Przypomina o tym Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.
Od 1 stycznia 2010 r. jednostki samorządu terytorialnego zaciągają zobowiązania związane z realizacją budżetu na rok bieżący w oparciu o [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E7372F5F945173B89693E62907DA9FFA?id=325303]ustawę z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240[/link], dalej ufp). Obowiązek uzyskiwania opinii regionalnej izby obrachunkowej ustawa ta nakłada na te gminy, powiaty i województwa, które zamierzają ubiegać się o kredyt lub pożyczkę, a także emitować papiery wartościowe lub akcje (art. 91 ust. 2 ufp).
Obowiązek ten dotyczy jednak tylko i wyłącznie takich sytuacji, w których pożyczki, kredyty czy emisja ma sfinansować cele wskazane w art. 89 ust. 1 pkt 2 – 4 i art. 90 ufp. O opinię trzeba zatem wystąpić, gdy z wymienionych źródeł ma nastąpić sfinansowanie: planowanego deficytu budżetowego, spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych, wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków UE oraz wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne.
Takiego obowiązku ustawodawca nie przewidział w przypadku emisji papierów wartościowych lub zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, tj. na cel wskazany w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
W ocenie Krajowej Rady postanowienia art. 121 ust. 9 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E7372F5F945173B89693E62907DA9FFA?id=325301]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1241[/link], dalej uwufp), nakazującego stosować w 2010 r. do opinii RIO przepisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych nie dotyczą opinii o możliwości spłaty zobowiązań.