Czy samorządowy zakład budżetowy to jednostka budżetowa

Ustawa o finansach publicznych nie stanowi podstawy prawnej upoważnienia dla wójta do przekazania przez niego uprawnień kierownikowi samorządowego zakładu budżetowego do zaciągania zobowiązań w sprawach cywilnych.

Publikacja: 25.06.2019 06:10

Czy samorządowy zakład budżetowy to jednostka budżetowa

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

- Rada miejska zamierza podjąć specjalną uchwałę na podstawie art. 258 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Chodzi o upoważnienie dla wójta aby przekazał dalsze uprawnienia kierownikowi samorządowego zakładu budżetowego – do zawierania różnych umów cywilnych m.in. na zakup paliwa/opału. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?

Czytaj też: Sprawozdania finansowe za 2018 według nowych wzorów

Odpowiadając na pytanie, przypomnieć należy regulacje dotyczące samorządowego zakładu budżetowego. Jak stanowi art. 16 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy. Tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:

- nazwę i siedzibę zakładu;

- przedmiot jego działalności;

- źródła przychodów własnych zakładu;

- stan wyposażenia zakładu w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane zakładowi w użytkowanie;

- terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakład do budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób i terminy rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu;

- zasady ustalania i przekazywania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych wynikających z rozliczenia podatku od towarów i usług, jeżeli przewiduje przekazywanie tych środków temu zakładowi.

Istotę funkcjonowania ww. podmiotu przedstawiono trafnie w orzecznictwie sądowym. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 21 listopada 2012 r. (sygn. akt I SA/Go 764/12) wskazano: Samorządowy zakład budżetowy wykonując zadania własne jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej odrębną w stosunku do jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła. Posiada bowiem wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych, finansowych oraz osobowych, który pozwala w powierzonym mu zakresie gospodarki komunalnej na samodzielne działanie. Zgodnie bowiem z ustawą z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych samorządowy zakład budżetowy posiada własne mienie, osiąga dochód, a także prawo w miarę swobodnego gospodarowania nimi. Podkreślono nado: Może on także zawierać umowy cywilnoprawne o świadczenie usług komunalnych, z tym że stroną takiej umowy nadal pozostaje określona jednostka samorządu terytorialnego, zaś reprezentujący zakład – kierownik zakładu budżetowego świadczącego określone usługi komunalne na podstawie umów cywilnoprawnych – wyraża jedynie wolę tej jednostki nadrzędnej i działa w jej imieniu.

Z powyższego wynika więc, że czynności podejmowane przez samorządowy zakład budżetowy są niejako czynnościami samej gminy, której organ stanowiący powołał go do funkcjonowania.

Na szczególną uwagę – w kontekście pytania – zasługuje jednak regulacja art. 258 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Wynika z niej, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd do – przekazania uprawnień innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy. Dla właściwego odkodowania znaczenia prawnego ww. przepisu, konieczne jest przywołanie innych regulacji ww. ustawy, tj. art. 211 ust. 5 i art. 214 ww. ustawy. Wynika z nich, że uchwała budżetowa składa się z:

- budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- załączników.

Natomiast zgodnie z art. 214 w załącznikach do uchwały budżetowej zamieszcza się m.in. plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych.

Na kanwie ww. regulacji prawnych pomocne może być stanowisko zawarte w uchwale Nr 26/181/2013 z 23 lipca 2013 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. W orzeczeniu tym podkreślono m.in., że wspomniany wyżej art. 258 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o finansach publicznych dotyczy wyłącznie jednostek budżetowych. Takiego zaś statusu nie posiada podmiot – o którym mowa w pytaniu, bowiem jest to samorządowy zakład budżetowy. W argumentacji zaznaczono przy tym, że: upoważnienie wynikające z przywołanego przepisu art. 258 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, dotyczy wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego i stąd nie może odnosić się do zakładów budżetowych, dla których plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych zamieszczane są w załączniku do uchwały budżetowej.

Wniosek

Z formalno-prawnego punktu widzenia podjęcie sugerowanej uchwały przez radę miejską będzie z wysokim prawdopodobieństwem wadliwe, co może skutkować wydaniem orzeczenia nadzorczego przez kolegium regionalnej izby obrachunkowej. Wynika to z faktu, że art. 258 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych nie stanowi adekwatnej podstawy prawnej upoważnienia dla wójta do przekazania przez niego uprawnień kierownikowi samorządowego zakładu budżetowego do zaciągania zobowiązań w sprawach cywilnych. Mechanizm ten miałby zastosowanie niewątpliwie w przypadku jednostek budżetowych, które jednak posiadają odmienny status prawny i których plany finansowe stanowią element stricte budżetu gminy, a nie załącznika do tego dokumentu, co występuje w przypadku samorządowego zakładu budżetowego.

Autor jest radcą prawnym

Podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 869)

- Rada miejska zamierza podjąć specjalną uchwałę na podstawie art. 258 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Chodzi o upoważnienie dla wójta aby przekazał dalsze uprawnienia kierownikowi samorządowego zakładu budżetowego – do zawierania różnych umów cywilnych m.in. na zakup paliwa/opału. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?

Czytaj też: Sprawozdania finansowe za 2018 według nowych wzorów

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów