Ustawa o pracownikach urzędów państwowych (dalej uopup) nie odnosi się wprost (poza jednym wyjątkiem) do aktywności politycznej osób zatrudnionych na jej podstawie. Wskazuje jednak, że jednym z podstawowych obowiązków urzędników państwowych jest obowiązek rzetelnego i bezstronnego, sprawnego i terminowego wykonywania powierzonych zadań. A zatem przy rozstrzyganiu czy urzędnicy państwowi mogą być aktywni politycznie kluczowe znaczenie będzie miał tu przymiotnik „bezstronny".
Czytaj także: Jak nie może zachowywać się urzędnik państwowy
Bezstronność w działaniu, czyli ...
Ustawa o pracownikach urzędów państwowych nie tłumaczy, co określenie to oznacza w praktyce. Pomocne tu być może jednak, choć niedotyczące tej grupy urzędników administracji publicznej, zarządzenie nr 70 prezesa Rady Ministrów z 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej >patrz ramka. A także orzecznictwo, w tym Trybunału Konstytucyjnego.
Trybunał w wyroku z 10 kwietnia 2002 r. (K 26/00) uznał, iż bezstronność przy wykonywaniu powierzonych zadań oznacza niezależność od wszelkich czynników zewnętrznych i pozamerytorycznych, które mogłyby rzutować na sposób realizacji przypisanych (...) kompetencji. A więc także od szeroko rozumianych wpływów politycznych. Jak wskazał, bowiem TK w wyroku z 12 grudnia 2002 r. (K 9/02) z przesłanką bezstronności w dużej mierze związany jest warunek neutralności politycznej. Zdaniem TK pozostająca na styku z obywatelem trwała tkanka władzy wykonawczej - jaką stanowią urzędy administracji rządowej – nie może ujawniać wrażliwości i podatności na oddziaływanie rozmaitych sił politycznych (...) ale kierować się musi właściwie pojętym interesem wspólnym, publicznym i ogólnym, nadrzędnym wobec interesów partykularnych i szczegółowych.
Neutralność polityczna (tzw. apolityczność) według TK zakłada przede wszystkim, że urzędnicy służby cywilnej (należy przyjąć, że dotyczy to też urzędników państwowych) nie mogą być w żadnym stopniu w swoim działaniu determinowani własnymi przekonaniami politycznymi, religijnymi, ideologicznymi, interesami partyjnymi, grupowymi, itd. Postawa urzędnika i jego działanie mają być zobiektywizowane i zdystansowane.