Tytuł ekspozycji „Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei” podkreśla jej piękno i artystyczne walory, a także niesie głębszy przekaz. - W kulturze koreańskiej duch i materia są jak dwie siły: jing i jang, które wzajemnie się przenikają i tworzą dopiero jedną wielka całość. Dzięki temu zachowana jest harmonia na świecie. – tłumaczy kuratorka Joanna Bojarska-Cieślik.
Przygotowywania do niej we współpracy z Koreańskim Muzeum Narodowym w Seulu, z którego pochodzą wszystkie eksponaty, trwały 2 lata. Pokaz jest odpowiedzią na prezentowaną przez MNW w Seulu w 2015 roku wystawę: „Sztuka polska: niezłomny duch”. A zarazem przypomina o 30-leciu nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Korei.
Wystawa w MNW rozbudza wyobraźnię i przybliża odległą kulturę także dzięki znakomitej aranżacji, akcentującej w chronologicznym układzie najciekawsze zjawiska i podkreślającej urodę wspaniałych zabytków, jak np. złotej korony z królestwa Silla z VI wieku. W zdobieniu korony pojawia się motyw drzewa – symbol kosmicznej osi, wokół której krąży cały wszechświat. A także poroże jelenia, będące znakiem odradzania się przyrody. Koronę wieńczy symbol mitycznych ptaków bonghwang, przypominających feniksa. Obok niej podziwiać można inne precjoza: naszyjniki, bransolety, kolczyki, pierścienie.
Królestwo Silla należało do Epoki Trzech Królestw; w VII wieku podbiło sąsiednie ziemie i wówczas po raz pierwszy w historii Półwysep Koreański znalazł się pod jednymi rządami.
Natomiast buddyzm dotarł z Chin na Półwysep Koreański w IV wieku, stając niewyczerpanym źródłem inspiracji, o czym na wystawie świadczą błyszczące złotem posągi Buddy i bodddhisattwów, czyli istot uosabiających miłosierdzie i współczucie, pomagających w wyzwoleniu od cierpienia. Kunsztownym dziełem jest m.in. XIV-XV-wieczny posąg przedstawiający Awalokiteśwarę. Wykonano go ze złoconego brązu. Głowę bodddhisattwy zdobi olśniewająca korona i kolczyki z klejnotami w kształcie kwiatów.