacić nie tylko w sytuacji, w której po zakończonej kadencji odchodzi on ze stanowiska w gminie, ale także, gdy wyborcy powierzą mu pełnienie tej funkcji na kolejne 4 lata.

Jednak w ocenie dr. Stefana Płażka w takiej sytuacji gmina może uniknąć płacenia wójtowi ekwiwalentu za zaległy urlop.

– Gdy wójt zostanie wybrany na kolejną kadencję, to może umówić się ze swoim pracodawcą, że zaległy urlop wykorzysta po zawarciu kolejnego stosunku pracy. W takiej sytuacji wypłata ekwiwalentu nie będzie konieczna – podpowiada dr Płażek.

Stanowisko takie potwierdza art. 71 par. 3 k.p. Zgodnie z nim – pracodawca nie ma obowiązku wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w par. 1, w przypadku gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą.

ORZECZNICTWO

Zasadą jest korzystanie ?przez pracownika z płatnego urlopu wypoczynkowego ?„w naturze" – czyli z czasu wolnego od pracy, przeznaczonego na wypoczynek. Zastąpienie urlopu wypoczynkowego ekwiwalentem pieniężnym jest możliwe wyjątkowo – tylko wówczas,? gdy dochodzi do definitywnego rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy przed wykorzystaniem przysługującego pracownikowi urlopu. Po przywróceniu do pracy i podjęciu przez niego pracy, czyli po restytucji stosunku pracy, istnieje możliwość udzielenia pracownikowi urlopu wypoczynkowego, także urlopu zaległego, i jeżeli pracodawca udzieli pracownikowi całego przysługującego mu urlopu w tym czasie (przed kolejnym rozwiązaniem stosunku pracy), a pracownik wykorzysta przysługujący mu urlop, to brak jest podstaw do zasądzenia na jego rzecz ekwiwalentu pieniężnego.

wyrok Sądu Najwyższego ?z 12 kwietnia 2007 r., ?sygn. akt I PK 261/06

Karą w sekretarza

– Nieudzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego jest wykroczeniem z art. 282 par. 1 pkt 2 k.p. zagrożonym karą grzywny od 1 000 do 30 000 zł – informuje Danuta Rutkowska. – W praktyce wykroczenia tego może dopuścić się tylko pracodawca lub osoba działająca w jego imieniu, na której spoczywa obowiązek realizowania praw pracowniczych wymienionych w tym przepisie – dodaje.

W odniesieniu do burmistrzów, wójtów, prezydentów miast będzie to osoba wyznaczona przez burmistrza (wójta, prezydenta miasta) w trybie ustawy o pracownikach samorządowych. W przypadku niewyznaczenia takiej osoby odpowiedzialność spoczywać będzie na sekretarzu gminy.

Jednak w opinii prof. Andrzeja Szewca kara, o której mowa w art. 282 k.p., może zostać nałożona wyłącznie wówczas, gdy osoba wyznaczona (sekretarz) nie podejmuje czynności potrzebnej w tym celu bądź wręcz odmawia udzielenia urlopu mimo prośby wójta. Nie rozciąga się na przypadki, w których osoba ta (sekretarz) urlopu wójtowi udziela, lecz wójt z niego nie korzysta (patrz OPINIA).

Sposobem na uniknięcie kary może być też opracowanie w urzędzie gminy i ścisłe przestrzeganie planu urlopów wypoczynkowych.

Jak wyjaśnia bowiem Ewelina Dereniowska-Gugała, adwokat – zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie podkreśla się, że ustalony u danego pracodawcy plan urlopów ma charakter konstytutywny, a ustalone w nim terminy wiążą strony stosunku pracy i tylko w wyjątkowych sytuacjach mogą ulegać zmianie. Oznacza to, że pracodawca, począwszy od pierwszego dnia zaplanowanego urlopu, nie ma obowiązku dopuszczenia pracownika do wykonywanej pracy, a pracownik nie może skutecznie uchylić się od wykorzystania urlopu wypoczynkowego w zaplanowanym terminie (w: Czy pracodawca może nakazać pracownikowi wykorzystanie w danym roku kalendarzowym przysługującego mu w tym roku urlopu wypoczynkowego?, www.lexis.pl).

– Jedynie uzasadnione okolicznościami przesunięcie urlopu na inny termin niż ten określony w planie urlopów lub w porozumieniu z pracownikiem będzie mogło skutkować udzieleniem pracownikowi niewykorzystanego urlopu w innym terminie – podkreśla Ewelina Dereniowska-Gugała. – Z tym jednak zastrzeżeniem, że termin ten również musi być uzgodniony pomiędzy pracownikiem a pracodawcą i nie może zostać narzucony przez pracownika (porównaj par. 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 roku w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

podstawa prawna: Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze. zm.)

podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 roku w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU z 1997 r. nr 2, poz. 14).

Wymiar urlopu wynosi:

- 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,

- 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.

Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu ?i wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia ?bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy. Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:

- ?zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,

- ?średniej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,

- ?średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – 5 lat,

- średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,

- szkoły policealnej - 6 lat,

- szkoły wyższej – 8 lat.

Okresy nauki, o których mowa w pkt 1–6, nie podlegają sumowaniu.

Terminy przedawnienia

Roszczenie o udzielenie urlopu wypoczynkowego przedawnia się ?z upływem trzech lat od dnia, w którym stało się wymagalne ?(art. 291 par. 1 k.p.), przy czym rozpoczęcie biegu tego terminu następuje bądź z końcem roku kalendarzowego, za który urlop przysługuje (art. 161 k.p.), bądź najpóźniej 30 września roku następnego, jeżeli urlop został przesunięty na ten rok z przyczyn leżących po stronie pracownika lub pracodawcy (art. 168 k.p.).

480 tys. zł grzywien:

Państwowa Inspekcja Pracy corocznie prowadzi kontrole w zakresie przestrzegania przepisów o urlopach wypoczynkowych. Nieprawidłowości dotyczące nieudzielenia pracownikom urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym, w którym nabyli do niego prawo, dotyczyły 34 proc. skontrolowanych w 2013 r. pracodawców (w 2012 r. – 26 proc.).

W toku kontroli przeprowadzonych w 2013 roku inspektorzy PIP ujawnili 714 wykroczeń z art. 282 par. 1 pkt 2 kodeksu pracy. W związku z tym nałożyli na sprawców tych wykroczeń 376 grzywien w drodze mandatów karnych na łączną kwotę ponad 480 tys. zł. W 78 wypadkach skierowali wnioski o ukaranie do sądu, a w 260 – zastosowali środki oddziaływania wychowawczego.

Natomiast podczas kontroli przeprowadzonych w 2013 roku przez inspektorów pracy w jednostkach administracji publicznej stwierdzono 14 wykroczeń z art. 282 par. 1 pkt 2 kodeksu pracy. W związku z tym inspektorzy PIP nałożyli na sprawców tych wykroczeń cztery grzywny w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 4 tys. zł, w jednym wypadku skierowali wniosek o ukaranie do sądu, a w dziewięciu wypadkach zastosowali środki oddziaływania wychowawczego.

 

Prof. Andrzej ?Szewc, Politechnika Świętokrzyska ?w Kielcach

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy ?o pracownikach samorządowych osobą, która wykonuje czynności związane m.in. ?z udzieleniem urlopu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), jest przede wszystkim „wyznaczona osoba zastępująca", a w razie jej niewyznaczenia – sekretarz gminy. Przepis ten nie wprowadza żadnych ograniczeń co do osoby wyznaczonej, formalnie nie ma więc przeszkód, aby była to np. sprzątaczka.

Udzielenie urlopu wypoczynkowego jest czynnością z zakresu prawa pracy zastrzeżoną – zgodnie z wyżej powołanym przepisem dla kompetencji wyznaczonej osoby zastępującej albo sekretarza gminy. Jest to jednak również jej obowiązek (art. 161 k.p.). Dokonując tej czynności, osoba ta (sekretarz) działa w imieniu pracodawcy (urzędu gminy). Za jej niedopełnienie ponosi więc odpowiedzialność za naruszenie praw pracowniczych przewidzianą w art. 282 par. 1 pkt 2 kodeksu pracy. Odpowiedzialność ta obejmuje jednak wypadki, w których osoba wyznaczona (sekretarz) nie podejmuje czynności potrzebnej w tym celu bądź wręcz odmawia udzielenia urlopu mimo prośby wójta. Nie rozciąga się na wypadki, w których osoba ta (sekretarz) urlopu wójtowi udziela, lecz wójt z niego nie korzysta. Osoba wyznaczona (sekretarz) nie ma bowiem żadnych możliwości wyegzekwowania skierowania wójta na urlop. Nie może też wysłać wójta na przymusowy urlop, tym bardziej, że wójt jest jej przełożonym służbowym. ?W takiej sytuacji PIP – z uwagi na brak naruszenia przez tę osobę (sekretarza) praw pracownika (koniecznej przesłanki odpowiedzialności pracodawcy, o której mowa w art. 282 k.p.) – nie może nałożyć na nią kary.

Jeśli chodzi o termin urlopu, to z przepisów k.p. wynika, że powinny one być udzielane zgodnie z planem urlopów ustalanym zgodnie z wnioskami pracowników (art. 161 k.p.). Wnioski pracowników uwzględnia się również przy podziale urlopu na części (art. 162 k.p.), a w wypadku urlopu udzielanego kobiecie – także w razie połączenia urlopu wypoczynkowego z urlopem macierzyńskim (art. 163 par. 3 k.p.) oraz w sprawie zmiany terminu urlopu (art. 164 k.p.).

Jeżeli wójt nie wykorzystał należnego mu urlopu ?wypoczynkowego, a został wybrany na następną kadencję w tej samej gminie, to pracodawca może, choć nie musi, wypłacić mu ekwiwalent. ?Strony mogą bowiem postanowić, że urlop zostanie wykorzystany w ramach kolejnego stosunku pracy. W innych sytuacjach wypłata ekwiwalentu będzie obowiązkowa (vide odpowiednio art. 171 par. 3 ?i par. 1 k.p.).

Wójt gminy, burmistrz i starosta są organami administracji publicznej. Jednocześnie są pracownikami samorządowymi, zatrudnionymi na podstawie wyboru. Ich status pracowniczy reguluje ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) oraz kodeks pracy (dalej k.p.). Prawo do urlopu tych osób reguluje kodeks pracy.

– Stosownie do art. 152 k.p. w trakcie trwania zatrudnienia pracownicy (w tym wójt, burmistrz, starosta) mają prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego, który co do zasady powinien być udzielony w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik nabył do niego prawo (art. 161 k.p.) – mówi Danuta Rutkowska, rzecznik prasowy Głównego Inspektora Pracy. – Jeżeli pracownik nie mógł wykorzystać urlopu wypoczynkowego w tym roku, w którym nabył do niego prawo, to pracodawca jest obowiązany udzielić tego urlopu najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego (art. 168 k.p.) – wyjaśnia.

Pozostało 94% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"