Okres zawieszenia trwa do czasu wygaśnięcia stosunku pracy, chyba, że wcześniej rozwiązano z urzędnikiem stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy lub upłynął już okres wypowiedzenia przed tymczasowym aresztowaniem urzędnika (art. 11 ustawy o pracownikach urzędów państwowych, dalej uopup). Stosunek pracy urzędnika państwowego wygasa natomiast, co do zasady z upływem trzech miesięcy jego nieobecności w pracy z powodu tymczasowego aresztowania. Tak wynika z art. 66 kodeksu pracy (kp), który do urzędników państwowych kontraktowych (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) ma zastosowanie poprzez art. 5 kp., zgodnie z którym, jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Natomiast do urzędników państwowych mianowanych na podstawie art. 14 ust.4 uopup, stanowiącym, że stosunek pracy z urzędnikiem państwowym mianowanym wygasa w wypadkach określonych w Kodeksie pracy oraz przepisach szczególnych.
Początek biegu terminu określonego w art. 66 § 1 kp przypada na pierwszy dzień nieobecności urzędnika następujący po jego zatrzymaniu. Przy czym, jak podkreśla się w literaturze przedmiotu (Komentarz do kodeksu pracy pod red. prof. A. Sobczyka-Legalis) w razie zatrzymania pracownika w czasie wykonywania pracy dzień zatrzymania również wlicza się do terminu z art. 66 § 1 kp.
Połowa wynagrodzenia gwarantowana
W okresie zawieszenia wynikającego z tymczasowego aresztowania urzędnika państwowego, mimo, że z oczywistych względów nie świadczy on pracy zachowuje prawo do połowy wynagrodzenia. W porównaniu, zatem do pracowników kodeksowych sytuacja urzędnika jest dużo korzystniejsza Nie tylko w trakcie tymczasowego aresztowania zachowuje on prawo do połowy pensji, czego pracownik kodeksowy jest pozbawiony, to jeszcze ma szansę na odzyskanie jej drugiej połowy, jeśli zostanie wyrokiem sądu uniewinniony albo wytoczone przeciwko niemu postępowanie karne zostanie umorzone. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy postępowanie karne zostanie umorzone warunkowo lub na podstawie amnestii a zainteresowany w przepisanym trybie nie będzie domagał się rehabilitacji.
Pojęcie wynagrodzenia należy rozumieć szeroko, a więc obniżka dotyczyć będzie nie tylko wynagrodzenia zasadniczego, ale też wszystkich jego dodatkowych składników. Ustawa nie wskazuje przy tym jak oblicza się wynagrodzenie pracownika przysługujące mu w okresie zawieszenia. W związku z tym eksperci prawa pracy (np. Ewa Plesnarowicz-Durska – Ustawa o pracownikach urzędów państwowych – Komentarz, Legalis) wskazują, że powinny tu znaleźć zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 927).
Powrót do pracy
Ustawa o pracownikach urzędów państwowych milczy też na temat roszczeń przysługujących urzędnikowi, którego stosunek pracy wygasł z upływem trzech miesięcy nieobecności z powodu tymczasowego aresztowania. W związku z tym należy przyjąć (choć w tym względzie pojawiają się też odmienne poglądy), że w tym zakresie na mocy art. 5 kp, urzędnikowi takiemu przysługują uprawnienia wynikające z art. 66 § 2 kp. Zgodnie z tym przepisem pracodawca, pomimo wygaśnięcia umowy o pracę z powodu tymczasowego aresztowania, jest obowiązany ponownie zatrudnić pracownika, jeżeli postępowanie karne zostało umorzone lub gdy zapadł wyrok uniewinniający, a pracownik zgłosił swój powrót do pracy w ciągu siedmiu dni od uprawomocnienia się orzeczenia. Przepisy art. 48 stosuje się odpowiednio.
Wprawdzie art. 66 §2 kp dotyczy pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ale przyjąć należy, że ma on także, zastosowania do urzędników mianowanych. Jak podkreśla, bowiem A. Dubownik (Komentarz do ustawy o pracownikach urzędów państwowych w Prawo urzędnicze pod red. Prof. K. Barana) stosunek pracy urzędnika mianowanego cechuje się wyjątkową trwałością i dlatego nie można zaakceptować sytuacji, gdy urzędnik mianowany, którego stosunek pracy wygasł na podstawie art. 66 § 1 kp i który został następnie zrehabilitowany, zostałby pozbawiony możliwości domagania się ponownego zatrudnienia, zwłaszcza, jeśli z możliwości takiej skorzystać mogą urzędnicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Za przyznaniem urzędnikowi mianowanemu prawa do ponownego zatrudnienia przemawia też art. 14 ust.4 uopup odsyłający w kwestii wygaśnięcia stosunku pracy do przepisów kodeksu pracy. Odesłanie to ma charakter całościowy i nie ogranicza się do art. 66 § 1 kp.