Sondaż: urzędnik mniej przekupny

Polacy lepiej oceniają pracę administracji. Ale nadal wiele im się w niej nie podoba

Publikacja: 18.01.2011 04:45

W badaniu bardzo dobrze wypadły urzędy skarbowe (na zdjęciu w Warszawie przy ul. Lindleya). Aż 61 pr

W badaniu bardzo dobrze wypadły urzędy skarbowe (na zdjęciu w Warszawie przy ul. Lindleya). Aż 61 proc. ankietowanych uważa, że działają sprawnie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji CBOS zbadał, czy interesanci są zadowoleni z obsługi w urzędach. „Rz” dotarła do wyników sondażu. Sprawdzano, jak oceniają m.in. kompetencje urzędników, uprzejmość i podatność na korupcję. Wnioski są optymistyczne.

– Z badania wynika, że nastąpiła poprawa funkcjonowania urzędów gmin i miast oraz urzędów skarbowych. Nie jest duża, wynosi ok. 5 punktów procentowych w porównaniu z badaniem z 2007 r., jednak trend wzrostowy jest wyraźny – mówi „Rz” Andrzej Trzęsiara, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej w MSWiA.

42 proc. badanych twierdzi, że urzędy „na ogół działają sprawnie i terminowo”. W 2006 roku tego zdania był mniej niż co trzeci pytany. Prawie połowa badanych (46 proc.) uważa, że urzędnicy dobrze wykonują swoje obowiązki.

Mniej ankietowanych niż w poprzednich latach uważa, że wręczenie łapówki czy prezentu przyspiesza załatwienie spraw. Twierdząco na pytanie, czy urzędnicy są przekupni, odpowiedziało 36 proc. badanych. W 2007 r. takich osób było 43 proc., a w 2006 r. aż połowa badanych.

– Wprowadzono bardziej przejrzyste procedury przy wydawaniu decyzji przez urzędników, weszły też w życie różne europejskie standardy. Jest mniej dowolności, a więc mniej możliwości brania i dawania łapówek – tłumaczy socjolog dr Jacek Kucharczyk, szef Instytutu Spraw Publicznych.

Andrzej Trzęsiara uważa, że lepsze oceny urzędów to w dużej mierze efekt przedsięwzięć realizowanych ze środków europejskich przeznaczonych na poprawę ich działania. – Na poprawę funkcjonowania administracji samorządowej MSWiA otrzymało z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach programu operacyjnego „Kapitał ludzki” prawie

1 mld zł. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów na polepszenie działania administracji rządowej – 400 mln zł. Środki te są do wykorzystania w latach 2007 – 2015 – mówi. I dodaje, że od 2007 r. na projekty dotyczące podnoszenia kompetencji urzędników samorządowych, ich kwalifikacji, poprawę systemów zarządzania czy wdrożenie oprogramowania do elektronicznego obiegu dokumentów MSWiA wydało 200 mln zł.

67 proc. ankietowanych postrzega urzędników jako życzliwych dla interesantów. Przeciwnie sądzi co piąta osoba.

– Właśnie w obsłudze petentów nastąpił w ostatnich latach największy postęp – ocenia dr Kucharczyk. – Rzadziej spotkamy się z sytuacją, że urzędniczka siedzi i pije kawę i nie ma czasu dla petenta, co było zmorą przez całe dekady.

Ale nie maleje liczba osób, które uważają, że urzędnicy załatwiają sprawy głównie, gdy ma się znajomości i protekcję. Tak sądzi 58 proc. badanych – prawie tyle samo co cztery lata temu.

Prof. Zbigniewa Nęckiego, psychologa społecznego z UJ, nie dziwi, że wielu Polaków nadal krytycznie podchodzi do pracy urzędów państwowych. – Urzędnicy wciąż jeszcze często traktują klientów jak pan służącego – zaznacza.

W badaniu zaskakująco dobrze wypadły urzędy skarbowe. 61 proc. osób uważa, że działają sprawnie (w 2006 r. połowa badanych). Nie zgadza się z tym co piąty.

– Nie wierzę, że Polacy nagle pokochali skarbówkę. Myślę, że mając z nią do czynienia, widzą, iż zatrudnieni tam urzędnicy pracują sprawnie i efektywnie – komentuje dr Kucharczyk.

Na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji CBOS zbadał, czy interesanci są zadowoleni z obsługi w urzędach. „Rz” dotarła do wyników sondażu. Sprawdzano, jak oceniają m.in. kompetencje urzędników, uprzejmość i podatność na korupcję. Wnioski są optymistyczne.

– Z badania wynika, że nastąpiła poprawa funkcjonowania urzędów gmin i miast oraz urzędów skarbowych. Nie jest duża, wynosi ok. 5 punktów procentowych w porównaniu z badaniem z 2007 r., jednak trend wzrostowy jest wyraźny – mówi „Rz” Andrzej Trzęsiara, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej w MSWiA.

Pozostało 82% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara