Reklama

Oficer rowerowy na pomoc cyklistom

Miasta zatrudniają specjalistów znających problemy rowerzystów

Aktualizacja: 18.03.2011 02:30 Publikacja: 17.03.2011 21:08

Oficerowie rowerowi doradzą miastu np. gdzie zaplanować ścieżkę rowerową. Działają m.in. w Warszawie

Oficerowie rowerowi doradzą miastu np. gdzie zaplanować ścieżkę rowerową. Działają m.in. w Warszawie. Na zdjęciu ścieżka rowerowa na moście Świętokrzyskim

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

– W Polsce rower jest środkiem rekreacji, a nie transportu – uważa Jan Zasada, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. – Ponad dwukrotnie większa w porównaniu ze średnią europejską liczba wypadków z udziałem rowerzystów powoduje, że Polacy boją się jeździć rowerem między autami.

Te przyzwyczajenia mają zmienić oficerowie rowerowi, których chętnie zatrudniają samorządy. Takie stanowisko w  urzędzie miejskim w Elblągu pojawiło się we wtorek. – To realizacja deklaracji wyborczych prezydenta Grzegorza Nowaczyka – mówi Kamil Czyżak z biura prasowego magistratu.

Jak informuje, miasto systematycznie rozbudowuje sieć ścieżek rowerowych. Ich planowanie wymaga znajomości potrzeb rowerzystów. Od tego ma być oficer rowerowy. Stanowisko objął Marek Kamm, który w urzędzie pracuje już jako kurier rowerowy. – Centra miast coraz bardziej się korkują. Trzeba zniechęcać ludzi do samochodów, a ułatwiać życie rowerzystom – przekonuje. Jednym z jego pomysłów jest obniżenie krawężników.

Z informacji Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, że sprzedaż rowerów systematycznie spada. Dziesięć lat temu kupowaliśmy ich ok. 1,3 mln, w ubiegłym roku tylko 580 tys. – Dlatego każda prorowerowa inicjatywa samorządów cieszy – mówi Jan Zasada.

Od 1 kwietnia oficer rowerowy zasili ekipę urzędników w  Łodzi, podobni działają m.in. w  Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu. – Zwiększona mobilność ludzi, ograniczenie korków, czystsze powietrze i mniejszy hałas to jedne z wielu efektów, jakie zauważa się w miastach przyjaznych rowerzystom – wyjaśnia Daniel Chojnacki, oficer rowerowy z Wrocławia. – Najważniejsze jest jednak, że dzięki dużej liczbie rowerzystów możliwe jest ograniczenie przestrzeni przeznaczonej na transport – zamiast parkingów lepiej zadbać o zieleń, zewnętrzne kafejki czy spokojne ulice osiedlowe.

Reklama
Reklama

W ubiegłym roku wrocławscy radni uchwalili politykę rowerową Wrocławia. Ma doprowadzić do tego, by do 2020 r. 15 proc. podróży w mieście odbywało się rowerem (obecnie to 2 – 3 proc.). – Wierzę, że uda mi się zroweryzować Wrocław. Miasta przyjazne rowerzystom we wszystkich rankingach dotyczących jakości życia są w czołówce – mówi Chojnacki.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama