>> umowy leasingu zawarte z producentem lub finansującym, których ryzyko i korzyści z tytułu własności są przeniesione na korzystającego z rzeczy,
>> umowy nienazwane o terminie zapłaty dłuższym niż rok, związane z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu.
Przez przyjęte depozyty zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia należy rozumieć zobowiązania wynikające z przyjętych przez jednostkę sektora finansów publicznych depozytów, będących środkiem finansowania potrzeb danej jednostki, w szczególności spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań lub niedoboru środków danej jednostki. W ramach przyjętych depozytów wyróżnia się depozyty zbywalne (na żądanie) oraz inne depozyty.
Stosownie do § 2 pkt 4 rozporządzenia zobowiązania wymagalne, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.)[/link] stanowią bezsporne zobowiązania których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone.
Dokonano również podziału długu na krajowy oraz zagraniczny ze względu na zakres podmiotowy - w stosunku do rezydentów i nierezydentów.
Zobowiązania z tytułów określonych w art. 72 ustawy o finansach publicznych mają charakter rozłączny. Oznacza to np. że pożyczka, której termin płatności minął, jest ujmowana w kategorii "pożyczka" nie zaś w kategorii "zobowiązania wymagalne".