Z tego artykułu się dowiesz:
- Jaką oglądalność osiągnęła premiera spektaklu „Księgi sprośności” w Teatrze TV?
- Jak zostały pokazane spotkania Mickiewicza i Fredry w spektaklu Macieja Wojtyszki?
- Jakie były kulisy powstania i znaczenie XIII księgi „Pana Tadeusza”?
„Księgi sprośności” to prapremierowy autorski spektakl Macieja Wojtyszki osnuty wokół biografii Adama Mickiewicza i Aleksandra Fredry, ich dwóch przelotnych spotkań, a także spotkania fikcyjnego, wymyślonego przez autora i reżysera w jednej osobie. Wojtyszko opisał i pokazał w błyskotliwy, erudycyjny, skłaniający do refleksji sposób – to, jak mogłyby wyglądać rozmowy naszych XIX-wiecznych luminarzy.
„Księga sprośności” Macieja Wojtyszki w Teatrze TV
W „Księgach sprośności” znakomite role stworzyli: brawurowa Danuta Stenka jako żona Fredry Zofia, w roli hrabiego i autora „Zemsty” występuje nobliwie zdystansowany Krzysztof Tyniec, sprzeczności i rozedrganie Mickiewicza zinterpretował Ireneusz Czop, zaś jego żonę Celinę – Patrycja Soliman, z wrażliwością pokazująca kobietę na skraju załamania nerwowego, walczącą o powrót do normalności. Dzieci Fredrów zagrali: Zofia Domalik (brawo!) i Krzysztof Szczepaniak.
Spektakl otwierający nowy sezon 2025/26 Teatru TV uplasował się w pierwszej trójce najchętniej oglądanych premier telewizyjnej sceny w tym roku. Pierwsza była oryginalna prapremierowa produkcja „Wizyta starszej pani” w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej (564 tys. widzów i 5,3 proc. udziału w rynku), a drugie telewizyjne przeniesienie „Mianujom mie Hanka” z Grażyną Bułką z Teatru Kortez (492,6 tys. widzów i 4,46 proc. udziału w rynku).
Wyemitowany po spektaklu „Postscriptum” prowadzone przez Grażynę Torbicką obejrzało ponad 240 tys. osób. Biorący w nim udział autor i reżyser Maciej Wojtyszko mówił m.in. o tym, że zainteresowanie życiem i twórczością Mickiewicza oraz Fredry przejawiał od najmłodszych lat, wystawiając jako amator, a później już jako profesjonalista, sztuki obu twórców lub sztuki osnute wokół ich biografii.