Akcję „Dwie godziny dla rodziny" organizuje w Polsce już po raz czwarty Fundacja Humanites – Sztuka Wychowania, która zabiega o to by obchodzony 15 maja Międzynarodowy Dzień Rodziny pomógł pogłębiać więzi międzypokoleniowe i budować tożsamość młodego pokolenia.

- W tym roku zapraszamy do rozmów o wspomnieniach. Zachęcamy do poznania korzeni własnej rodziny i przez to swojej tożsamości. Relacje i więzi buduje się przecież poprzez bycie ze sobą. 15 maja poświęćmy więc chwilę refleksji nad jakością czasu spędzanego razem i jakością rozmów, które prowadzimy w naszych rodzinach. Jak wiele tej rozmowy poświęcamy, aby prawdziwie zaciekawić się sobą nawzajem, a jak dużo na omówienie codziennych obowiązków i logistyki związanej z domem i dziećmi – zwraca uwagę Zofia Dzik, Prezes Fundacji Humanites.

Monika Lewicka, koordynator akcji, ocenia, że dodatkowy czas dla bliskich dostanie dzisiaj nawet kilkaset tysięcy polskich pracowników- bo część z ponad setki instytucji i firm uczestniczących w akcji to duże grupy kapitałowe z licznymi spółkami zależnymi- tak jak jeden z głównych patronów akcji PKN Orlen.

Z okazji obchodzonego z inicjatywy ONZ Międzynarodowego Dnia Rodziny organizacja zrzeszająca rozwinięte kraje, OECD przygotowała analizę trendów demograficznych wśród swoich członków. Jej wyniki pokazują, że kraje OECD są mało rodzinne- wskaźnik dzietności czyli współczynnik określający liczbę urodzonych dzieci przypadających na kobietę (TFR) wynosił w 2013 roku 1,67 czyli wyraźnie mniej niż w 1990 (1,91) nie wspominając o latach 60.XX wieku ( w 1960- 3,28).

Polska wraz z m.in. Grecją, Koreą Płd i Portugalią jest w grupie państw, które zdecydowanie obniżają TFR w krajach OCED- nasza średnia wynosi ledwie 1,3.