Jeśli gmina, powiat czy województwo nie uchwali budżetu do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, to pojawia się kompetencja rady (sejmiku) do podjęcia uchwały budżetowej w terminie do 31 stycznia roku budżetowego.
Co istotne, kompetencji tej rada (sejmik) nie może sama sobie ograniczyć. Oznacza to, że postanowienia uchwały określającej szczegółowo procedurę uchwalania budżetu, stwierdzające, że może on zostać uchwalony wyłącznie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, będą nieważne.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia
– Jeżeli rada gminy (powiatu) czy sejmik województwa nie podejmie uchwały budżetowej do 31 stycznia, to budżet tej jednostki ustali regionalna izba obrachunkowa – wyjaśnia Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
Podobnie się stanie, gdy regionalna izba obrachunkowa stwierdzi, że uchwała budżetowa narusza prawo i i zachodzi konieczność jej uchylenia w całości lub w części.
– Wówczas regionalna izba obrachunkowa ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego albo w całości, albo w części dotkniętej nieważnością – wyjaśnia wiceminister Majszczyk.