D.B. obok wielu innych aktów zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego. W piśmie tym SKO przekazało Przewodniczącemu Rady Miasta do rozpoznania pismo B.B., będące skargą złożoną w trybie art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego, który stanowi, iż „przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw". W skardze D.B. wyraziła swoje niezadowolenie odnośnie sposobu załatwienia jej spraw.
W odpowiedzi na skargę Samorządowe Kolegium Odwoławcze wniosło o odrzucenie skargi. Wskazało, że zaskarżone pismo Kolegium nie jest ani decyzją ani postanowieniem, w związku z czym nie podlega zaskarżeniu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny postanowił, iż skarga D.B. na pismo SKO podlega odrzuceniu (II SA/Go 479/12). Sąd uzasadnił, iż zamknięty katalog aktów prawnych oraz czynności organów administracji publicznej podlegających kontroli sądów administracyjny wskazany jest w ustawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Natomiast zaskarżone pismo SKO nie stanowi decyzji administracyjnej (art. 3 § 2 pkt 1 p.p.s.a.), ani postanowienia wydanego w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończącego postępowanie, ani postanowienia rozstrzygającego sprawę co do istoty (art. 3 § 2 pkt 2 p.p.s.a.), czy też postanowienia wydanego w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie (art. 3 § 2 pkt 3).
Sąd zwrócił uwagę, iż w rozpatrywanej sprawie zasadniczym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia było zatem to, czy zaskarżone pismo Kolegium stanowi jedną z prawnych form działania administracji wskazanych w ustawie. W szczególności trzeba było rozważyć, czy akt ten mieści się w kategorii "innych aktów i czynności". Sąd przywołał, iż w orzecznictwie i literaturze wymienia się dwie przesłanki, które powodują zaliczenie aktu danego aktu do kategorii „innych aktów i czynności". Po pierwsze akt lub czynność nie mają charakteru decyzji lub postanowienia, a po drugie są podejmowane w sprawach indywidualnych, skierowane do konkretnego podmiotu, mają charakter publicznoprawny oraz dotyczą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.