Po 31 stycznia budżet gminy na 2013 rok ustali regionalna izba obrachunkowa

Po 31 stycznia budżet gminy na 2013 rok ustali regionalna izba obrachunkowa.

Aktualizacja: 29.01.2013 11:14 Publikacja: 29.01.2013 10:10

Po 31 stycznia budżet gminy na 2013 rok ustali regionalna izba obrachunkowa.

Po 31 stycznia budżet gminy na 2013 rok ustali regionalna izba obrachunkowa.

Foto: www.sxc.hu

Jeśli gmina, powiat  czy województwo nie uchwali budżetu do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, to pojawia się kompetencja rady (sejmiku) do podjęcia uchwały budżetowej w terminie do 31 stycznia roku budżetowego.

Co istotne, kompetencji tej rada (sejmik) nie może sama sobie ograniczyć. Oznacza to, że postanowienia uchwały określającej szczegółowo procedurę uchwalania budżetu, stwierdzające, że może on zostać uchwalony wyłącznie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, będą nieważne.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia

– Jeżeli rada gminy (powiatu) czy sejmik województwa nie podejmie uchwały budżetowej do 31 stycznia, to budżet tej jednostki ustali regionalna izba obrachunkowa – wyjaśnia Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Podobnie się stanie, gdy regionalna izba obrachunkowa stwierdzi, że uchwała budżetowa narusza prawo i i zachodzi konieczność jej uchylenia w całości lub w części.

– Wówczas regionalna izba obrachunkowa ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego albo w całości, albo w części dotkniętej nieważnością – wyjaśnia wiceminister Majszczyk.

– Kwestie stosowania środków nadzoru  przewidzianych w ustawach ustrojowych (np. w ustawie o samorządzie gminnym) nie należą do właściwości ministra finansów – mówi Hanna Majszczyk.

Zawieszenie władz

W opinii Ministerstwa Finansów niemożność uchwalenia budżetu, a więc de facto dopuszczenie do   zagrożenia wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego powinno być przesłanką do rozważenia zastosowania środków nadzoru wynikających z ustaw ustrojowych.

Okazję do przekonania się na własnej skórze, jakie konsekwencje może pociągać za sobą nieuchwalenie budżetu, miały władze gminy Pątnów, do której wprowadzony został komisarz.

Rozstrzygnięcie nadzorcze prezesa Rady Ministrów w sprawie zawieszenia organów gminy i ustanowienia zarządu komisarycznego utrzymał w mocy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 10 października 2012 r. (sygn. II SA/Wa 1329/12). Jak czytamy w uzasadnieniu orzeczenia, jedną z przyczyn podjęcia przez premiera takiej decyzji było właśnie nieuchwalenie budżetu na 2011 r. w terminie przewidzianym przepisami prawa. W konsekwencji premier, na wniosek wojewody, zdecydował się zastosować wobec gminy środek nadzorczy przewidziany w art. 97 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z   tym przepisem, w razie nierokującego szybkiej poprawy i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego ds. administracji publicznej, może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na czas do dwóch lat, nie dłużej jednak niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną kadencję. Może to nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy.

Konstytucyjne wątpliwości

Zaznaczyć również trzeba, że wątpliwości ekspertów budzi zgodność z konstytucją art. 97 ustawy o samorządzie gminnym. Zdaniem prof. Pawła Chmielnickiego z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie przesłanki zawieszenia organów i wprowadzenia do gminy komisarza mają bardzo ogólny charakter.

– Przepis ten w ogóle nie odwołuje się do przesłanek wynikających z kryterium legalności, należy zatem uznać, że art. 97 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym jest niezgodny z art. 171 ust. 1 konstytucji i nie powinien być stosowany – wyjaśnia prof. Chmielnicki.

Artykuł 171 ust. 1 konstytucji mówi bowiem, że działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi przez pryzmat kryterium legalności.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

Gdy nie ma uchwały budżetowej

Gospodarka oparta na projekcie

Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych projekt budżetu sporządza i przedstawia do uchwalenia radzie (sejmikowi) zarząd (powiatu albo województwa), a w gminach wójt (burmistrz, prezydent miasta). W określonych w ustawie przypadkach projekt ten może być podstawą prowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego gospodarki finansowej. Zgodnie z art. 240 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych przedłożony radzie projekt budżetu stanowi podstawę gospodarki finansowej samorządu do czasu uchwalenia budżetu przez radę (sejmik). A gdy ta nie uchwali budżetu do 31 stycznia, projekt stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki, do czasu ustalenia jej budżetu przez regionalną izbę obrachunkową.

Jeśli gmina, powiat  czy województwo nie uchwali budżetu do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, to pojawia się kompetencja rady (sejmiku) do podjęcia uchwały budżetowej w terminie do 31 stycznia roku budżetowego.

Co istotne, kompetencji tej rada (sejmik) nie może sama sobie ograniczyć. Oznacza to, że postanowienia uchwały określającej szczegółowo procedurę uchwalania budżetu, stwierdzające, że może on zostać uchwalony wyłącznie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, będą nieważne.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów