Możliwe jest dwukrotne nabycie prawa do nagrody jubileuszowej

Odrębne przepisy regulujące zasady ustalania wysługi lat w różnych instytucjach należących do sfery budżetowej powodują, że osoby w niej zatrudnione mogą dwukrotnie nabyć prawo do nagrody jubileuszowej za ten sam okres.

Publikacja: 29.11.2014 14:15

Możliwe jest dwukrotne nabycie prawa do nagrody jubileuszowej

Foto: Fotorzepa, Michał?Walczak Michał Walczak

Nagroda jubileuszowa jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym przysługującym wszystkim pracującym w tzw. budżetówce. Wypłaca się ją niezwłocznie po nabyciu do niej prawa, czyli po osiągnięciu przez osobę zatrudnioną wymaganych lat pracy. Zarówno prawo do niej, jak i jej wysokość zależą bowiem wyłącznie od stażu pracy. Zasady jego ustalania nie są jednak wszędzie jednakowe. A to w przypadku przejścia z jednej instytucji do drugiej dla osoby zmieniającej pracodawcę oznaczać może nagły wzrost lub obniżenie posiadanego przez nią stażu pracy. Każda z pragmatyk służbowych ustala go bowiem po swojemu.

W rezultacie wcale nierzadko zdarzają się sytuacje, gdy ta sama osoba nabywa prawo do nagrody określonego stopnia dwa razy. Zawsze wtedy pojawia się pytanie: czy w takiej sytuacji nagroda powinna być ponownie wypłacona, czy też można przyjąć, że jej wcześniejsza wypłata w innej instytucji zwalnia kolejną z tego obowiązku. Żaden przepis tego bowiem nie reguluje. Kłopot pojawia się zwykle przy przejściu ze służby mundurowej, np. policji, do urzędu podlegającego ustawie o służbie cywilnej czy też z tego ostatniego do instytucji, w której zatrudnienie odbywa się na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Zatrudnienie w PZPR

Do stażu pracy, od którego zależy nabycie prawa do nagrody jubileuszowej w służbie cywilnej, wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, ale z jednym wyjątkiem. W przypadku ustalania uprawnień członka korpusu służby cywilnej do tej nagrody do stażu pracy nie wlicza się okresów zatrudnienia w partii komunistycznej (Polskiej Partii Robotniczej i Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej), jak również w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów. Stanowi tak art. 91 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.

Każdy pracodawca zobowiązany jest samodzielnie ustalić uprawnienia zatrudnionych u siebie pracowników

Nie każda jednak pragmatyka służbowa takie obostrzenia przewiduje. Wymienione wcześniej okresy zatrudnienia wyłączone ze stażu w służbie cywilnej, w stażu ustalanym przez służby mundurowe są uwzględniane bez żadnych ograniczeń. Jeśli zatem funkcjonariusz np. policji lub straży granicznej po odejściu ze służby zatrudni się w służbie cywilnej, może ponownie nabyć prawo do nagrody jubileuszowej za okres, za jaki ta nagroda została mu wypłacona, gdy pełnił jeszcze służbę.

Podobnie będzie, gdy pracownik, który w swojej karierze zawodowej kilka lat pracował w Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, zamieni pracę w urzędzie podlegającym ustawie z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 269 ze zm.) na pracę w urzędzie podlegającym ustawie o służbie cywilnej. Pierwsza z tych ustaw nie wyłącza bowiem okresów pracy w partii komunistycznej ze stażu uprawniającego do nagrody jubileuszowej, a druga już tak. Obie w stażu pracy, od którego zależy prawo i określona wysokość nagrody jubileuszowej, nie uwzględniają natomiast okresów studiów. Pragmatyki mundurowe przeciwnie.

Nauka w szkole wyższej

Zgodnie z par. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 19 czerwca 2002 r. w sprawie okresów wliczanych do okresu służby, od którego zależy nabycie prawa do nagrody jubileuszowej, oraz trybu jej obliczania i wypłacania policjantom (DzU nr 100, poz. 913 ze zm.) do okresu służby, od którego zależy nabycie przez policjanta prawa do nagrody jubileuszowej, wlicza się:

Podobne uregulowanie znajdziemy także w niektórych innych pragmatykach służb mundurowych, m.in. w Straży Granicznej (par. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 27 czerwca 2002 r. w sprawie nagrody jubileuszowej funkcjonariuszy Straży Granicznej – DzU nr 100, poz. 916) czy Państwowej Straży Pożarnej (par. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 5 sierpnia 1997 r. w sprawie okresów zaliczanych do okresu służby, od którego zależy nabycie przez strażaka Państwowej Straży Pożarnej prawa do nagrody jubileuszowej oraz szczegółowych zasad jej obliczania i wypłacania – DzU nr 101, poz. 637).

Przykład

Oficer z policji posiadający dyplom wyższej uczelni otrzymał nagrodę jubileuszową za 35 lat pracy. W wysłudze lat oprócz okresu służby 31 lat uwzględniono mu także cztery lata studiów (tyle zgodnie z programem trwała jego nauka w szkole wyższej). Wkrótce potem rozstał się z mundurem. Po odejściu ze służby zatrudnił się w jednym z ministerstw na stanowisku urzędniczym. Został więc członkiem korpusu służby cywilnej. W dniu przyjęcia do pracy w służbie cywilnej jego staż pracy (do nagrody jubileuszowej) ustalono na 29 lat i 2 miesiące. Odliczono mu bowiem zarówno okres studiów, jak i okres służby w organach bezpieczeństwa państwa. Oznacza to, że za dziesięć miesięcy ponownie nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej za 30 lat pracy, a za kolejne pięć lat dostanie nagrodę za 35 lat, oczywiście, jeśli nadal będzie zatrudniony w służby cywilnej.

Każdy pracodawca sam

Mimo że „ponowna" wypłata nagrody za ten sam okres wydawać się może mało racjonalna, zwłaszcza z punktu widzenia interesu całej budżetówki, jednak służby kadrowe poszczególnych instytucji, które znajdą się w takiej sytuacji, nie mogą jej odmówić. Każdy pracodawca zobowiązany jest bowiem samodzielnie ustalić uprawnienia zatrudnionych u siebie pracowników, czego nieodłącznym elementem jest obliczenie posiadanego przez nich stażu. Oczywiście na podstawie przepisów obowiązujących u tego pracodawcy.

Tylko raz

Inny problem może mieć pracodawca zatrudniający pracownika, który niedawno przeszedł na emeryturę, a wcześniej skorzystał z prawa do wcześniejszej wypłaty nagrody jubileuszowej. Co do zasady nagroda taka wypłacana jest dopiero po osiągnięciu przez pracownika (funkcjonariusza lub urzędnika) odpowiedniego stażu pracy. Wszystkie pragmatyki regulujące zatrudnienie w sferze publicznej pozwalają jednak na wcześniejszą jej wypłatę, gdy osobie odchodzącej na emeryturę lub rentę do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy. Wówczas nagroda wypłacana jest w dniu ustania stosunku pracy czy stosunku służbowego. Jeśli taka osoba w krótkim czasie po odejściu na emeryturę zdecyduje się na podjęcie pracy u innego pracodawcy, ale funkcjonującego pod rządami tej samej ustawy pragmatycznej, może powstać wątpliwość, czy po osiągnięciu wymaganego stażu ponownie powinna otrzymać nagrodę za ten sam okres. W tej sytuacji należy uznać, że nie. Nowy pracodawca ustala wprawdzie samodzielnie uprawnienia do nagrody jubileuszowej zatrudnianej osoby, ale robi to w oparciu o te same przepisy, jakie stosował jej poprzedni pracodawca. A pracownik nie nabywa ponownie prawa do nagrody, skorzystał tylko z przywileju otrzymanie jej przed terminem.

Przykład

Pracownik służby cywilnej odszedł na emeryturę. Ponieważ w dniu rozwiązania stosunku pracy jego staż uprawniający do nagrody jubileuszowej wynosił 34 lata i 10 dni, nagroda za 35 lat została mu wypłacona. Po pięciu miesiącach został ponownie zatrudniony w służbie cywilnej, ale w innym urzędzie (u innego pracodawcy). Kiedy minęło mu 35 lat pracy, upomniał się o wypłatę nagrody jubileuszowej za ten okres. Pracodawca odmówił, wskazując, że nagrodę za 35 lat już otrzymał.

podstawa prawna: art. 91 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1111 ze zm.)

Nagroda zależy od stażu

Za wieloletnią pracę członek korpusu służby cywilnej otrzymuje nagrodę jubileuszową w wysokości:

Nagroda jubileuszowa jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym przysługującym wszystkim pracującym w tzw. budżetówce. Wypłaca się ją niezwłocznie po nabyciu do niej prawa, czyli po osiągnięciu przez osobę zatrudnioną wymaganych lat pracy. Zarówno prawo do niej, jak i jej wysokość zależą bowiem wyłącznie od stażu pracy. Zasady jego ustalania nie są jednak wszędzie jednakowe. A to w przypadku przejścia z jednej instytucji do drugiej dla osoby zmieniającej pracodawcę oznaczać może nagły wzrost lub obniżenie posiadanego przez nią stażu pracy. Każda z pragmatyk służbowych ustala go bowiem po swojemu.

Pozostało 92% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"