Trybunał Konstytucyjny Julii Przyłębskiej - raport HFPC

Z chwilą objęcia stanowiska prezesa TK przez Julię Przyłębską z końcem 2016 r. Trybunał Konstytucyjny przestał pełnić funkcję istotnego elementu systemu ochrony praw człowieka w Polsce, m.in. wskutek ograniczania jego niezależności i niskiej efektywności prac – wynika z najnowszego raportu Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.

Aktualizacja: 01.09.2021 13:27 Publikacja: 30.08.2021 17:56

Julia Przyłębska

Julia Przyłębska

Foto: Trybunał Konstytucyjny

Raport pt. "Narzędzie w rękach władzy. Funkcjonowanie Trybunału Konstytucyjnego w latach 2016–2021" przypomina w jakich okolicznościach Julia Przyłębska została prezesem Trybunału i że w TK zasiadają sędziowie powołani bez podstawy prawnej. Autorzy raportu poświęcają też uwagę sposobowi zarządzania Trybunałem przez Przyłębską, przytaczają dane statystyczne dotyczące prac TK oraz opisują najważniejsze wydane orzeczenia.

"Jedna z najważniejszych zmian w zakresie funkcjonowania Trybunału dotyczy trybu wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego oraz ignorowania przez większość rządzącą wyroków TK z 2015 roku. W efekcie w Trybunale zasiadają trzy osoby wybrane na stanowisko sędziów bez ważnej podstawy prawnej. Wady procesu powoływania tych osób na stanowisko sędziego TK prowadzi do naruszenia prawa strony do rozpoznania jej sprawy przez niezależny sąd ustanowiony zgodnie z ustawą. Od 2017 roku zapadło ponad 300 orzeczeń Trybunału, w których brały udział osoby wybrane do TK bez podstawy prawnej" - czytamy w raporcie.

Autorzy raportu nie mają wątpliwości, że od 2017 roku stale notowany jest spadek liczby spraw wpływających do Trybunału Konstytucyjnego we wszystkich kategoriach spraw z wyjątkiem skarg konstytucyjnych. Największy spadek dotyczy pytań prawnych i wniosków o kontrolę hierarchicznej zgodności norm prawnych, o których mowa w art. 191 ust. 1 Konstytucji. O ile w latach 2010–2016 do TK wpływało przeciętnie 57 spraw w tej kategorii, o tyle w latach 2017–2020 liczba ta zmalała do zaledwie 25 rocznie.

"Jednocześnie spada również liczba orzeczeń wydawanych przez Trybunał. W 2020 roku Trybunał wydał 24 wyroki, dla porównania: w 2018 roku Trybunał wydał ich 36, a w 2015 roku – 63." - stwierdza raport.

Od 2017 r. rośnie natomiast liczba spraw zainicjowanych przez rząd oraz posłów większości rządzącej, którzy złożyli łącznie 20 wniosków o kontrolę konstytucyjności aktów prawnych.

"Dla porównania w okresie 2010–2016 do Trybunału Konstytucyjnego posłowie i senatorowie wnieśli 79 spraw, przy czym około 94 proc. z nich było zainicjowanych wnioskiem polityków ówczesnej opozycji." - zauważono w raporcie.

W ocenie ekspertów, którzy przeanalizowali działalność TK za prezesury Julii Przyłębskiej,  orzecznictwo TK w sprawach kluczowych dla większości rządzącej jest w przeważającej liczbie przypadków zbieżne z jej oczekiwaniami. Ich zdaniem, Trybunał Konstytucyjny z niezależnego strażnika konstytucji stał się narzędziem do jej interpretacji w zgodzie z partykularnymi interesami partii. Orzecznictwo TK jest więc wykorzystywane do legitymizowania zmian wprowadzonych w systemie państwa przez większość rządzącą.

"Trybunał Konstytucyjny zatwierdzał najbardziej kontrowersyjne zmiany w prawie dotyczącym wymiaru sprawiedliwości lub przepisów, które miały wpływ na partykularne interesy partii, np. ułaskawienie jednego z członków większości rządzącej. Dodatkowo w ostatnim czasie rysuje się nowa tendencja, w której Trybunał Konstytucyjny służy większości rządzącej do rozwiązywania spraw budzących kontrowersje i społeczny sprzeciw, a których nie rozwiązano w trybie zmian ustawy, jak np. zaostrzenie przepisów regulujących dostęp do aborcji." - czytamy w raporcie.

Zdaniem autorów raportu, analiza działalności Trybunału Konstytucyjnego w latach 2017-2021 wskazuje, że utracił on  swoją pozycję niezależnej instytucji stojącej na straży przestrzegania konstytucji. W tym czasie działalność Trybunału Konstytucyjnego jest w zdecydowanej większości podporządkowana partykularnym interesom obozu rządzącego.

Raport zwraca uwagę, że udział w orzekaniu trzech osób wybranych na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego bez ważnej podstawy prawnej stanowi naruszenie prawa jednostki do rozpoznania jej sprawy przez niezależny sąd ustanowiony prawem.

"Należy spodziewać się, że ten problem będzie jednym z kluczowych elementów orzeczeń trybunałów międzynarodowych, w tym ETPC, w sprawach uwzględniających problem funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego" - piszą autorzy raportu.

Zauważają, że część powołanych do TK sędziów swoimi publicznymi wystąpieniami oraz deklarowanymi bliskimi związkami z przedstawicielami większości rządzącej nie spełnia kryteriów bezstronności.

Raport pt. "Narzędzie w rękach władzy. Funkcjonowanie Trybunału Konstytucyjnego w latach 2016–2021" przypomina w jakich okolicznościach Julia Przyłębska została prezesem Trybunału i że w TK zasiadają sędziowie powołani bez podstawy prawnej. Autorzy raportu poświęcają też uwagę sposobowi zarządzania Trybunałem przez Przyłębską, przytaczają dane statystyczne dotyczące prac TK oraz opisują najważniejsze wydane orzeczenia.

"Jedna z najważniejszych zmian w zakresie funkcjonowania Trybunału dotyczy trybu wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego oraz ignorowania przez większość rządzącą wyroków TK z 2015 roku. W efekcie w Trybunale zasiadają trzy osoby wybrane na stanowisko sędziów bez ważnej podstawy prawnej. Wady procesu powoływania tych osób na stanowisko sędziego TK prowadzi do naruszenia prawa strony do rozpoznania jej sprawy przez niezależny sąd ustanowiony zgodnie z ustawą. Od 2017 roku zapadło ponad 300 orzeczeń Trybunału, w których brały udział osoby wybrane do TK bez podstawy prawnej" - czytamy w raporcie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Sędzia zwrócił się do władz Białorusi o azyl. To "bohater" afery hejterskiej w MS
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Prawo dla Ciebie
"Nowy rozdział dla Polski". Komisja Europejska zamyka procedurę artykułu 7
Sądy i trybunały
Zwrot w sprawie zmian w KRS? Nieoficjalnie: Bodnar negocjuje z Dudą