Reklama

Fiskus chce podatku od latarni

Firma, która zapewnia oświetlenie na drodze publicznej, zapłaci daninę od nieruchomości

Publikacja: 18.11.2011 07:04

Wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości są jedynie grunty i budowle po pierwsze zlokali

Wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości są jedynie grunty i budowle po pierwsze zlokalizowane w pasach drogowych dróg publicznych

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Tak wynika ze stanowiska Ministerstwa Finansów.

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 24 150 resort wskazuje, że wynika to z art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Stanowi on, że z daniny od nieruchomości zwolnione są drogi publiczne oraz zlokalizowane na nich budowle. Nie dotyczy to jednak dróg i budowli związanych z działalnością gospodarczą, które trzeba opodatkować. Ustawa przewiduje jeden wyjątek: dla budowli wykorzystywanych w eksploatacji autostrad płatnych, których danina nie obejmuje. Przepis w tym kształcie obowiązuje od początku 2007 r.

Przepis bez zmian

Na problem zwrócił uwagę jeden z posłów, który zapytał o powody preferencyjnego traktowania firm zajmujących się eksploatacją autostrad.

Ministerstwo odpowiedziało, że taka konstrukcja przepisów ma związek z realizacją celów publicznych przez te firmy. Nie planuje też żadnych zmian legislacyjnych w tym zakresie. To gmina może zdecydować o obniżeniu stawek dla danego rodzaju działalności.

Reklama
Reklama

Jak mówi Maciej Machera, starszy konsultant w PwC, odpowiedź resortu potwierdza, że w obecnym stanie prawnym wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości są jedynie grunty i budowle po pierwsze zlokalizowane w pasach drogowych dróg publicznych, a po drugie niezajęte na prowadzenie innej działalności gospodarczej niż eksploatacja autostrad płatnych.

To złe wieści dla właścicieli latarni oświetlających drogi publiczne, gdyż muszą płacić daninę od wartości latarni. Stawkę, która nie może przekroczyć 2 proc., ustala samorząd lokalny.

W praktyce przepis ten budzi spory, a rozstrzygnięcia sądów administracyjnych są niejednokrotnie sprzeczne. WSA w Łodzi uznał w jednym z wyroków (sygn. I SA/Łd 398/11), że spółka energetyczna musi płacić podatek od posiadanych latarni, gdyż prowadzi działalność gospodarczą. Nie ma znaczenia, że budowle te są wykorzystywane do oświetlenia ulic.

Sąd nie uwzględnił argumentów, że spółka prowadzi działalność na podstawie umów cywilnoprawnych z gminami, czyli podmiotami zobowiązanymi do zapewnienia oświetlenia tych dróg.

W innym wyroku (sygn. I SA /Łd 118/11) ten sam sąd uznał, że firma nie płaci podatku, jeśli daną budowlę można zaliczyć do urządzeń technicznych związanych z prowadzeniem, zabezpieczaniem i obsługą ruchu. Zwolnienie przysługuje nawet wówczas, gdy latarnie stanowią własność przedsiębiorcy.

Wniosek o zwrot

Maciej Machera zwraca uwagę, że o wiele szerszy zakres wyłączenia dróg z podatku od nieruchomości obowiązywał w latach 2004 – 2006.

Reklama
Reklama

– W tym okresie wyłączone z opodatkowania były nie tylko drogi publiczne, ale wszystkie drogi, niezależnie od tego, w jakiej działalności gospodarczej były wykorzystywane – mówi Maciej Machera.

Dodaje, że z końcem tego roku upływa termin na składanie wniosków o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2006 r. Oznacza to, że podatnicy, którzy w tym okresie opodatkowywali drogi, mają ostatnią szansę na ubieganie się o zwrot nadpłaconej daniny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.pogroszewska@rp.pl

Opinia

Piotr Kwaśny menedżer w Alma Consulting Group Polska

Omawiany przepis ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jasno wskazuje, że przedsiębiorstwa zapewniające oświetlenie na drogach publicznych muszą zapłacić za posiadane latarnie podatek od nieruchomości. Należy zgodzić się z odpowiedzią ministerstwa, że to nie ono jest właściwe do przyznania tym podmiotom preferencji. Na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy rada gminy może różnicować wysokość stawek podatku od budowli, uwzględniając w szczególności rodzaj prowadzonej działalności. Trudno też zgodzić się z twierdzeniem, że jest to nieuzasadniona preferencja dla podmiotów zajmujących się eksploatacją autostrad płatnych.

Reklama
Reklama

Czytaj także w serwisach:

Samorząd

»

Zadania

»

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tak wynika ze stanowiska Ministerstwa Finansów.

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 24 150 resort wskazuje, że wynika to z art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama