Reklama

Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom

Sędzia nie może być wyłączony od rozpoznania sprawy tylko dlatego, że został nominowany z rekomendacji organu nie dającego gwarancji niezawisłości - wynika z wtorkowej opinii rzecznika generalnego TSUE dotyczącej sprawy statusu sędzi z Poznania powołanej na wniosek tzw. nowej Krajowej Rady Sądownictwa.

Publikacja: 29.04.2025 11:59

Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom

Foto: Adobe Stock

- Aby ocenić zgodność z prawem powołania danego sędziego należy wziąć pod uwagę wszystkie czynniki systemowe i faktyczne, w jakich doszło to tego powołania – stwierdził rzecznik generalny Dean Spielmann. 

Trybunał Sprawiedliwości, który już rozpoczął rozpatrywanie sprawy o wyłączenie sędzi Sądu Rejonowego Poznań Stare Miasto, nie jest związany opinią swojego rzecznika. W zdecydowanej większości spraw opinie rzeczników są uwzględniane.

Czytaj więcej

Czego brakuje w planie Adama Bodnara na neosędziów? Prawnicy oceniają reformę

Obywatel żądał wyłączenia sędzi, bo została sędzią na wniosek neoKRS

Z wnioskiem o wyłączenie sędzi wystąpił uczestnik postępowania przed Sądem Rejonowym Poznań Stare Miasto. Jest to spór między dwoma przedsiębiorcami o zapłatę wierzytelności wynikającej z umowy o świadczenie usług. Zdaniem jednego z nich sędzia S.C., wyznaczona do rozpoznania sprawy, została powołana niezgodne z prawem, gdyż została  nominowana z udziałem tzw. neoKRS, ukształtowanej po 2018 r. Jej niezależność od władzy ustawodawczej i wykonawczej jest poddawana w wątpliwość, gdyż wyboru większości jej członków dokonali politycy. Poza tym polskie przepisy zastrzegają badanie zgodności z prawem powołania sędziego do wyłącznej właściwości Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych polskiego Sądu Najwyższego, składającej się wyłącznie z osób powołanych na urząd sędziego z rekomendacji neoKRS.

Sąd Rejonowy Poznań Stare Miasto przed rozpoznaniem wniosku o wyłączenie zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem prejudycjalnym, czy sędziego nominowanego w ramach postępowania z udziałem owej KRS można uznać za sąd ustanowiony na mocy ustawy w rozumieniu prawa Unii. W przypadku negatywnej odpowiedzi TSUE na zadane pytanie, polski sąd liczy na wskazanie, jakie następstwa procesowe należy wyciągnąć z tego faktu.

Reklama
Reklama

Sąd wyjaśnił we wniosku, że zanim S.C. została sędzią, od 2016 r. pracowała jako starszy asystent sędziego w Sądzie Okręgowym w Poznaniu. We wrześniu 2018 r. uzyskała pozytywną opinię Kolegium Sądu Okręgowego w Poznaniu oraz Zgromadzenia Przedstawicieli Sędziów okręgu Sądu Okręgowego w Poznaniu. Wniosek o powołanie S.C. do pełnienia urzędu sędziego, z pominięciem dwóch innych kandydatek, KRS przedstawiła Prezydentowi RP w grudniu tego samego roku.

Czytaj więcej

Jak wyłączyć tzw. neosędziego? Odpowie Izba Kontroli Nadzwyczajnej SN

Rzecznik TSUE: neosędzia nie może być z automatu wyłączony

Przed ogłoszeniem wyroku TSUE zwrócił się o opinię do swego rzecznika generalnego. 

- Ani udział w procesie nominacyjnym KRS, ani brak skutecznego środka zaskarżenia dla kandydatów, którzy nie zostali rekomendowani do powołania – niezależnie od tego czy owe czynniki są rozpatrywane odrębnie czy łącznie – nie może automatycznie prowadzić do wniosku, że dany sędzia sądu powszechnego nie jest sądem ustanowionym uprzednio na mocy ustawy – stwierdził Dean Spielmann.

Rzecznik generalny zaproponował, aby każdy konkretny przypadek rozpatrywać z osobna, z uwzględnieniem kontekstu prawnego i faktycznego oraz innych czynników związanych ze szczególną sytuacją każdego z zainteresowanych sędziów lub składów orzekających. Zaproponowane przez niego rozwiązanie powinno zagwarantować skuteczne poszanowanie zasad niezawisłości i bezstronności oraz społeczne zaufanie do wymiaru sprawiedliwości. W tej ostatniej kwestii rzecznik generalny zauważył, że stawka sprawy jest wysoka, gdyż na wniosek KRS powołano do tej pory około 3000 sędziów.

Rzecznik generalny przypomniał również, że na gruncie prawa Unii każdy sąd krajowy musi być uprawniony do samodzielnej oceny prawidłowości przebiegu procesu nominacyjnego sędziów. Zasada pierwszeństwa prawa Unii wymaga, aby sąd krajowy odstąpił od stosowania przepisów krajowych oraz pominął orzeczenia sądu konstytucyjnego, które mu na to nie pozwalają.

Reklama
Reklama

W związku z tym sądy krajowe powinny mieć możliwość wyłączenia z mocy prawa sędziego niespełniającego wymogów niezawisłości i bezstronności, które są nieodłącznie związane z pojęciem sądu ustanowionego uprzednio na mocy ustawy. Do sądów krajowych należy jednak określenie konkretnych sposobów realizacji tego wymogu, z poszanowaniem krajowych ram prawnych i zasad wynikających z prawa Unii.

sygn. akt C-521/21

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama