Oficer rowerowy na pomoc cyklistom

Miasta zatrudniają specjalistów znających problemy rowerzystów

Aktualizacja: 18.03.2011 02:30 Publikacja: 17.03.2011 21:08

Oficerowie rowerowi doradzą miastu np. gdzie zaplanować ścieżkę rowerową. Działają m.in. w Warszawie

Oficerowie rowerowi doradzą miastu np. gdzie zaplanować ścieżkę rowerową. Działają m.in. w Warszawie. Na zdjęciu ścieżka rowerowa na moście Świętokrzyskim

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

– W Polsce rower jest środkiem rekreacji, a nie transportu – uważa Jan Zasada, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. – Ponad dwukrotnie większa w porównaniu ze średnią europejską liczba wypadków z udziałem rowerzystów powoduje, że Polacy boją się jeździć rowerem między autami.

Te przyzwyczajenia mają zmienić oficerowie rowerowi, których chętnie zatrudniają samorządy. Takie stanowisko w  urzędzie miejskim w Elblągu pojawiło się we wtorek. – To realizacja deklaracji wyborczych prezydenta Grzegorza Nowaczyka – mówi Kamil Czyżak z biura prasowego magistratu.

Jak informuje, miasto systematycznie rozbudowuje sieć ścieżek rowerowych. Ich planowanie wymaga znajomości potrzeb rowerzystów. Od tego ma być oficer rowerowy. Stanowisko objął Marek Kamm, który w urzędzie pracuje już jako kurier rowerowy. – Centra miast coraz bardziej się korkują. Trzeba zniechęcać ludzi do samochodów, a ułatwiać życie rowerzystom – przekonuje. Jednym z jego pomysłów jest obniżenie krawężników.

Z informacji Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, że sprzedaż rowerów systematycznie spada. Dziesięć lat temu kupowaliśmy ich ok. 1,3 mln, w ubiegłym roku tylko 580 tys. – Dlatego każda prorowerowa inicjatywa samorządów cieszy – mówi Jan Zasada.

Od 1 kwietnia oficer rowerowy zasili ekipę urzędników w  Łodzi, podobni działają m.in. w  Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu. – Zwiększona mobilność ludzi, ograniczenie korków, czystsze powietrze i mniejszy hałas to jedne z wielu efektów, jakie zauważa się w miastach przyjaznych rowerzystom – wyjaśnia Daniel Chojnacki, oficer rowerowy z Wrocławia. – Najważniejsze jest jednak, że dzięki dużej liczbie rowerzystów możliwe jest ograniczenie przestrzeni przeznaczonej na transport – zamiast parkingów lepiej zadbać o zieleń, zewnętrzne kafejki czy spokojne ulice osiedlowe.

W ubiegłym roku wrocławscy radni uchwalili politykę rowerową Wrocławia. Ma doprowadzić do tego, by do 2020 r. 15 proc. podróży w mieście odbywało się rowerem (obecnie to 2 – 3 proc.). – Wierzę, że uda mi się zroweryzować Wrocław. Miasta przyjazne rowerzystom we wszystkich rankingach dotyczących jakości życia są w czołówce – mówi Chojnacki.

– W Polsce rower jest środkiem rekreacji, a nie transportu – uważa Jan Zasada, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. – Ponad dwukrotnie większa w porównaniu ze średnią europejską liczba wypadków z udziałem rowerzystów powoduje, że Polacy boją się jeździć rowerem między autami.

Te przyzwyczajenia mają zmienić oficerowie rowerowi, których chętnie zatrudniają samorządy. Takie stanowisko w  urzędzie miejskim w Elblągu pojawiło się we wtorek. – To realizacja deklaracji wyborczych prezydenta Grzegorza Nowaczyka – mówi Kamil Czyżak z biura prasowego magistratu.

Prawo w Polsce
Ping-pong pomiędzy Domańskim a PKW. Czy sprawę pieniędzy dla PiS rozstrzygnie sąd?
Podatki
Ważny wyrok ws. prawa do ulgi przy darowiźnie od najbliższej rodziny
Konsumenci
Obniżka opłat za abonament RTV na 2025 rok. Trzeba zdążyć przed tym terminem
Nieruchomości
Dom zostawiony rodzinie w kraju nie przechodzi na własność. Sąd Najwyższy o zasiedzeniu
W sądzie i w urzędzie
Duże zmiany dla wędkarzy od 1 stycznia. Ile trzeba zapłacić w 2025 na łowiskach Wód Polskich?