Od lipca zmienią się zasady przyznawania funkcjonariuszom odszkodowania za wypadek związany z pełnieniem służby. Za uszczerbek na zdrowiu będzie przysługiwało tyle samo pieniędzy bez względu na stopień czy stanowisko.
Odszkodowania zaś nie otrzyma funkcjonariusz, który do wypadku przyczynił się zachowaniem spowodowanym stanem po spożyciu alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych substancji o podobnym działaniu. Dlatego w projekcie rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu ustalania okoliczności i przyczyn wypadków zaznaczono, że protokół powypadkowy powinien zawierać ustalenie, że wyłączną przyczyną wypadku było odurzenie. Projekt dotyczy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Tak samo będzie, gdy komisja powypadkowa ustali, że wyłączną przyczyną wypadku było umyślne lub rażąco niedbałe działanie albo zaniechanie poszkodowanego naruszające obowiązujące przepisy lub rozkazy. Wymagane będzie wówczas szczegółowe uzasadnienie komisji oraz wskazanie przepisu lub rozkazu, który został przez poszkodowanego naruszony.
W protokole należy także napisać, czy i w jaki sposób przełożeni poszkodowanego zapewnili warunki stosowania przepisów lub wykonywania rozkazów oraz czy sprawowali właściwy nadzór nad ich przestrzeganiem. Ważne będzie także ustalenie, czy poszkodowany był przeszkolony ze znajomości tych przepisów i czy miał umiejętności niezbędne do wykonywania czynności związanych z wypadkiem.
Projekt określa również tryb zgłaszania i rozpatrywania uwag i zastrzeżeń do ustaleń komisji powypadkowej przewidziany dla poszkodowanego albo członków jego rodziny.