Rada Miejska w Olsztynku, wyraziła uchwałą zgodę na użyczenie na okres dziesięciu lat części gruntów, położonych na terenie gminy Olsztynek, na rzecz Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która działała w imieniu Województwa chciała posadowić na wybranych nieruchomościach urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej w postaci węzła dostępowego, przyłącza telekomunikacyjnego oraz przyłącza energetycznego w związku z realizacją sporej inwestycji.
Czujny wojewoda
Uchwała nie spodobała się Wojewodzie Warmińsko – Mazurskiemu. W skardze, złożonej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, urzędnik zarzucił jej, iż została wydana z przekroczeniem upoważnienia ustawowego. Organ wskazał, że powołany w podstawie prawnej uchwały przepis ustawy o samorządzie gminnym, stanowiący, iż do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej - nie może stanowić samodzielnej podstawy prawnej do podjęcia uchwały.
Wojewoda przypomniał, że rada jest upoważniona jedynie do wyrażenia zgody na czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu takie, jak nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości oraz ich wydzierżawianie lub wynajmowanie na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Tym samym, przepis nie upoważnia rady gminy do wyrażania zgody na użyczenie nieruchomości, które jest czynnością z zakresu zwykłego zarządu - należący wyłącznie do samodzielnej kompetencji wójta.
Rada nie może użyczać
WSA 7 października 2014 roku stwierdził nieważność uchwały twierdząc, iż gmina przekroczyła swoje kompetencje uchwałodawcze, w zakresie dysponowania mieniem gminnym. Sąd zwrócił uwagę, że ten aspekt należy wyłącznie do zakresu zadań wójta, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz o samorządzie gminnym. Wójt może w ramach swoich uprawnień gospodarować nieruchomościami, a więc m.in. je wydzierżawiać, wynajmować i użyczać, w ramach zwykłego zarządu. Organ stanowiący gminy nie ma żadnych kompetencji w sprawach, w których przepisy zastrzegają wyłączną właściwość wójta.
Zdaniem sądu, domniemanie właściwości rady we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania gminy, należy rozumieć w ten sposób, że rada gminy jako organ o charakterze kolegialnym i wieloosobowym może podejmować działania związane ze stanowieniem lub kontrolą. Nie może natomiast podejmować czynności, które należą do sfery wykonawczej, gdyż byłoby to naruszenie konstytucyjnej zasady podziału organów gminy na stanowiące i wykonawcze (II SA/Ol 869/14).