Reklama
Rozwiń
Reklama

Apple z zarzutami od Prezesa UOKiK. Koncernowi grozi gigantyczna kara

Prezes UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko trzem spółkom koncernu Apple. Chodzi o sposób wdrażania nowej polityki ochrony prywatności użytkowników systemów operacyjnych iOS oraz iPadOS. Koncernowi grozi kara do 10 proc. obrotu.

Publikacja: 25.11.2025 09:21

Apple z zarzutami od Prezesa UOKiK. Koncernowi grozi gigantyczna kara

Foto: Adobe Stock

 

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie są powody wszczęcia postępowania antymonopolowego przeciwko firmie Apple przez Prezesa UOKiK?
  • Na czym polega nowa polityka ochrony prywatności użytkowników Apple i jakie kontrowersje budzi?
  • W jaki sposób działalność Apple jako wydawcy aplikacji i dostawcy reklam wpływa na konkurencję na rynku?
  • Jakie działania podjęły inne urzędy antymonopolowe w Europie w sprawie polityki ATT Apple?

W 2021 r. Apple wprowadził nową politykę ochrony prywatności użytkowników – pod nazwą App Tracking Transparency Framework (ATT). Dotyczy ona systemów operacyjnych iOS oraz iPadOS od wersji 14.5. Dla użytkowników widoczne jest to w postaci pytań o ich zgodę na „śledzenie”.

– Podejrzewamy, że sposób wdrożenia zasad polityki ATT w systemach operacyjnych Apple może prowadzić do nieuczciwego ograniczenia konkurencji. Dlatego wszcząłem w tej sprawie postępowanie antymonopolowe, stawiając zarzuty nadużywania pozycji dominującej spółkom: Apple, Apple Operations International i Apple Distribution International – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czytaj więcej

UOKiK bierze pod lupę urządzenia z systemem iOS
Reklama
Reklama

Apple jako wydawca i regulator może „śledzić” skuteczniej

Amerykański koncern Apple poza tym, że projektuje i produkuje sprzęt elektroniczny ze zintegrowanym własnym systemem operacyjnym iOS lub iPadOS, jest także wydawcą aplikacji mobilnych oraz świadczy usługi reklamy mobilnej. W ramach tych działalności zbiera informacje o użytkownikach, które służą do wyświetlania im spersonalizowanych reklam.

- Apple zatem konkuruje z niezależnymi wydawcami aplikacji mobilnych, a jednocześnie pełni rolę swego rodzaju regulatora wobec podmiotów, które działają w jego ekosystemie. Ustala bowiem reguły funkcjonowania – dla siebie oraz innych – w kontrolowanych przez siebie systemach operacyjnych – wyjaśnia UOKiK.

Jako przykład działania regulacyjnego Apple Urząd podaje politykę ATT. Koncern wprowadził własną definicję „śledzenia” użytkowników. Według Apple, jest to łączenie danych użytkownika zebranych z aplikacji jednego podmiotu z danymi użytkownika zebranymi z aplikacji innego podmiotu. Tak robi wielu niezależnych od Apple wydawców aplikacji, którzy współpracują ze sobą wymieniając się informacjami, np. dotyczącymi preferencji konsumentów. Jednak zbieranie danych użytkownika przez Apple, nie jest uznawane za „śledzenie”.

PRZYKŁAD
Jak mogła wyglądać kwestionowana praktyka Apple

Barbara kupiła iPada. Po rozpoczęciu użytkowania zgodziła się na personalizowanie reklam wchodząc w jedną z fabrycznie zainstalowanych aplikacji Apple. Jedna zgoda dotyczyła automatycznie wszystkich aplikacji amerykańskiego koncernu. Następnie Barbara ściągała aplikacje innych firm. Zobaczyła tam informację o śledzeniu jej przez te aplikacje, na co nie wyraziła zgody. Tymczasem działania Apple polegające na zbieraniu jej danych i wykorzystywaniu ich do oferowania spersonalizowanych reklam były identyczne jak te, na które nie wyraziła zgody w innych aplikacjach.

Konsekwencją tej definicji są różne komunikaty wyświetlające się na ekranach iPhone’ów i iPadów. W przypadku aplikacji zewnętrznych firm użytkownicy widzą komunikat o zgodzie na „śledzenie” ich aktywności, czyli działania kojarzonego negatywnie. Natomiast przy treściach Apple jest to zgoda na „reklamę spersonalizowaną”. Ponadto komunikat dotyczący Apple różni się graficznie od tego dotyczącego podmiotów zewnętrznych. Przykładowo, różna jest treść widoczna na przyciskach zgody lub odmowy. W przypadku Apple brzmi ona: „Włącz reklamy spersonalizowane” oraz „Wyłącz reklamy spersonalizowane”, natomiast w komunikacie zewnętrznych aplikacji kolejność i treść przycisków to: „Poproś aplikację o nieśledzenie” oraz „Pozwól”.

– Sposób sformułowania pytania o akceptację oraz układ graficzny wyświetlanych komunikatów może powodować, że zgodę na wykorzystanie danych użytkowników do celów reklamowych dostaje częściej Apple niż zewnętrzni wydawcy aplikacji. Choćby dlatego, że nikt z nas nie lubi być „śledzony”. Jednak efekt jest ten sam, a jest nim profilowanie użytkownika w celu przesyłania mu spersonalizowanych reklam, dopasowanych do jego preferencji i zachowań  – wyjaśnia Tomasz Chróstny.

Reklama
Reklama

Polityka ATT nie wynika z przepisów prawa dotyczących ochrony prywatności użytkowników, co potwierdził Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, którego Prezes UOKiK poprosił o opinię w tej sprawie.

Postępowanie przeciwko ATT Apple nie tylko w Polsce

UOKiK twierdzi, że nierówne warunki pozyskiwania zgody na oferowanie spersonalizowanych reklam mogli odczuć niezależni wydawcy aplikacji mobilnych, w tym polscy przedsiębiorcy. Warunki dostępu do danych mogą bowiem ograniczać możliwość oferowania reklamy spersonalizowanej, obniżać wartość sprzedawanej powierzchni reklamowej w aplikacji oraz osłabiać ich pozycję negocjacyjną wobec reklamodawców.

– Właściciele systemów operacyjnych mogą stosować własne regulacje, ale nie mogą one naruszać prawa konkurencji. Podejrzewamy, że polityka ATT mogła wprowadzać w błąd co do poziomu ochrony prywatności, a jednocześnie pogłębiać przewagę konkurencyjną Apple względem niezależnych wydawców, przyczyniając się do umocnienia pozycji Apple na rynku reklamy. Tego typu zachowanie może stanowić nadużywanie pozycji dominującej, za które zgodnie z prawem grozi kara do 10 proc. obrotu – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Postępowania w sprawie polityki ATT prowadzone są również przez urzędy antymonopolowe w Niemczech, Włoszech i Rumunii. W marcu 2025 r. decyzję w sprawie Apple wydał francuski organ, który nałożył na Apple karę w wysokości 150 mln euro.

Oficjalne stanowisko firmy Apple w tej sprawie

„W firmie Apple uważa się, że prywatność to podstawowe prawo człowieka, a funkcja App Tracking Transparency została stworzona po to, aby zaoferować użytkownikom prosty sposób kontrolowania, czy firmy mogą śledzić ich aktywność w innych aplikacjach i witrynach internetowych. Została dobrze przyjęta przez naszych klientów i doceniona przez rzeczników prywatności oraz organy ochrony danych na całym świecie. Nic dziwnego, że branża zajmująca się śledzeniem danych wciąż sprzeciwia się naszym działaniom przywracającym użytkownikom kontrolę nad ich danymi, a obecnie intensywne naciski mogą zmusić nas do wycofania tej funkcji ze szkodą dla europejskich konsumentów. Zostanie podjęta współpraca z polskim organem ochrony konkurencji, aby firma Apple mogła nadal oferować użytkownikom to cenne narzędzie wspierające ochronę prywatności”.

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie są powody wszczęcia postępowania antymonopolowego przeciwko firmie Apple przez Prezesa UOKiK?
  • Na czym polega nowa polityka ochrony prywatności użytkowników Apple i jakie kontrowersje budzi?
  • W jaki sposób działalność Apple jako wydawcy aplikacji i dostawcy reklam wpływa na konkurencję na rynku?
  • Jakie działania podjęły inne urzędy antymonopolowe w Europie w sprawie polityki ATT Apple?
Pozostało jeszcze 93% artykułu

 

W 2021 r. Apple wprowadził nową politykę ochrony prywatności użytkowników – pod nazwą App Tracking Transparency Framework (ATT). Dotyczy ona systemów operacyjnych iOS oraz iPadOS od wersji 14.5. Dla użytkowników widoczne jest to w postaci pytań o ich zgodę na „śledzenie”.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Prawo w Polsce
Koniec niechcianych polowań? Co się zmieni w prawie łowieckim
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Prawo w Polsce
Rozliczenia rządów PiS przez Waldemara Żurka. Przeważają negatywne oceny
Konsumenci
Frankowicze. Sąd nie zawsze związany stanowiskiem sądu odwoławczego
Spadki i darowizny
Jak napisać skuteczny testament? O ważności wydziedziczenia i zachowku
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Sądy i trybunały
Katarzyna Piotrowska: Warto wrócić do prac nad tablicami alimentacyjnymi
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama