Obecnie to wojewódzki inspektor transportu drogowego bada czy użycie broni palnej przez jego ludzi było zgodne z obowiązującymi przepisami. Takie zadania mają jednak należeć do głównego inspektora transportu drogowego. Wynika tak z projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.

Projekt, który powstał w Ministerstwie Transportu, znacznie zwiększa władzę głównego inspektora transportu drogowego. Okazuje się, że to on, a nie właściwy miejscowo komendant wojewódzki policji, wyda pracownikom GITD pozwolenie na broń. Kryteria i tryb przydziału broni palnej określi w drodze rozporządzenia minister transportu, a nie szef resortu spraw wewnętrznych.

Propozycja ta nie podoba się MSW, które w swoich uwagach do projektu nie szczędzi krytyki. Wskazuje, że niezrozumiałe jest to, iż szef MSW został pominięty w wydaniu rozporządzenia dotyczącego kryteriów przydziału broni pracownikom GITD. W piśmie z uwagami czytamy też, że wydanie broni nie może nastąpić bez przeprowadzenia postępowania i oceny, czy dana osoba może nią dysponować. Konieczne są też badania psychologiczne i policyjny egzamin.

Zmiana ma się przyczynić do oszczędności poprzez likwidację 16 wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego, których zadania przejmie dziesięć delegatur terenowych GITD. W uzasadnieniu do projektu nie zostało jednak wyjaśnione, dlaczego policja nie miałaby mieć nadzoru nad pozwoleniami na broń dla pracowników GITD.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe